De sprong
Het verhaal van Marion Schoutteten is een bijzonder verhaal. Acht jaar geleden waagde ze de sprong naar het ondernemerschap. Zonder ervaring in de modewereld, zonder netwerk en zonder veel kennis. Op de een of andere manier heeft ze die zwakke punten omgezet in drijvende kracht. Samen met haar man Gauthier, met amper 15.000 euro en aan de spreekwoordelijke hoek van de keukentafel, zette zij de lijnen uit voor een succesvolle onderneming. Van een sprong in het diepe gesproken!
Vandaag is het een bloeiend bedrijf met een 30-tal interne medewerkers maar ook 400 naaisters die fulltime voor Orta aan de slag zijn.
“Dit succes is te danken aan mijn echtgenoot die ook mijn zakenpartner is, aan ontelbare uren onvermoeibaar werken met heel weinig uren slaap, en vooral ook aan de liefde en de passie die we voelen voor onze onderneming.” De naam Orta, geïnspireerd op de bekende Belgische architect Horta, is meer dan een kledingmerk. Voor Marion staat Orta voor modieuze, duurzame en betaalbare kleren, geproduceerd met respect voor het milieu, maar levert ook het bewijs dat “Made in Europe” wel degelijk mogelijk is.”
Wat is jouw belangrijkste tip bij de geboorte van een start-up?
“Ik zou zeggen: blijf niet twijfelen maar ga aan de slag, kies voor de actie. Want het is pas in de praktijk dat je echt kunt ervaren wat werkt en wat niet. Waag de sprong, durf te springen, dan kan je beginnen te leren én groeien!”
Marion laat zien hoe opwindend het is, de sprong te wagen en je te lanceren. Ben je klaar voor de countdown?
Wat wordt volgens jou vaak overschat bij het ondernemen?
“Ondernemen is meer dan pitchen. Pitchen is belangrijk, zeker wel, maar eigenlijk begint het werk dan pas. Een bedrijf opbouwen en leiden, een goede CEO zijn, beslissingen nemen, tegenslagen incasseren en toch weer opveren: er komt heel wat meer bij kijken dan een sterke pitch weggeven. Het is net de veerkracht van ondernemers die ik het meest bewonder.”
Welke evolutie in de ondernemerswereld volg je met bijzondere aandacht?
“Over het algemeen boeien alle aspecten van ondernemerschap me. Luisteren naar podcasts is een uitstekende manier om veel antwoorden op onze vragen te krijgen, om bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen. Ik doe dat vaak en raad het ook aan elke starter (in spe) aan.”
Wat is jouw ‘North Star’?
“Orta is een duurzaam merk. Ik wil door mijn werk een positieve impact blijven hebben op de samenleving. Tegelijk wil ik andere vrouwen inspireren om aan de slag te gaan met hun eigen projecten, terwijl ze trouw blijven aan zichzelf.”
Jouw belangrijkste advies voor startende ondernemers?
Aarzel niet te lang, maar waag de sprong!
Blijf je goed informeren over alle facetten van ondernemen.
Blijf trouw aan je eigen waarden en je visie, zelfs als het tegenzit en er extra uitdagingen of druk van buitenaf op je pad komt. Passie en authenticiteit zijn twee belangrijke pilaren om een sterk en duurzaam merk op te bouwen.