Login
Service Contact Lex4You
Login

De juiste partner voor retail

Maatwerk voor je HR-uitdagingen

Actief in de retailsector? Dat betekent dat je de noden van klanten zo goed mogelijk invult. Waarom voor jezelf minder verwachten? Zoek een partner voor je personeelsadministratie die jou winkel/zaak en sector 100% begrijpt en bruikbare HR-oplossingen en tools aanreikt. Bij ons vind je  een oplossing voor alle retail HR-uitdagingen.

Kies voor oplossingen op maat

Personeelsbeheer & aanwerving

Als retailonderneming sta je voor een aantal grote HR-uitdagingen:

  • De (juiste) werknemers aantrekken
  • Je planning rond krijgen terwijl je voldoet aan alle regels omtrent de verschillende types contracten, registratie en andere HR-administratie

Maak met onze hulp en tools speerpunten en stuw je bedrijf vooruit. Of leg eerst een stevige basis correcte HR-administratie, bijvoorbeeld dankzij onze update over veranderingen in de wetgeving. 

Enkele voorbeelden van hoe we je bijstaan: 

Tip: Het jaarplafond van 475 uur studentenarbeid wordt in 2023 en 2024 tot 600 uur verhoogd. Als werkgever kan je een student vanaf volgend jaar dus meer uren tewerkstellen.

  • Extra informatie en ondersteuningwanneer je
    • Fiscaal vriendelijke flexi-jobs inzet
    • Graag (correct) gebruikt maakt van een variabel uurrooster
    • Wil weten hoe het zit met werken op zondag en/of op feestdagen? 
    • Je Dimona-aangifte doet of graag waterdichte arbeidsovereenkomsten wilt opstellen

Personeel aanwerven

Bovenop een sterk personeelsbeheer, benut je best alle mogelijkheden om talent voor jou te winnen in de War for Talent. Want gemotiveerde en gedreven winkelmedewerkers zijn niet eenvoudig te vinden. 

Zorg daarom voor: 

Bovendien is inzetten op interne mobiliteit een cruciale factor om het talent van je medewerkers te houden. Misschien wil één van je winkelmedewerkers zelf gerant worden? Voorzie interne doorgroeimogelijkheden en opleidingen en zie de motivatie van je personeel groeien. Hoe ga je te werk? 

Tip: Heel wat opleidingen van Securex komen in aanmerking voor subsidies.

De juiste tools voor jouw hr- en personeelsbeleid

En wil je je volledige personeelsbeheer efficiënt beheren, kies dan voor een (kennis)partner met de juiste tools. Want wie zit er graag lang achter de computer om alle administratie in te voeren? Bij Securex krijg je tools: 

  • Via de IN/OUT-app verloopt je Dimona-aangifte automatisch. De app assisteert je bij het beheer van al je extra personeel. In 1 klik heb je bijvoorbeeld de shift van een medewerker die niet kwam opdagen geannuleerd.
  • Officient stroomlijnt het globale beheer van je HR. Je krijgt ook toegang tot de gebruiksvriendelijke ‘employee self service’-app waarin je werknemers zelf hun verlof aanvragen. 
  • Forganizer staat je zaak bij op vlak van planning en kan in real time je loonbeleid optimaliseren. 
  • Nog heel wat andere HR-software zoals poweHR reporting, Shyfter en Visio 360 voor loonbenchmarks, flexibel verlonen, onkostenbeheer, rapportering, budgettering en integratie met de boekhouding. 

Tot slot krijg je als kennispartner bij ons advies op maat:

  • Wist je al dat je als kleinhandel recht hebt op een premie van het Sociaal Fonds als je iemand aanwerft uit een zogenaamde ‘risicogroepen’?
  • En misschien heb je nog recht op andere tussenkomsten, bijvoorbeeld voor de verhoging arbeidsduur deeltijders of voor opleidingen.
  • Als retailer actief in e-commerce, dan kan je dankzij een versoepelingen van de wetgeving makkelijker gebruik maken van nachtwerk.
Inzetten op variabele uurroosters?

