Login
Service Contact Lex4You
Login

Een eigen zaak starten in 5 stappen

Maak probleemloos de sprong naar ondernemerschap

Een eigen zaak starten is een spannende gebeurtenis en u wilt natuurlijk dat dit vlot verloopt. Maak gebruik van het stappenplan, of lees hoe u toch kunt starten zonder een groot startkapitaal of hoeveel het oprichten van een zaak u zal kosten.
Graag een stappenplan op maat?

Download uw persoonlijk stappenplan

Start uw eigen zaak in 5 eenvoudige stappen

Contacteer ons

Stappenplan

U heeft een idee en een ondernemingsplan, dan bent u klaar om te starten. Hier overlopen we alle stappen die u nog moet zetten om uw zaak op te richten.


Heeft u nog geen idee of plan? Lees dan eerst:


In 5 stappen uw onderneming opstarten:


1. Bereid u voor

U kwam hier terecht, dus u bent alleszins al goed bezig met uw voorbereiding!

Naast uw idee uitwerken in een plan, gaat u ook best na of u voldoet aan de voorwaarden om het beroep van uw dromen te mogen uitvoeren. Als advocaat moet u bijvoorbeeld een driejarige stage voltooien. Als u met etenswaren werkt, moet u bijvoorbeeld ook over de nodige attesten of vergunningen beschikken.

In het kort: zorg dat u het beroep kunt en mag uitoefenen. Als u opstart in Brussel of Wallonië heeft u ook een diploma bedrijfsbeheer of voldoende praktijkervaring nodig, in Vlaanderen niet.

Lees meer over de vereisten van uw eigen zaak

In deze fase kan het ook geen kwaad om na te gaan of u over voldoende financiële middelen beschikt om over te gaan tot stap 2: Uw ondernemingsvorm of juridisch statuut kiezen. Dat heeft u normaal gezien al gedaan bij het opmaken van uw ondernemingsplan. Heeft u toch nog hulp nodig met het kiezen van de juiste ondernemingsvorm? Dan kunt u (virtueel) terecht bij een Securex Ondernemingsloket of bij uw boekhouder.


2. Kies een ondernemingsvorm of juridisch statuut

Start u als zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep of gaat u voor een eenmanszaak of voor een vennootschap? Indien u voor een vennootschap kiest, zult u ook nog de geschikte vennootschapsvorm moeten kiezen:

Bekijk hier welke vennootschapsvorm bij u past.


3. Uw zaak oprichten

In deze stap wordt alles concreet:

  • Open een zakelijke bankrekening bij een Belgische bank.
  • Vraag een ondernemingsnummer aan bij een Securex ondernemingsloket of zelf online

Het loket zorgt ook voor de verplichte inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en kan indien nodig ook uw btw-nummer activeren.

Daarmee is uw eigen zaak officieel en gekend bij de Belgische overheid. 

Wist u dat u bij Securex al vanaf € 249 volledig bent opgestart en juridisch in orde bent? 

Ontdek onze Starter Packs!


4. Aansluiting als zelfstandige

Uw zaak is opgericht, maar u moet zich nog aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Als zelfstandige bent u zelf verantwoordelijk voor uw sociale zekerheid, dat loopt immers niet meer via een werkgever.

Afhankelijk van het feit of u voltijds als zelfstandige aan de slag gaat, start u in hoofd- of bijberoep.


5. Regel een aantal praktische zaken

Voor u aan de slag gaat zijn er nog een aantal zaken die u best in orde brengt. Laat uw ziekenfonds weten dat u gestart bent als zelfstandige. Heeft u al kinderen, geef dit ook door aan het kinderbijslagfonds die de kinderbijslag betaalt.

Tot slot, kunt u zich nog indekken voor als het wat moeilijker gaat, denk aan aansprakelijkheid bij conflicten of problemen, of indien u ziek wordt. Ook krijgt u als zelfstandige niet hetzelfde pensioen als een werknemer, dus is het verstandig om daar extra in te voorzien via een vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen (VAPZ).

