Login MySecurex
FAQ Contact Lex4You
Login MySecurex

“Verlies je niet in je social media. Focus op sales!”

Wat social media onderneemster Yasmin meegeeft aan start-ups

Yasmin Vantuykom (38) is mama van twee dochtertjes. Zij is hun nummer één. Daarnaast is Yasmin ook ‘founding mother’ van haar eigen bedrijf. Ze richtte Efluenz op, een influencer marketing agency dat ze in 2023 kon verkopen. Nu smijt ze zich helemaal voor haar nieuwe project ‘Quyet’ over omgaan met digitale prikkels. Daarnaast schreef ze het boek ‘Workaholics’ en host ze de podcast ‘Scroll-A-Holics’.

Geplaatst op 23 september 2025

Als zij het zegt, klopt het

Als zij zegt dat je jezelf niet mag verliezen… dan weet ze waarover ze het heeft. Laat je inspireren door de insights en tips van een ervaren starter die inmiddels al een behoorlijke tijd aan de slag is.

Welke evolutie binnen het ondernemerslandschap volg jij met bijzondere aandacht? 

“Jaren geleden was ondernemerschap nog niet zo ingeburgerd als nu. Mijn loopbaan ben ik begonnen bij Deloitte. Daar heb ik fancy voordelen achtergelaten om te gaan ondernemen. Toen was dat nog vreemd, zo’n stap, vandaag is ondernemerschap hip en trendy. Wat ik wel opvallend vind, is dat velen al meteen na de schoolbanken beginnen te ondernemen. Daarbij onderschatten ze soms de stress die dit met zich meebrengt.”

Is het dan wel een goede evolutie? Toch wel, vindt Yasmin. 

“Positief is in elk geval dat er meer en eerlijker over gepraat wordt, over wat het betekent, voor jezelf beginnen. Die openheid is noodzakelijk. Je moet beseffen dat ondernemen ook eenzaam is, zelfs nadat je al enkele mensen in dienst hebt genomen, en dat je een grote verantwoordelijkheid draagt, zowel ten opzichte van je eigen gezin als van je werknemers. Ondernemen heeft ook een impact op de maatschappij, daar ben je je best van bewust.



Hoe belangrijk zijn social media volgens jou voor een start-up?

“Nu kom je op mijn terrein (lacht). Ideaal, eigenlijk, want ze zijn laagdrempelig, vragen geen budget en niet te veel tijd. Wat je post moet ook niet perfect zijn. Mensen zijn nieuwsgierig, maak daar gebruik van. Ze willen behind the scenes kunnen kijken, weten wat je doet elke dag. Gebruik dat, zorg ervoor dat mensen zich in jou kunnen herkennen. 

Maar zorg er ook voor dat je jezelf hier niet in verliest. Niet door de hele dag op je social media te zitten, ook niet door té veel te willen vertellen. Focus op sales, sales, sales! Want dat helpt je bedrijf vooruit en zorgt ervoor dat je ook morgen en overmorgen aan de slag blijft.” 

Waarover zouden we eerlijker moeten zijn tegenover starters?

“Dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Net zoals wat mensen en bedrijven op social media delen, evenmin 100% waarheidsgetrouw is. Ze posten vaak alleen het mooie en het fotogenieke, niet de moeilijke momenten. Goed om te weten in elk geval is dat zelfs de succesvolste ondernemers veel meer ‘nee’ dan ja hebben gekregen. Dat moet je beseffen, daar moet je tegen kunnen.” 

  Wat is jouw ‘North Star’?

“Ik volg wat mij energie geeft. En als het niet goed meer voelt, maak ik kleine aanpassingen, bijsturen zoals dat heet”.

Jouw belangrijkste advies voor startende ondernemers?

“Blijf geloven dat er voor alles een oplossing is. Er is altijd wel een stap die je kunt zetten. Soms moet je daarvoor wel ‘out of the box’ denken. In mijn geval moest ik beseffen dat er zelfs in een crisis, altijd mensen zijn die moeten communiceren. Influencer marketing is ook meer dan festivals en alcohol. Op dat moment ben ik me naar de overheid beginnen richten, naar verzekeringen… Dus ging ik op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Er gaan altijd wel andere deuren open dan je eerst dacht.” 

Yasmins lessen in een notendop?

  Wacht niet eeuwig om te starten (just do it)

  leer ‘nee’ te incasseren (want er komen er veel)

  Haal lessen uit elke ervaring (positief én negatief)

  Onthoud dat het jouw reis is (niet die van anderen)

  Niet elke mening is even waardevol (stilte 'Quyet’ is key)

  Beperk je social media tijd (wees geen 'Scroll-A-Holic’)

  Kijk ‘out of the box’ naar je markt! (and beyond)

Goed in je vel als ondernemer: Securex zorgt voor je welzijn.

"Als zelfstandige ga je met hart en ziel voor je zaak. Maar hoe zit het met je mentaal welzijn"? Het aantal burn-outs en depressies bij zelfstandigen stijgt in de laatste jaren voortdurend. Uitkijken dus! 

Yasmin Vantuykom - Quyet


🟠 Securex staat klaar om je te helpen. Met infosessies over mentaal welzijn en advies op jouw maat. Ontdek hier drie gratis online infosessies speciaal voor ondernemers!

  Yasmin Vantuykom is een Belgische ondernemer en oprichter van Efluenz, het influencer marketing agency dat ze in 2023 verkocht aan mediagroep Rossel. Momenteel richt ze zich op haar nieuwe project ‘Quyet’ dat mensen bewuster helpt om te gaan met digitale prikkels. Daarnaast is ze auteur van het boek ‘Workaholics’ en host van de podcast ‘Scroll-A-Holics’.  

Yasmin Vantuykom bio

Nog meer inspirerende verhalen?

The North Stars launched by Securex laat ondernemers aan het woord