Kansen in ons KMO-land
Dat de digitale wereld snel verandert, is geen nieuws meer. Toch zijn er nog opvallend veel bedrijven en professionals die op het vlak van digitalisering achterstand in te halen hebben. Of positief geformuleerd: in ons kmo-landje liggen heel wat kansen voor het grijpen voor wie op dit terrein wil ondernemen. Toon Verheyen is goed geplaatst om zijn insights en adviezen hierover te delen.
Welke evolutie binnen de bedrijfswereld volg jij met bijzondere aandacht?
“Een eerste trend die volgens mij meer aandacht verdient, is het product als service gegeven. Steeds meer producten worden niet langer per se aangekocht. We zien steeds meer huren en leasen, inclusief support, onderhoud en reparaties. Bij software was dit al ingeburgerd, vandaag zien we dit ook bij fysieke producten. Philips verkoopt geen lampen maar licht, dat illustreert het perfect. Als je je product hierop afstemt, krijg je ook een meer ecologisch product. Het rendabele zit hem vooral in het onderhoud, herstellingen … Dit zit mee ingebouwd in het product, het is een pakket. Zo kun je ook predicatief, voorspellend defecten gaan ontdekken.
Een tweede trend is het productizen van services. Ik leg het vaak uit als het anders gaan verpakken van eenzelfde dienst. Op die manier kun je bedrijven ook een grotere mate van ontzorging leveren. Neem nu bijvoorbeeld AI en bedrijfsprocessen. In dit geval word je niet meer vergoed op basis van de prestaties/uren dat je hier insteekt, maar op basis van de ontzorging en uitkomst die je levert aan de klant. De klant die een website laat bouwen betaalt dan niet meer per uur voor de ontwikkeling van de applicatie, maar voor de nieuwe functionaliteiten die hij krijgt. Op die manier krijgt ook je professioneel advies de waarde die het verdient.
De moraal van dit verhaal? Het komt erop aan oplossingen te leveren en de klant te ontzorgen, dat is (veel) beter dan het louter leveren van uren of mankracht. De toekomst is aan het ‘pakket’ waarin alles vervat zit - en aan de ondernemer die het levert. Het komt er dus ook op aan je doelgroep zo snel en zo goed mogelijk te leren kennen!”
Je lanceren met de voeten vooruit: hoe opwindend dat is, laat Toon zelf zien. Ben je klaar voor de countdown?
Hoe belangrijk die doelgroep is, blijkt zeker uit de volgende case, vertelt Toon: Twee ondernemers wilden fysieke producten bouwen voor de gezondheidszorg zonder eerst lang na te denken over een strategie. Ze liepen meteen vijf ziekenhuizen plat en vroegen alle specialisten of ze ideeën hadden die ze mochten uitwerken. Eén van hen gaf zijn OK, die ideeën hebben ze verder uitgewerkt.
Toon: “Blijf dus niet bij de pakken zitten, ga naar de mensen, pitch het, en zo krijgt het idee ook wel vorm. Als je niet in contact bent met doelgroep - wat typisch is voor studenten, bijvoorbeeld - is het ook moeilijker om tot een goed idee te komen. Pitchen, testen en pivoteren, richting kiezen: daar draait het om.”
De ondernemers uit het voorbeeld die ziekenhuizen plat liepen, zijn vandaag actief in het herontwerp voor producten voor de bouwsector. Zo zie je maar hoe het ondernemerstraject er kan uitzien. Van de éne sector naar de andere, waarom niet?
Wat is jouw ‘North Star’?
“Ik blijf me focussen op het idee om met minstens twintig mensen een bedrijf op te starten. Ondertussen motiveert het me ook enorm om anderen ertoe aan te zetten de stap naar ondernemen effectief te zetten!”.
Jouw belangrijkste advies voor startende ondernemers?
Start bij jezelf, je talenten en vaardigheden! Wacht dus niet op de ideale co-founder/investeerder.
Blijf niet bij de pakken zitten! Veel ondernemers in spe blijven ook wachten op het ideale moment om te starten. Blijven hangen in de conceptuele fase? Veel beter is het om snel in de realiteit te beginnen testen.
Werk je idee niet volledig uit op papier maar check het zo snel mogelijk af met mensen. Uit die feedback leer je zoveel!