Menu
Boekhouding en kosten

De boekhouding van uw eigen zaak

Hoe kiest u het type boekhouding of boekhouder?

Bij de start van een eigen zaak moet u veel beslissingen nemen en sommige van de moeilijke keuzes gaan over boekhouding en administratie. Denk bijvoorbeeld na over welke boekhouding u gaat voeren, of welke ondersteuning u verwacht van uw boekhouder.

Graag advies van een expert? Bespreek het met onze experten.

Contacteer ons
De boekhouding van uw eigen zaak
Een goede boekhouding voeren

Een correcte boekhouding voeren, is wettelijk verplicht. Zelf voorkomt u met een correcte boekhouding ook fouten bij andere verplichtingen zoals uw btw-aangifte. Maar niet enkel daarom, uw wilt als ondernemer toch ook op de hoogte blijven van de financiële gezondheid van uw zaak?

Ook al is dat een taak die veel ondernemers minder leuk vinden, uw boekhouding mag u zeker niet verwaarlozen.

Welk type boekhouding kiest u?

Bij de start van een eigen zaak denkt u best na over welk soort boekhouding u gaat gebruiken. Er bestaan namelijk twee soorten:

  • enkelvoudige of vereenvoudigde boekhouding
  • dubbele boekhouding

Welke u kiest, hangt af van uw ondernemingsvorm en uw jaarlijkse omzet.

Enkelvoudige of dubbele boekhouding

Enkelvoudige boekhouding

Niet iedereen mag kiezen voor een enkelvoudige of vereenvoudigde boekhouding. Het is enkel toegelaten voor eenmanszaken, vennootschappen onder firmanaam (VOF) en gewone commanditaire vennootschappen met een jaarlijkse omzet lager dan € 500.000.

Opgelet! Sommige sectoren mogen sowieso geen enkelvoudige boekhouding hanteren, zoals verzekeringen, kredietverrichtingen, beleggingen en beursverrichtingen.

Onderdelen enkelvoudige boekhouding

De enkelvoudige boekhouding bestaat uit volgende onderdelen:

  • Aankoopboek: bevat boekingen van alle inkomende facturen en creditnota’s van leveranciers.
  • Verkoopboek: bevat boekingen van alle uitgaande facturen en creditnota’s van klanten.
  • Financieel dagboek: bestaat uit een kas- en bankboek. In het kasboek registreert men alle inkomsten en uitgaven in contant geld. In het bankboek registreert men alle inkomsten en uitgaven verlopen via bankrekeningen.
  • Inventarisboek: omvat een beschrijving en waardering van de voorraad.

Elk jaar moet u een interne jaarrekening opstellen, maar u bent niet verplicht om deze openbaar te maken.

Dubbele boekhouding

Maakt u jaarlijks meer dan € 500.000 omzet of heeft u een naamloze vennootschap (NV), besloten vennootschap (BV) of coöperatieve vennootschap (CV)? Dan bent u verplicht om een dubbele boekhouding te voeren.

Verschil enkelvoudige en dubbele boekhouding

Net als bij enkelvoudig boekhouden registreert u alle inkomende en uitgaande handelingen. Het verschil is dat in een dubbele boekhouding elke verrichting een tegenboeking krijgt. Dat wil zeggen dat er een ontvangst of betaling tegenover staat. Daarom spreken we van een dubbele boekhouding.

Onderdelen dubbele boekhouding

De dubbele boekhouding bestaat uit volgende onderdelen:

  • Een dagboek: registreert alle verrichtingen.
  • Het rekeningstelsel: een gestructureerd plan met alle rekeningen. U bent verplicht om een vastgelegd rekeningenstelsel te volgen.
  • U moet jaarlijks een inventaris opmaken, rekening houdend met de indeling van het rekeningstelsel.

Elk jaar moet u een online jaarrekening of balans opstellen. Deze moet u jaarlijks neerleggen bij de nationale bank. Een afschrift ervan verschijnt in het Belgisch Staatsblad.

Waarom een boekhouder inschakelen?

U kunt zelf uw boekhouding regelen, maar een boekhouder onder de arm nemen, blijft een aanrader. Want als ondernemer bent u verantwoordelijk voor het succes van uw zaak, maar de wereld rondom u verandert razendsnel en u wilt uw aandacht op uw zaak kunnen houden. In dat geval doet u maar beter een beroep op ervaren specialisten met kennis van zaken.

Een boekhouder of accountant, zoals we ze vandaag vaak noemen, doet zoveel meer dan uw facturen inboeken en uw boekhouding in orde maken. Het is een vertrouwenspersoon die uw persoonlijke en financiële gegevens beheert en interpreteert, inzicht heeft in uw financiële situatie en u proactief advies geeft. U bepaalt de koers, maar een goede boekhouder zorgt dat u de juiste route volgt.

3 Kenmerken van een goede boekhouder

Een boekhouder of boekhoudkantoor kiezen is helemaal niet zo moeilijk. Mits u rekening houdt met onderstaande kenmerken:

  • Een goede boekhouder heeft de nodige expertise.
  • Een goede boekhouder is vlot bereikbaar.
  • Een goede boekhouder geniet uw vertrouwen.

Ontbreekt die vertrouwensrelatie? Dan aarzelt u om sommige problemen te bespreken en raken ze niet opgelost. Geef uw financiële en persoonlijke situatie dus alleen in handen van iemand die u echt vertrouwt. En bouw een nauwe professionele relatie op waarin alles bespreekbaar is.

Ga in uw zoektocht naar een boekhouder dus zeker langs om kennis te maken!

Lees meer over het kiezen van een goede boekhouder.

Lees meer over het kiezen van een goede boekhouder
Wilt u graag een eigen overzicht van alle stappen voor een vlotte opstart? Download uw persoonlijke checklist
Dit zou u ook kunnen interesseren:
Btw uitgelegd voor starters en zelfstandigen

Als zelfstandige komt u sowieso in aanraking met btw en btw-aangiftes. Securex zorgt dat u mee bent.

Meer info
Starten als Zelfstandige

Zelfstandig worden is een grote stap die u graag goed voorbereid neemt. Daarom krijgt u hier een overzichtelijk stappenplan waarmee u succesvol uw eigen zaak kan starten. Van de voorwaarden om te mogen starten, over het statuut waarin u start tot de verzekeringen die u nodig heeft: hier vindt u elk antwoord.

Klaar om uw eigen zaak te starten?

Meer info
Soorten vennootschapsvormen

Bij de opstart van uw eigen zaak, richt u misschien een vennootschap op. Om u te helpen, vindt u hier de belangrijkste vennootschapsvormen op een rijtje.

Meer info