Login
Service Contact Lex4You
Login

Ergonomie bij thuiswerk

Werk ook thuis gezond en ergonomisch

Thuiswerk helpt veel medewerkers om werk en privé te combineren. Maar vaak thuiswerken brengt uitdagingen op het gebied van ergonomie met zich mee. Ook de verbondenheid met het bedrijf boet er soms bij in. Gelukkig zorg je met een doordacht welzijnsbeleid ervoor dat je medewerkers een gezonde werkhouding aannemen en dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf.

Krijg advies

Waarom is ergonomie zo belangrijk bij thuiswerk?

Aandacht voor ergonomie bij thuiswerk is bijzonder belangrijk, omdat je medewerkers thuis niet dezelfde middelen hebben als op het werk. Investeren in (ergonomisch thuiswerk voor) je medewerkers heeft een aantal voordelen:

De welzijnswet legt trouwens vast wat jouw verantwoordelijkheden zijn, al hebben je medewerkers hier ook een grote impact op. Bijvoorbeeld door het kiezen van een rustige, ergonomische werkplek met voldoende licht en ventilatie. Eigenlijk draait ergonomie om kleine details, met grote verschillen. Het creëren van een ergonomische werkomgeving vereist meestal ook een mentaliteitsverandering.

Ga daarom met onderstaande tips aan de slag en creëer een gezond en ergonomisch thuiskantoor voor je medewerkers:

  • Zorg voor aangepast werkmateriaal 
  • Blijf in contact en onderhoud ook op afstand de bedrijfscultuur 
  • Geef ze informatie over de juiste werkhouding Informeer ze over wat een goede werkomgeving is

Tip 1: Aangepast werkmateriaal

Een ergonomisch verantwoorde werkplek is belangrijk, zowel op kantoor als thuis. Wat heeft je werknemer daarvoor nodig? Om te beginnen een goede zit- en werkplek voor de juiste zithouding:

  • Een bureaustoel heeft armsteunen, biedt voldoende ondersteuning aan de rug en is verstelbaar in zithoogte en -diepte
  • Een voldoende grote tafel om aan te werken is ook belangrijk, zodat je werknemer voldoende ruimte heeft om een toetsenbord en scherm op armlengte afstand te plaatsen. Pluspunten als de hoogte van het bureau aangepast kan worden
  • Het is een grote meerwaarde wanneer het bureau in hoogte verstelbaar is

Tip: Een instelbaar bureau is niet evident, voor de kleinere medewerker biedt een voetensteun al veel hulp.

Verder zijn een groot scherm, apart toetsenbord en muis onmisbare elementen om de werkplek ergonomisch in te richten: 

  • Een groot scherm zorgt voor een goede leesbaarheid en vermindert de belasting van de ogen. Werken op een laptop wordt sterk afgeraden, dit geeft namelijk een grote belasting op de nek en de ogen 
  • Gebruik je voor langere tijd het toetsenbord en touchpad (muis) van je laptop, zal je een extra druk op je schouders, rug en polsen ervaren. Dat voorkom je eenvoudig met een externe muis en toetsenbord

Leg documenten ook tussen je scherm en toetsenbord, niet vlak voor jou. Anders moet je over je documenten leunen om te typen en dat is geen goede houding. 
Dankzij het juiste zit- en werkmateriaal functioneert je medewerker zowel thuis als op kantoor optimaal.

Tip: Help je medewerkers op een slimme manier hun materiaal aanschaffen via een onkostenvergoeding. Zo schaffen ze zelf hun materiaal aan. Gelijkaardig kan je bureaustoelen of IT-materiaal (voordelig) aan je thuiswerkers aanbieden via webshops met kortingscodes of groepsaankopen.

