Wat is een ondernemingsloket?
Een ondernemingsloket is een instantie die in België openbare diensten verricht voor ondernemingen. De meest gekende dienstverlening is het inschrijven van een nieuwe onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), maar daarnaast regelt het loket ook je aanvraag voor een btw-nummer en kan je er terecht om bedrijfsgegevens in de KBO aan te passen.
Wat is de Kruispuntbank van Ondernemingen?
De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een databank waarin de FOD Economie alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzamelt. Zo kunnen de overheid, maar ook andere bedrijven en organisaties je zaak identificeren.
Ontdek het starterspakket van Securex
Ben je als startende zelfstandige op zoek naar brede ondersteuning bij de opstart van je zaak? Dan is het starterspakket iets voor jou. Hier bundelen we alle diensten die noodzakelijk zijn voor een vlotte opstart samen in één pakket. Denk inschrijving bij KBO, btw-activatie, privacy policy model, Sociaal Verzekeringsfonds … Alles zodat jij eenvoudig van start kan. Tegelijk win je tijd om je te concentreren op de kern van je zaak.
Waarom een beroep doen op een ondernemingsloket?
Voor de oprichting van ondernemingsloketten zoals Securex was je als zelfstandige zelf verantwoordelijk om alle administratieve formaliteiten in orde brengen. En dat kostte vaak heel wat tijd en moeite. Vandaag kan je gelukkig heel makkelijk je zaak online oprichten of boek je een afspraak bij het lokale Ondernemingsloket van Securex en dan doen we het samen.
Wat regelt een ondernemingsloket allemaal voor jou?
Een ondernemingsloket helpt je ondernemen. We...
- Gaan na of je geschikt bent om een eigen zaak te starten.
- Registreren je in de KBO en bezorgen je een ondernemingsnummer.
- Ondersteunen je in een heleboel administratieve formaliteiten, zoals het:
- activeren van een btw-nummer - indien gewenst
- regelen van vergunningen, denk bijvoorbeeld aan het FAVV of Unisono.
- aanpassen van je NACEBEL-codes indien je onderneming meer dan één activiteit heeft geregistreerd, aangezien sinds 2025 het maximum aantal hoofdactiviteiten per vestigingseenheid beperkt is tot vijf
Tip: Ga met de starter packs van Securex een vlotte opstart tegemoet. Alle cruciale elementen voor een zorgeloze start eenvoudig gecombineerd in één pakket.
Kiezen voor het Ondernemingsloket van Securex
Een goed ondernemingsloket doet echter meer voor jou. Daarom kan je bij het Ondernemingsloket van Securex ook terecht voor:
- Al je vragen over je (toekomstig) statuut als zelfstandige
- Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds en/of een sociaal secretariaat
- Hulp bij het opstellen van dossiers van subsidieaanvragen
- Opleidingen en klankbord om beter te ondernemen
- Advies over verzekeringen voor een risicoloos leven als zelfstandige
Bij Securex beschikken we over heel wat opstart-ervaring: jaarlijks sluiten 12.000 zelfstandigen zich bij ons aan. Ontdek zelf hoe vlot, veilig en digitaal dat verloopt.