Startkosten van uw eigen bedrijf
De kosten voor het oprichten van uw eigen onderneming hangen af van uw specifieke plannen en de omvang van uw bedrijfsplannen. Wie een eigen zaak start, moet rekening houden met de volgende drie cruciale pijlers:
- Opstartkosten
- Werkingskosten van uw zaak
- Klantenwervingskosten
Waaruit die verschillende kosten precies bestaan? Dat komt u hier te weten.
Uw bedrijf oprichten: de eerste stappen
Inschrijving bij KBO en activatie btw-nummer
Uw bedrijf formeel oprichten? Dat doet u door u in te schrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Die inschrijving kunt u zelf doen, of u vraagt het gewoon aan het ondernemingsloket van Securex. De inschrijving kost € 101 en is vrijgesteld van btw.
Tip: laat meteen alle mogelijke relevante NACEBEL-codes toevoegen aan uw KBO-inschrijving. Die codes geven aan welke activiteiten u zult uitvoeren. U kunt de NACEBEL-codes ook achteraf laten wijzigen, maar dat kost dan € 101 per vestigingseenheid of adres.
De activering van uw btw-nummer kost vervolgens € 60 (exclusief btw). Ook daarvoor kunt u rekenen op Securex. We kijken meteen na of u bijkomende wettelijk verplichte vergunningen nodig hebt en helpen u bij de eventuele aanvraag ervan.
Richt u een vennootschap op in plaats van een eenmanszaak? Dan moet u bij de meeste vennootschapsvormen voor uw KBO-inschrijving langsgaan bij de notaris om een formele oprichtingsakte te laten opstellen. Die wordt vervolgens gepubliceerd in het Staatsblad. Alles bij elkaar kost dat papierwerk zo’n € 1000 tot € 1500 - naast het wettelijk verplichte startkapitaal.
Tip: wist u dat uw zaak ook eenvoudig online kunt oprichten?
Sociaal verzekeringsfonds kiezen
Elke zelfstandige moet zich verplicht aansluiten bij een erkend sociaal verzekeringsfonds. Dat staat in voor de verwerking en afhandeling van uw socialezekerheidsbijdragen en bijhorende sociale bescherming, zoals uw ziekteverzekering en invaliditeitsuitkering. Het sociaal verzekeringsfonds staat u daarnaast bij met advies op maat doorheen uw volledige traject als ondernemer.
Boekhouder en boekhouding
Bij de start van uw eigen zaak bepaalt u welke soort boekhouding u gaat voeren, of welke ondersteuning u verwacht van uw boekhouder.
Het is alleszins interessant om u te laten bijstaan door een boekhouder die uw ondernemingsplannen begrijpt en met wie u een vertrouwensband kunt opbouwen. Een bekwaam accountant denkt met u mee en bespaart u op lange termijn een pak geld. Hij of zij zal u ook kunnen bijstaan in de verdere groei van uw onderneming.
Afhankelijk van de grootte van uw ondernemingsplannen, kunt u kiezen voor een zelfstandig boekhoudkantoor of een grotere accountingspecialist. Aarzel zeker niet om verschillende boekhouders met elkaar te vergelijken en hun aanbod tegen elkaar af te wegen.
Tip: Stel bij de oprichting van uw zaak ook een financieel plan op samen met uw boekhouder.
Goed verzekerd als startende zelfstandige
Welke verzekeringen verplicht zijn, hangt af van wat u gaat doen en wat daar de risico’s van zijn:
- Start u bijvoorbeeld als freelance fotograaf of verkoopt u in bijberoep juwelen via een webshop? Dan zijn er geen verplichte verzekeringen, maar bestaan er heel wat opties die u beschermen tegen tegenslag.
- Start u met personeel, met een fysieke winkel of zijn er grote risico’s verbonden aan het beroep dat u uitoefent, dan zijn er wel verplichte verzekeringen.
Financieel plan voor slim budgetbeheer
De start van uw onderneming gaat verder dan pure oprichtingskosten. Met uw initiële budget moet u ook de werkingskosten en kosten voor klantenwerving kunnen overbruggen tijdens uw beginfase. Denk maar aan de uitgaven voor personeel, uw verzekeringen en bedrijfspand, of marketinguitgaven.
Als zelfstandige liggen die kosten eerder laag en kunt u makkelijk met een bescheiden startkapitaal aan de slag. Richt u een grotere onderneming op, dan stelt u best een realistisch financieel plan op dat u doorheen de eerste maanden gidst.
Uw werklocatie
Niet elke onderneming hoeft meteen in te trekken in een gigantisch kantoorgebouw. Toch verschijnt een bedrijfspand vroeg of laat op de radar van heel wat ondernemingen - zeker als u beslist om werknemers in dienst te nemen.
Een eigen winkel- of kantoorruimte kost uiteraard geld. Neem daarbij alle factoren en bijkomende kostenposten in rekening. De huur van een pand is immers maar het halve plaatje. Kosten voor energie, meubilair en decoratie, onderhoud en bijkomende gemeente- en provinciebelastingen moeten mee worden opgenomen in uw financieel plan.
Gaat u alleen aan de slag? Dan kunt u van thuis uit werken of gebruik maken van een coworking plek. In het eerste geval vormt de installatie en decoratie van uw thuiswerkruimte de grootste kostenpost. Bij een coworking zult u maandelijks huur moeten betalen.
Tip: Op zoek naar een toffe coworking in Brussel? Ga langs bij de coworking van Securex: Hive5.
Bijkomende investeringen
Sommige startkosten zijn niet altijd strikt noodzakelijk, maar wel handig. Zo is een zakelijke bankrekening in de praktijk bijvoorbeeld onontbeerlijk. Voor vennootschappen is die trouwens verplicht. Toch zijn ook zelfstandigen met en eenmanszaak gebaat met een gescheiden professionele rekening. Die maakt het makkelijker om het financiële overzicht te bewaren. Vrijwel elke grootbank in ons land biedt zakelijke rekeningen aan.
Ook een eigen website is vandaag de dag cruciaal vanaf dag één. Als visitekaartje, voor klantenwerving of met een volwaardige webshop : de manier waarop hangt af van uw plannen, maar een digitale aanwezigheid is een must voor vrijwel elke ondernemer.