Het volstaat om een kader aan je arbeidsreglement toe te voegen. 

Verloning

Gezien de beperkte marges in retail zijn de (stijgende) loonkosten een derde grote uitdaging. Daarvoor heb je een geoptimaliseerd loonbeleid nodig. Motiveer je werknemers met aantrekkelijke voordelen aan fiscaalvriendelijke voorwaarden.  

Ontdek al je opties op vlak van loonkosten en verloning

Belangrijk: respecteer als retailer het minimuminkomen (en barema’s). Alleen is dat niet zo eenvoudig om correct op te volgen. Bij Securex krijg je hiervoor extra ondersteuning. Is bijvoorbeeld één van je medewerkers zes maanden in dienst? Dan passen wij automatisch het juiste baremaloon toe.

Welzijn in retail

Welzijn op het werk is één van de pilaren van een allround HR-beleid. Gezonde werknemers die goed in hun vel zitten, zijn productiever en minder vaak afwezig. Met als resultaat dat je klanten extra goed geholpen worden.

Laat je bijstaan door je EDPBW om een welzijnsbeleid op maat uit te werken: 

En dat beleid uitstippelen hoef je niet alleen te doen. Voor al je HR- en welzijnsuitdagingen vind je bij Securex de gepaste ondersteuning: 

Tot slot, misschien hoorde je ook al van ‘landingsbanen’? Via het eindeloopbaantijdskrediet heeft je 55(+)-jarige werknemer recht op bijkomend tijdskrediet. Dan hebben ze meer opties om hun work-lifebalance in te vullen.

Onze welzijnsgidsen

We hebben ook twee welzijnsgidsen voor de detailhandel en de groothandel. In deze gidsen vind je de kerncijfers, de beroepsrisico's en voorbeelden van preventie- en beschermingsmaatregelen.

Welzijnsgids: Detailhandel Welzijnsgids: Groothandel
Bekijk onze toolkit over absenteïsme

Pak met succes absenteïsme aan op via dit handige bouwpakket op maat van kmo’s.

Verzekeringen & pensioen

Een ideaal HR- en/of loonbeleid omvat niet alleen extralegale voordelen. Het is ook belangrijk om je onderneming en je werknemers te beschermen. Bezorg zowel jezelf als je personeel extra geruststelling en vertrouwen dankzij interessante (vormen van) verzekering. Denk aan: 

Tip: Heb je al eens overwogen om de arbeidsongevallenverzekering aan te vullen met een extra dekking voor lonen boven het barema of voor privéongevallen

Bovendien voorziet de regering bijkomende regelingen en voorwaarden voor specifieke groepen. Bij Securex blijf je altijd op de hoogte zodat je geen kansen laat liggen. Bijvoorbeeld: 

Wist je dat je als ondernemer, wat vaak het geval is bij kleinere winkels, minder goed beschermd bent tegen arbeidsongeschiktheid? Ook ligt je wettelijk pensioen en het overlevingspensioen voor je partner in geval van overlijden lager. Met Life@Ease betaal je minder belastingen en geniet je van betere sociale bescherming.

360°-service

Als kleinhandelaar wil je graag dat jouw aanbod zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van je klanten. Securex ook. Geniet van een 360°-service en richt je aandacht op de groei van jouw zaak.

  • Heb je een vraag? Bel naar het rechtstreeks telefoonnummer waar 74 echte collega’s tussen 8-18u telefonisch voor je klaar staan? Zo heb je voor 80% van je vragen binnen 5 minuten een antwoord.
  • Proef van ultieme gebruiksgemak: we zorgen dat je lonen niet onder het gewaarborgd minimuminkomen zakken, dat je alle premies krijgt waar je recht op hebt en dat je uurroosters allemaal in orde zijn. 
  • Kies zowel voor het sociaal secretariaat als voor de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk en ontdek de kracht van een echte allround HR-dienstverlener.

Doe je voordeel dankzij onze ervaring in de retailsector. Wij begrijpen je.

Focus op je klanten, wij zorgen voor je HR

Bouw verder op onze retail-expertise

Dit zou je ook kunnen interesseren: