Natte Droom
Iemand als Lorenz aan het hoofd zetten van een groot bedrijf met meer dan 50 werknemers: dat is niet echt zijn natte droom. Wat hem vooral dat unieke wauw-gevoel geeft, ligt eerder bij het begin van een nieuwe onderneming. Potentieel zien, de opstart mee mogelijk maken… en soms ook zien dat zoiets plots aanzienlijk gaat groeien. Als bij toverslag.
“Growth hacking moments noemen we dat. Soms zie je dat je na enige tijd (en hard werk) plots gelanceerd geraakt in een bepaald land, met miljoenen gebruikers soms. Of dat er haast spontaan partnerships groeien die je bedrijf veel groter maken… Bijna een ‘magic thing’. Dat geeft een serieuze kick, ja!”
Waar gaan starters vaak de mist in?
‘Een klassieke pitfall? Dat is een gebrek aan focus. Met veel te veel tegelijk bezig zijn. Vijf paden tegelijk bewandelen. Beperk je gerust tot één pad, houd vast aan je visie. Als blijkt dat dit niet de juiste weg was, kan je nog altijd veranderen na verloop van tijd.’
Welke startersskill wordt volgens jou overschat?
(denkt lang na) “Ik denk eerder dat veel aspecten van ondernemen onderschat worden! Je moet er hard voor werken, blijk geven van doorzettingsvermogen en flexibiliteit, goed beseffen dat er altijd hoogtes en laagtes zullen zijn. Je moet er ook veel voor opgeven. Dit mag je allemaal niet tegenhouden om ervoor te gaan, maar je moet wel beseffen dat het er allemaal bij hoort.”
Start-up mentor Lorenz heeft enkele straffe adviezen voor wie het wil wagen. Ben je klaar voor de countdown?
Waarover zouden we eerlijker moeten zijn tegenover starters?
“Aansluitend bij het vorige: dat ondernemen niet voor iedereen weggelegd is. Spijtig genoeg. Het zou wel eens verkeerd kunnen aflopen als iedereen ineens ondernemer zou worden. In de praktijk moet je dat dikwijls eerst ondervinden voor je goed weet of het iets voor jou is of niet. Een groot bedrijf leiden is niet mijn ding. Maar drop me ook niet in een job als werknemer. Ondernemerschap is iets heel persoonlijks.”
Wat is jouw ‘North Star’?
“Ik kan wel vertellen waar ik gelukkig van word, waar ik naar streef dus. Dat is wanneer mensen jou spontaan bij anderen gaan aanraden: “Jij moet eens gaan praten met …!” Dat kan nieuwe klanten of partners opleveren maar ook nieuwe medewerkers die er op aanraden van je eigen personeelsleden komen. Dat word of mouth effect, die mond-tot-mondreclame, is echt leuk. En dat blijft leuk, zolang je blijft ondernemen!”
Jouw belangrijkste advies voor startende ondernemers?
Doe bij het begin van je venture heel veel onderzoek en praat met veel mensen. Ik merk soms dat starters in spe geheimzinnig doen omdat ze precies schrik hebben om over hun plannen te praten. Weg met die schrik. Vraag volop advies. Laat je ook bijstaan door anderen. Nog iets wat ik vaak aanraad: wacht met het effectief oprichten van je bedrijf tot je een eerste klant hebt. Op het moment dat je je eerste factuur uitstuurt, kan je opstarten. Wachten tot dan zal je onnodige kosten besparen.”
Lorenz’ lessen in een notendop?
Focus! Houd vast aan één visie, één pad;
Besef dat ondernemen hard werken is, doorzettingsvermogen en flexibiliteit vraagt;
Besef ook dat het niet voor iedereen weggelegd is;
Praat over je plannen met veel anderen, laat je bijstaan;
Wacht tot je een klant hebt voor je opstart!
