Risicoanalyse van psychosociale aspecten
Als werkgever ben je verplicht om een psychosociaal welzijnsbeleid te voeren. Hieronder ontdek je:
Het belang van een psychosociale risicoanalyse
Je goed in je vel voelen, is de eerste stap naar een goede prestatie. Dat geldt voor iedereen. Daarom heb je er als werkgever alle voordeel bij om je in te zetten voor het psychosociaal welzijn van je werknemers. Een risicoanalyse is de eerste stap naar een effectief welzijnsbeleid.
Met een risicoanalyse van psychosociale aspecten leg je de basis. Je
- Identificeert mogelijke verbeterpunten op het vlak van welzijn,
- Formuleert een actieplan voor je hele onderneming en
- Krijgt effectief resultaat dankzij nieuwe procedures en acties.
Engageer ook alle betrokken partijen, denk aan HR, je interne preventiedienst en/of leidinggevenden, om het succes van je beleid te verhogen.
Je krijgt bij
Securex begeleiding tijdens je volledige traject van psychosociaal welzijn op het werk: van het in kaart brengen van de risico’s tot het opstellen van een actieplan.
5 arbeidsdomeinen bij het uitvoeren van een risicoanalyse
Een volledige psychosociale risicoanalyse omvat vijf arbeidsdomeinen met mogelijke risico’s:
- Arbeidsorganisatie: de visie, het algemeen bedrijfsbeleid en de managementstijl binnen je organisatie, met inbegrip van procedures en beheersinstrumenten
- Aspecten eigen aan een bepaalde job, zoals werkbelasting, variatie, complexiteit en meer
- Fysieke omgeving: de plaats of ruimte waarin je werknemers werken, inclusief de werkmiddelen
- Voorwaarden: denk aan verloning, uurregeling, verlof, loopbaan en balans werk-privé
- Interpersoonlijke relaties: intern met collega’s en leidinggevenden, maar ook externe relaties
Aanpak van een risicoanalyse
Je hebt als werkgever twee opties: een kwalitatieve of kwantitatieve analyse.
- Kwalitatieve aanpak: bevraag werknemers individueel of tijdens een groepsgesprek hoe zij de psychosociale arbeidsbelasting binnen de 5 arbeidsdomeinen ervaren en luister welke verbetervoorstellen ze hebben.
- Kwantitatieve aanpak: stel een vragenlijst op om de psychosociale risico’s binnen de 5 arbeidsdomeinen in kaart te brengen.
Tip: grijp dit moment aan om meteen ook te polsen naar burn-out en uitputtingsrisico’s met de
Burn-Out Assessment Tool van Securex.
Zo maak je een inventaris op van mogelijke risico’s waarmee je aan de slag kan. Het doel van de risicoanalyse is niet om enkel maar de risico’s in kaart te brengen, maar om ze ook
effectief aan te pakken met een actieplan.
Ontdek hoe je het
welzijn op je werk verbetert met deze oplossingen voor een productief en gelukkig team.