Menu
Blog Werkgevers

Corona-stress of corona-veerkracht?

Werkgevers | 24 maart 2020 | Geschreven door Sofie Lameire

Een collega stuurde me  dit WhatsApp berichtje: “Hier megadruk. Snap niet dat al die mensen spreken over rusten en vertragen šŸ˜‰ ”. Diezelfde dag, in de krant: “Stresstest voor gezinnen”.

Voor andere mensen zijn het dan weer zorgen over gezondheid, of over de financiƫle consequenties van deze epidemie. En dan is er nog de hoge druk bij eenieder die nu in de frontlinie zorg draagt voor anderen. Een mens zou er oorlogstaal van gaan gebruiken. Corona geeft stress, zoveel is zeker.

Corona-stress of corona-veerkracht?
Zorg dat uw hoofd niet in lockdown gaatHet is alsof ons brein constant in staat van paraatheid is om het gevaar op tijd te detecteren, te vermijden of te slim af te zijn. En dat is niet geheel onlogisch natuurlijk. Evolutionair gezien is het belangrijker om te overleven dan om te genieten, gelukkig te zijn, plezier te hebben, geĆÆnspireerd te worden,…. .
Alleen, als die stress lang aanhoudt, dan gaat ons hoofd in een lockdown. We denken niet meer helder, zien meer problemen dan oplossingen en onze emoties geraken uit balans. Dat heeft impact op onze gezondheid, onze omgeving en ons werk lijdt er onder.  Bij langdurige stress schakelen we dus beter over op een ander systeem. Meer dan ooit is het essentieel om te investeren in uw veerkracht.

Kies voor veerkrachtExtra spanning voelen in deze periode is normaal. Met bewuste zorg en aandacht hoeft dit echter niet uit de hand te lopen.
 
  • Aandacht voor emoties
Praat over uw gevoelens en bezorgdheden met anderen. U staat er niet alleen voor. Vraag ook aan uw collega’s hoe het met hen gaat.Zeker als mensen van thuis uit werken. We kunnen de stresssignalen dan moeilijker detecteren. Het is aangewezen hier actief naar te vragen. Lukt het? Zit u met vragen? Welke oplossingen zoekt u?
 
  • Aandacht voor ontspanning
Neem voldoende beweging en zoek de buitenlucht op. Las prikkelarme (schermvrije) momenten in en beperk het aantal keer dat u het nieuws checkt. Maak plaats voor humor. Er komen zoveel feel-good stoffen vrij als we lachen, en die kunnen we goed gebruiken.Zorg zeker voor voldoende slaap.
 
  • Aandacht voor ademhaling
Ook een ademhalingsoefening doet wonderen. Gewoon een aantal keer rustig en heel bewust in- en uitademen. Of doe een begeleide oefening via een van de vele gratis apps (Insight Timer, Cardiac Coherence Free, Kardia, Headspace…).
 
  • Aandacht voor structuur
Misschien merkt u het ook. Dat u geleidelijk georganiseerd geraakt in deze nieuwe situatie.Blijf uw werk goed plannen en organiseren. Hou dezelfde vertrouwde structuur in uw dagen. Werkt u momenteel van thuis uit? Bekijk dan zeker onze praktische tips om thuiswerk een pak aangenamer te maken.
 
  • Aandacht voor wat goed gaat
Collateral beauty. Een prachtig woord om aan te geven dat er in elke moeilijk situatie ook positieve zaken ontstaan. Wat hebt u al zien openbloeien ondanks Ć©n dankzij corona?
Wees een voorbeeld voor collega’s en huisgenoten en focus ook op wat wel goed gaat. Praat erover, vraag ernaar. Wat was een fijn moment vandaag? Waar bent u tevreden over? Wat ging goed?
 
  • Aandacht voor feiten
Wees alert voor rampdenken en piekeren. Stel uzelf de vraag: is dit een feit of een veronderstelling, een gedachte? Laat los wat u niet kunt beĆÆnvloeden en steek uw energie in wat u wel kunt beĆÆnvloeden.
 
  • Aandacht voor verbinding
Mensen zijn sociale wezens. We hebben het nodig om te voelen dat we deel uitmaken van een groep. Er zijn vele manieren om die verbinding nu in stand te houden. Verschillende digitale platforms laten toe om met collega’s, familie, vrienden, … in contact te blijven. Kijk op welke manier u nu iets kunt betekenen voor anderen: hulp aanbieden, eens extra contact opnemen, wat vaker een compliment geven, …Blijf vriendelijk en mild voor anderen. Iedereen doet wat hij kan.
 
Tips voor werkgeversU doet ongetwijfeld al heel wat inspanningen om in deze periode uw mensen door het woelige water te leiden. Probeerde u dit al?
  • U staat wellicht zelf onder grote druk. Pas bovenstaande tips dus zeker ook toe op uzelf.
  • Wees u bewust van de extra stress die deze coronacrisis met zich meebrengt voor uw medewerkers. Toon begrip en maak het bespreekbaar.
  • U besteedt best nog meer zorg aan heldere communicatie bij  het uitleggen van nieuwe procedures, tools, verwachtingen,… Een gespannen brein is iets minder snel weg met nieuwe informatie.
  • Toon uw waardering voor de geleverde inspanningen van uw medewerkers.
  • Sociale steun is een gekende buffer voor spanningsklachten. U kunt voor de thuiswerkers investeren in gemeenschappelijk overleg via een online platform en waardering tonen voor initiatieven die opborrelen bij collega’s: een dagelijks quizmoment van 5 minuten, een virtuele afterwork op vrijdagavond,…
  • In deze flyer vindt u aanvullende aanbevelingen voor het goed organiseren van thuiswerk.
 
Laten we zorg dragen voor onszelf en voor elkaar. En kiezen voor veerkracht!