5 tips om met je medewerkers te delen

Deel onze gratis brochure met 5 tips voor ergonomisch beeldschermwerk

Tip 2: Afwisselende werkhouding

Naast het juiste materiaal en een motiverende aansturing, is een goede werkhouding cruciaal om op lange termijn fysieke klachten te vermijden. De beste houding is eentje waarbij je medewerkers regelmatig afwisselen. Enkele tips voor je personeel:

  • Onderbreek het zitten door iedere 30 minuten eens recht te staan en/of te bewegen. Maak gebruik van alle beschikbare meubels, zoals een kookeiland in de keuken of een kast, om even recht te staan
  • Zorg ook voor herstelmomenten - goed voor je ogen en je concentratie - door bijvoorbeeld na een online meeting even te wandelen
  • Wissel eens van stoel. Er bestaan heel wat actieve stoelen die je helpen om in een correcte anatomische houding te zitten
  • Varieer doorheen de dag je taken, zo blijf je makkelijker alert en vermijd je een ‘zone-out’ gevoel

Tip: je spieren losmaken en stretchen aan je bureau, breekt de routine en is gezond voor je lichaam! Bekijk (en deel) de gratis brochure “Ergonomisch beeldschermwerk”.

Tip 3: Creëer een aangename omgeving

Tot slot is het belangrijk dat je medewerkers voor zichzelf een aangename werkomgeving creëren. Daar help je als werkgever bij door bijvoorbeeld een plantje of verwen thuiswerk-pakket op te sturen.

3 zaken waar je medewerkers het best op letten:

  • Werken in een ruimte met voldoende natuurlijk licht
  • Regelmatig ventileren van hun werkplek
  • Genoeg water drinken

Dat laatste klinkt simpel, maar water drinken brengt echt veel gezondheidsvoordelen met zich mee. Het voert afvalstoffen af, geeft een boost aan je immuunsysteem, helpt je hoofd fris houden en nog heel wat meer.

Tip: Maak het je gemakkelijk en deel onze gratis brochure voor ergonomisch beeldschermwerk met je medewerkers.

Hou bij het opstellen van je psychosociaal welzijnsbeleid alleszins rekening met het scenario thuiswerk. Het laat misschien je personeel toe om flexibeler te werken, maar het zet vaak ook de deur open tot burn- of bore-out.

Bonustip: Bedrijfscultuur op afstand onderhouden

Thuiswerken heeft vele voordelen, maar het kan ook leiden tot een verminderde sociale interactie en minder betrokkenheid bij het team en de organisatie. Elk individu reageert anders op thuiswerken. Gelukkig bestaan er heel wat communicatiemiddelen zoals Teams om in contact te blijven met je medewerkers. Want naast ergonomie, mag je zeker het mentale en psychosoiale aspect van welzijn niet uit het oog verliezen.

Tip: Het is wel belangrijk om goede afspraken te maken, zoals in een telewerkbeleid of beleid rond hybride werken over waar, wanneer en tot hoe lang iedereen moet werken. Som in je policy niet alleen plichten op, maar geef bijvoorbeeld ook duidelijk aan dat je wil dat je medewerkers na 18u effectief stoppen met werken. Want voldoende deconnecteren en jezelf opladen is belangrijk.

Digitaal een bedrijfscultuur onderhouden, brengt enkele uitdagingen met zich mee, maar is zeker haalbaar:

  • Bepaal samen een dagstructuur om op hetzelfde ritme te werken
  • Blijf in contact via een formeel of informeel check-in moment iedere week of twee weken
  • Veel platformen zoals Teams laten toe om een virtueel koffieapparaat te installeren (een team- of bedrijfskanaal) waar je medewerkers gezellig informele zaken kunnen delen. Foto’s van mee- of tegenwerkende katten bijvoorbeeld
  • Hou om dezelfde reden regelmatig teamvergaderingen, met ruimte voor een informeel gesprek aan het begin of op het einde
  • Doe af en toe eens iets leuks met het team, zoals een boekenclub of workshop

Al werkt iedereen vaak thuis, het is belangrijk dat je medewerkers zich verbonden blijven voelen met je bedrijf en weten dat je ze apprecieert.

Realiseer een ergonomische thuiswerkplek voor je medewerkers