Login
Service Contact Lex4You
Login

Welzijn op het werk in de praktijk: hoe je zorgt voor je medewerkers

Inspectie, preventie, veiligheid & psychosociaal welzijn

Werknemers zijn een essentieel onderdeel van je organisatie: zij doen het werk en behalen doelstellingen voor je bedrijf. Het is dus cruciaal dat je werknemers zich goed voelen in hun werkomgeving en alle kansen krijgen om optimaal te presteren. Maar hoe zorg je daar als werkgever voor? Dat ontdek je hier.

Zet in op welzijn

Wat is welzijn op het werk?

Onder welzijn op het werk verstaan we de mate waarin medewerkers zich goed voelen op de werkplaats. Er zijn een aantal factoren en arbeidsvoorwaarden die dit bepalen. Denk aan een veilige werkomgeving, goede arbeidshygiëne, bescherming van de gezondheid en de psychosociale aspecten van de werkplek.

Medewerkers die zich goed in hun vel voelen zijn namelijk productiever, gemotiveerder en blijven langer. Investeren in welzijn op het werk is dus goed voor je medewerkers én je onderneming.

Mensen praten met elkaar met de voordelen van welzijn op het werk op de voorgrond


Je investeert in een goede arbeidshygiëne, welzijn en de veiligheid van je werknemers voor een hoop redenen:

  • Zo toon je je bezorgdheid over je werknemers
  • Je krijgt meer gemotiveerde en productievere werknemers
  • De sfeer op het werk en de samenhang tussen teams verbetert
  • Het gevoel van verbondenheid en vertrouwen van je werknemers versterkt
  • Je vermindert afwezigheden, psychosociale risico's en de kans op arbeidsongevallen
  • Werknemers stralen motivatie uit, wat aanstekelijk werkt naar klanten en potentiële aanwervingen toe
  • De kost van absenteïsme daalt voor jouw bedrijf

Als werkgever voorzie je dus best een stevig preventie- en welzijnsbeleid.

Duurzaam preventie- of gezondheidsbeleid

Ga voor jouw bedrijf voor een duurzaam gezondheidsbeleid en zoek naar de juiste combinatie van toezicht en preventie om de mentale en fysieke gezondheid van je medewerkers te garanderen en te verbeteren.

Creëer een veilige en transparante bedrijfscultuur waarbij werknemers en leidinggevenden het goed met elkaar vinden en iedereen zich optimaal kan ontplooien.

Bouw aan duurzaam welzijnsbeleid

Leid je medewerkers op voor een beleid aangepast aan jouw onderneming.


Wat omvat welzijn op het werk in de praktijk?

Welzijn op het werk is een zeer ruim begrip en omvat heel wat verschillende aspecten, zoals:

Als werkgever heb je bepaalde wettelijke verplichtingen om het welzijn binnen je bedrijf te bevorderen. Securex ondersteunt je hierbij op vlak van risicopreventie, arbeidshygiëne, collectieve en individuele beschermingsmiddelen, opleiding van de werknemers, en meer.

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende praktische en psychosociale aspecten van welzijn op het werk:


Psychosociaal welzijn verbeteren

Je werknemers brengen veel tijd door op de werkvloer. Het is daarom belangrijk dat ze zich goed en veilig voelen op het werk. Het is een uitdaging om signalen rond psychosociale risico's op te pikken en correct te identificeren, maar het kan voor werknemers wel een enorm verschil maken.

Afwezigheid door psychosociale redenen is meestal langdurig. Draag daarom zorg voor het psychosociale welzijn van je werknemers:

Een risicoanalyse ontmaskert de mogelijke problemen in jouw bedrijf. Met een goede uitvoering van een dynamisch risicobeheersingssysteem, toezicht op de toepassing van je maatregelen en de aanwezigheid van een preventieadviseur/vertrouwenspersoon kom je al een heel eind.

Creëer met hulp van Securex een fijne werkomgeving


Interne & externe dienst voor preventie en bescherming

Met een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk (EDPBW) kan je de arbeidshygiëne, veiligheid en gezondheid, maar ook het welzijn van je werknemers verbeteren.