Zo, als u alle stappen heeft doorlopen, heeft u uw eigen zaak opgericht en bent u gestart als zelfstandige. 

Veel succes!

Startersgids [Ebook]

Krijg een klare kijk op alle stappen die u moet doorlopen dankzij onze gratis gids.

Een zaak starten zonder geld

In de loop van uw zelfstandig bestaan is het de bedoeling om voldoende inkomsten te realiseren, alleen weet u aan de start nog niet hoe het gaat verlopen. U heeft geen kristallen bol. Daarom start u misschien liever zonder al te veel risico te lopen op financieel vlak.

U houdt best rekening met een aantal opstartkosten.

Maar indien u geen handelszaak moet huren, duur materiaal moet aankopen of een grote voorraad moet voorzien, dan is het mogelijk om met weinig geld van start te gaan.

Financieel slim starten? 

Boek een gesprek met één van onze experten.


Zo begint u een eigen bedrijf zonder (veel) geld of risico


Start klein, investeer slim

Als zelfstandige mag u beroepskosten inbrengen, maar vergeet niet dat dat pas rendeert als u voldoende inkomsten heeft en hierop belastingen betaalt. Koop in het begin enkel datgene dat u werkelijk nodig heeft en vermijd onnodige uitgaven. Die koffiezaak om de hoek is tof, maar veel ondernemers starten aan hun keukentafel.

Tip: Wist u dat u de kosten om uw zaak op te richten kunt inbrengen als beroepskosten?

Ga voor de gepaste ondernemingsvorm

Zoals al aangegeven kunt u de keuze maken tussen opstarten als een eenmanszaak of als vennootschap.

Een van de voordelen van een eenmanszaak is dat u geen startkapitaal nodig heeft. Ook de oprichtingskosten zijn heel erg beperkt.

Voor de andere ondernemingsvormen bestaan er grote verschillen op vlak van het benodigde startkapitaal en de kosten verbonden aan het oprichten. Wanneer u een vennootschap opricht, zijn er vijf basis vennootschapsvormen:

  • de besloten vennootschap (bv)
  • de commanditaire vennootschap (CommV)
  • de naamloze vennootschap (nv)
  • de coöperatieve vennootschap (cv)
  • de maatschap

Maar weet dat er ook nog interessante opties zijn zoals een commanditaire vennootschap (comm.v) of een vennootschap onder firma (vof).

Ontdek de verschillende vennootschapsvormen, maar vraag er zeker ook naar bij uw boekhouder of uw notaris. 


Weet u het nog niet goed? 

We helpen u kiezen tussen een eenmanszaak of een vennootschap.


Start in bijberoep

Als zelfstandige in bijberoep betaalt u minder sociale bijdragen: de eerste drie jaar betaalt u een voorlopige bijdrage van €82,47 per kwartaal. Dit is berekend op basis van 20,5% op een (netto) belastbaar inkomen van €1.548,18). Dus geen hoog risico. Stel dat de zaken goed draaien, zal u na drie jaar wel een correctie moeten betalen, maar dat wil dan zeggen dat het goed gaat met uw zaak

Zaak oprichten in hoofd-of bijberoep

U kunt niet zomaar kiezen. Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het statuut hoofd- en bijberoep. Het essentiële verschil is echter dat u in België altijd moet bijdragen aan de sociale zekerheid. Als werknemer doet u dat via uw werkgever, als zelfstandige doet u dat rechtstreeks door ieder kwartaal sociale bijdragen te betalen.

  • Als zelfstandige in hoofdberoep bent u zelf volledig verantwoordelijk voor uw sociale zekerheid en betaalt u hogere sociale bijdragen. 
  • Als zelfstandige in bijberoep betaalt u lagere sociale bijdragen, maar u kunt enkel in dit statuut starten indien u voor minstens 50% in loondienst werkt. Zoals gezegd draagt u dan voldoende bij aan de sociale zekerheid via uw werkgever.


