Login
Service & contact Lex4You
Login
Boekhouders

Succesvol starten in België in 7 stappen

Met deze tips ontzorg je je buitenlandse klanten

Wil een buitenlandse klant een bedrijf opstarten in België? Dan moet hij rekening houden met enkele verplichte formaliteiten. Gelukkig staat je klant er niet alleen voor. Als accountant bent jij een belangrijke spilfiguur. En wil je je klant helemaal ontzorgen? Attendeer hem dan zeker op Be.lance. Met deze dienst neemt Securex alle administratieve stappen en HR-dienstverlening voor zijn rekening.

Geplaatst op 29 maart 2022

Zeven cruciale stappen richting een zorgeloze start in België

Wanneer je klant zich in België vestigt, dan is hij best op de hoogte van een aantal wettelijke verplichtingen. Met onderstaande basisinfo en enkele relevante links zet je je klant alvast stevig op weg richting een succesvolle start. Ook de belangrijkste voordelen van Be.lance vatten we beknopt samen.


1. Bedrijf registreren bij de Kruisbank van Ondernemingen

Allereerste stap wanneer een buitenlandse onderneming zich in België wil vestigen? De registratie bij de Kruisbank van Ondernemingen. Dat kan via het ondernemingsloket van Securex. Daarna ontvangt je klant een BTW- en een ondernemingsnummer en is hij klaar om echt te starten. Het kan zelfs nog eenvoudiger via Visio 360 of door een e-mail te sturen naar partner.support@securex.be.


2. Socialezekerheidsnummer voor de Belgische sociale zekerheid aanvragen

Ook deze stap is een belangrijke voorwaarde om aan de slag te gaan. Elke werkgever die voor het eerst personeel aanwerft, moet immers de Rijkstaat voor Sociale Zekerheid hiervan op de hoogte brengen. Op basis hiervan kent de RSZ je klant een inschrijvingsnummer toe.

Lonen worden in elk land anders berekend. Zorg ervoor dat je klant begrijpt hoe de lonen in België zijn samengesteld. Bezorg hem zeker deze blog: Wat zijn sociale bijdragen? Of raad hem aan het sociaal secretariaat van Securex in te schakelen. Wij adviseren en beheren heel het proces van aanvraag tot berekening.


3. Richtlijnen voor een conform arbeidsovereenkomst

Wijs je klant op het belang van een solide arbeidscontract. Toon hem wat de belangrijkste onderdelen zijn van een wettelijk contract: de functie van de werknemer, zijn uurrooster, zijn werkplek en zijn loon. Verwijs ook hier naar het sociaal secretariaat van Securex als betrouwbare go-between. Of bezorg je klant alvast de essentie met deze blog: Hoe uw eerste arbeidsovereenkomst opstellen zonder flaters te begaan?


4. Aansluiting sociaal secretariaat

Een ondernemer die zich hier vestigt heeft sowieso al veel aan zijn hoofd. Komt daar nog eens bij dat de sociale wetgeving in België allesbehalve eenvoudig is. Een sociaal secretariaat, zoals dat van Securex, vangt veel op. Denk maar aan de loonfiches van de werknemers en de betaling van de sociale bijdragen. Daarnaast adviseert het werkgevers over juridische verplichtingen.

En dat is nog niet alles. Een sociaal secretariaat neemt nog meer uit handen. Denk maar aan rekruteren op maat, mee nadenken over een stimulerende werkomgeving, opleidingen … Kortom, laat hem kennismaken met onze troeven en attendeer hem op deze blog: 3 verrassende missies van uw sociaal secretariaat.


5. Aansluiting bij de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk

De Belgische welzijnswet verplicht ondernemingen om te investeren in een gezonde werkplek. Enerzijds checkt een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming of de regels over welzijn op het werk correct nageleefd worden. Anderzijds neemt deze dienst taken als gezondheidstoezicht, arbeidsveiligheid, arbeidsgeneeskunde, ergonomie, bedrijfshygiëne, en psychosociaal welzijn over. Ook hier is Securex de perfecte partner om dit in goede banen te leiden.


6. Arbeidsongevallenverzekering

Een ongeval is snel gebeurd, zeker op het werk. Een werkgever is in België verplicht een verzekering af te sluiten om de werknemers te beschermen. Breng je klant op de hoogte van deze verplichte verzekering via de blog: Arbeidsongevallen: veiligheid én een goede verzekering eerst.


7. Hoe de loonkosten verlagen?

In België liggen de loonkosten hoog. Gelukkig zijn er een aantal extralegale voordelen om deze te verlagen. Maar welke loonkostenverlaging past het beste bij het bedrijf van jouw klant? Vertrouw hiervoor op Securex als sociaal secretariaat. Of laat je klant kennismaken met de verschillende manieren om de loonkost te verlagen via de blog Tien extralegale voordelen die loonkosten drukken.

Vergeet geen enkele stap met onze checklist!

Beter gelanceerd met Be.lance

Je ziet, wil je een bedrijf opstarten in België, dan er komt er heel wat bij kijken. Als accountant ben jij de perfecte gids, maar stel zeker ook Be.lance voor. Want met deze dienst nemen we bovenstaande zeven stappen volledig voor onze rekening. Wat doen we nog? We zijn een one-stop-shop voor alle HR-diensten. Je klant krijgt een team van HR experten die alles opvolgen en bovendien is dit team gespecialiseerd in buitenlandse tewerkstelling, split payroll en internationale loonberekeningen. Stel onze dienst Be.lance dus zeker voor aan je klant. Bovendien spreken we de taal van je klanten. Engels, Frans, Duits of Nederlands? No problem.

Internationaal HR-management

Heb je Belgische klanten die zich in het buitenland willen vestigen. Ook dan kan je rekenen op Securex. Met vijf Securex kantoren in Europa en vijftien prefered partners in andere Europese landen zijn we altijd dicht bij je klant voor zijn internationaal payrollbeheer. Met Securex InteHRnational is jouw klant op elke moment zeker van zijn HR-beleid.

Meer weten over ons internationaal HR-management?

Ontdek er alles over