Concreet houdt dat in dat een EDPBW jou als werkgever bijstaat bij het opstellen, uitvoeren en opvolgen van je welzijnsbeleid. Ze ondersteunen je Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW).

Ben je een werkgever in België? Dan is het jouw verantwoordelijkheid om je werknemers goed te verzorgen en aan preventie en bescherming op het werk te doen. Vanaf het moment dat je je eerste werknemer inhuurt, is een aansluiting bij een EDPBW verplicht vanuit de welzijnswet. Daarnaast heb je ook een interne preventieadviseur/vertrouwenspersoon nodig.


Getuigenis van Ikanbi

Katia Libert van Ikanbi


"Wat vooral het verschil maakt, is het brede dienstenaanbod van Securex. En ook de contactpersonen en specialisten die makkelijk aanspreekbaar zijn. Het contact, de nabijheid en de beschikbaarheid van deze mensen is een belangrijke troef."

Katia Libert


Ontdek wat een EDPBW voor je doet

Krijg een EDPBW bij Securex

Investeer in meer gezondheid, arbeidsveiligheid en welzijn op het werk.


Absenteïsme & afwezigheidsbeleid

Een duidelijk en gestructureerd afwezigheidsbeleid helpt je organisatie slim en constructief om te gaan met afwezigheden. Absenteïsme heeft namelijk een stevige impact op je werknemers en je bedrijf.

Hoewel absenteïsme of ziekteverzuim veel mogelijke oorzaken heeft, pak je met een absenteïsmebeleid op maat elk geval goed aan. Je kan het als organisatie niet vermijden, maar wel zo goed mogelijk opvangen.

Alles over absenteïsme

Bereken je verzuimkosten


Medische controle

Met medische controles kan je kort absenteïsme verminderen in je bedrijf. Als je voldoende overzicht houdt op de oorzaken van afwezigheden, speel je hier efficiënt op in met de juiste maatregelen. Een arts met een specialisatie in arbeidsgeneeskunde is hiervoor de juiste aanspreekpartner.

Een slimme toepassing van medische controles heeft heel wat voordelen:

  • Minder directe en indirecte kosten
  • Minder afwezigheden en productieverlies
  • Een positief en motiverend signaal aan je medewerkers
  • Het misbruik daalt wanneer je medische controles inzet

Het is wel belangrijk om te onthouden dat medische controles gevoelig liggen bij werknemers. Het is daarom essentieel om alles goed te kaderen binnen een algemene regelgeving.

Meer weten over medische controle

Medische controle aanvragen


Telewerk, hybride werken en flexibel werken

Steeds meer werknemers verkiezen thuiswerk of een flexibel uurrooster. Als werkgever creëer je dus meer welzijn op het werk door telewerk te bevorderen. Deze manier van werken vraagt wel een aantal maatregelen om toezicht te houden op een goede uitvoering van het werk.

Met de juiste regelgeving omtrent flexibel werken creëer je meer tevredenheid en motivatie bij je medewerkers. Een goede reden dus om in deze flexibele manieren van werken te investeren.

Wil jij thuiswerk of flexibele roosters en/of verloning invoeren in je onderneming? Dan staat Securex voor je klaar. Samen stellen we een slimme regelgeving op, bekijken de psychosociale risico's van telewerk (zoals burn-out) en werken de juiste preventie en bescherming uit.


Welzijn op het werk verbeteren: concrete oplossingen

Fitte en tevreden werknemers vormen de basis van een gezond bedrijf. Op menselijk vlak, maar zeker ook financieel. Ze zijn namelijk productiever en vallen ook minder vaak uit. Als werkgever speel je een actieve rol in het verbeteren van welzijn op het werk.

Onze oplossingen

BeWell: jouw partner voor welzijn en succes

Investeer vandaag in een productievere en gelukkigere werkomgeving met BeWell. Dankzij gezondheidsenquêtes, anonieme rapportering en in direct contact met medisch personeel van Securex, heb je een gebruiksvriendelijke tool om op effectieve manier de gezondheid en het welzijn te verbeteren.


Wat zeggen onze klanten?

Getuigenis: Bert De Backer, Chief Financial Officer - SDG group

Ga aan de slag met meer welzijn op het werk

Investeren in het welzijn van je werknemers is altijd een goed idee!