Opstellen van een absenteïsmebeleid
Wist je dat een gemotiveerde en gezonde werknemer gemiddeld bijna 5 jaar langer werkt? Door in te zetten op absenteïsme, pak je niet alleen het probleem van ziekteverzuim aan, maar werk je meteen ook aan de duurzame inzetbaarheid van je werknemers. En daar vaart iedereen wel bij!
De verschillende onderdelen van een absenteïsmebeleid:
Zeker zijn van een succesvolle aanpak?
Leun op de expertise van Securex bij het uitwerken van deze onderdelen
Visie en strategie
Voor je start, is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:
- Wat is de visie van jouw organisatie op absenteïsme?
- Hoe verhouden de medische, de technische en de sociale aspecten van absenteïsme zich tegenover elkaar?
- Wat valt onder normale afwezigheid en wat is opmerkelijke afwezigheid?
- Welke doelen zijn prioritair?
- Hoe ziet succes eruit?
De antwoorden op deze vragen zorgen voor een meer
uniforme visie op absenteïsme en stellen jou in staat om een visie te bepalen. De volgende stap is het uitwerken van een strategisch plan om alle doelstellingen te realiseren.
Belangrijk: Vertaal alle doelen naar meetbare resultaten. Zo weet je of je op koers bent om de doelstellingen te realiseren.
Praktisch: Aan de hand van twee werkgroepen met de directie, telkens van een halve dag, kijk je:
- Eerst naar de huidige situatie
- En daarna naar de ideale situatie voor je bedrijf
Securex vat achteraf het resultaat samen in een rapport.
Procedures
Omdat absenteïsme en ziekteverzuim gevoelige thema’s zijn, is het belangrijk dat je bedrijf duidelijke afspraken heeft. Daarom is de volgende stap van een absenteïsmebeleid het bepalen van duidelijke richtlijnen.
Samen met een consultant van Securex beantwoord je tijdens workshops de vragen:
- Hoe regel je het administratieve beheer van absenteïsme?
- Op welke manier zorg je intern voor bewustwording rond het aanwezigheidsbeleid?
- Met welke ondersteuning stel je alle verantwoordelijken in staat om hun rol zo optimaal mogelijk te vervullen?
Actieplan
Een actieplan structureert de inspanningen: een plan legt vast wat de prioriteiten en verantwoordelijkheden zijn en binnen welke termijn er gewerkt wordt.
Het is belangrijk dat het actieplan realistisch is en gedragen wordt door een groot deel van je personeel. Om dat te realiseren, werk je telkens met de steun van Securex in drie fasen:
- Fase 1: je ontwikkelt via een kwantitatieve analyse een concept voor een actieplan
- Fase 2: een werkgroep zorgt voor een voorstel dat absenteïsme aanpakt en een brede goedkeuring krijgt binnen het bedrijf
- Fase 3: de directie keurt het actieplan goed
Implementatie
Na het uitwerken van een actieplan is het tijd voor actie. Je bepaalt hierbij zelf hoe groot de betrokkenheid van Securex is: actief begeleiden of eerder steun bieden als klankbord.
Om het project te doen slagen, is de betrokkenheid van iedereen nodig: directie, leidinggevenden, werknemers en het comité voor preventie en bescherming. Een goede opstart legt de basis voor het welslagen, bijvoorbeeld door tijdens een algemene vergadering uitleg te geven over het verloop van het project en de taken en verantwoordelijkheden van iedereen.
Andere voorbeelden van hoe we je kunnen ondersteunen:
- Samen met je interne communicatiedienst affiches en andere hulpmiddelen maken
- Teksten en/of presentaties voor je intranet helpen opstellen
- Informatiesessies organiseren
Evaluatie
Op afgesproken momenten krijg je een rapport over de resultaten, op basis van de cijfers van medische controles en de algemene cijfers van absenteïsme.
Dan zie je:
- Het verschil in ziektedagen in het algemeen en/of de betere gezondheid per werknemer
- Hoeveel productiever je bedrijf was de afgelopen periode
- De evolutie van de Bradford-factor