Maak de juiste keuze: verschil tussen hoofdberoep en bijberoep.

Kosten om een eigen zaak te starten


Kosten van uw zaak

Als zelfstandige bent u verantwoordelijk voor het succes en financiële resultaten van uw zaak. Maar om winst te maken, zult u sowieso bepaalde kosten moeten maken. U kunt deze opsplitsen in drie grote blokken:

  • Opstartkosten
  • Werkingskosten: kosten om uw zaak te doen draaien
  • Kosten om klanten te werven

We overlopen ze voor u.


Opstartkosten eigen zaak

Het grootste deel van de kosten gaan naar de oprichting van uw zaak:

Tot slot betaalt u vanaf de oprichting van uw zaak ook sociale bijdragen en heeft u misschien ook een aantal vergunningen nodig. De kostprijs hiervan is dan afhankelijk van welke vergunningen u allemaal nodig heeft. U start uw zaak al op en bent juridisch volledig in orde vanaf €199 dankzij onze opstart packs.

Toch indien u niet via de notaris moet passeren en/of startkapitaal moet inbrengen, wat bij een keuze voor een vennootschap wel het geval is. 

Lees meer over de verschillende vennootschapsvormen.


Werkingskosten

Welke kosten u precies heeft, hangt ervan af wat u precies zal doen, maar hieronder vindt u een - beknopt - overzicht van de mogelijke kosten die u zou kunnen hebben:


  • Materiaal: Het spreekt voor zich dat u het materiaal nodig heeft om te kunnen werken. Als freelancer heeft u misschien genoeg aan een laptop, maar als u als vakman start, zullen die kosten een stuk hoger liggen. Hetzelfde is van toepassing over de plaats waar u zult werken. Is dat vooral aan uw keukentafel, of heeft u een handelspand nodig?
  • Een boekhouder: Het is verstandig om een boekhouder in de arm te nemen, maar die gaat u ook moeten betalen. Kies echter niet gewoon voor de goedkoopste boekhouder, maar voor één die met u meedenkt. Want een goede boekhouder zal u veel kosten besparen en zorgt ervoor dat u zich volledig met uw zaak kunt bezig houden.
  • Verzekeringen: Sommige verzekeringen zijn verplicht, denk aan een brandverzekering en in de meeste gevallen moet u ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nemen. Is dat niet geval, kan het alleszins geen kwaad om deze te overwegen. Verder is het als zelfstandige ook interessant om uw sociale bescherming te verhogen voor in moeilijkere tijden.
  • Personeel: Start u meteen met personeel, dan komen er wel wat kosten bij. Maak in overleg met uw sociaal secretariaat een aantal loonberekeningen, zodat u deze informatie in uw financieel plan kunt verwerken.


Kosten om klanten te werven

Bij de start van uw zaak, kunt u waarschijnlijk rekenen op eerste potentiële klanten via uw eigen netwerk. Maar op een bepaald moment zult u ook klanten van daarbuiten moeten aantrekken. En dan gaat u ook moeten investeren. 

Denk aan:

  • Een eigen logo en huisstijl
  • Een website, inclusief web partner, domeinnaam en hosting
  • Het maken van publiciteit en reclame
  • En alles wat u kunt doen om klanten te bereiken.

Maak telkens de afweging of de kosten de baten waard zijn, en zorg dat u alles meerekent in uw financieel plan. Geld uitgeven om klanten aan te werven is verstandig, zowat iedere ondernemer doet dit, maar het is belangrijk dat u weet wat die uitgaves uw opbrengen. Pas dan kunt u nagaan welke kanalen voor u het beste werke

Regel de opstart van uw zaak via het Securex ondernemingsloket

Maak een afspraak
Dit zou u ook kunnen interesseren: