Menu
Blog Werkgevers

7 tips voor bewust digiconsumeren in coronatijden

Werkgevers | 23 maart 2020 | Geschreven door Sarah De Vos

Voor heel wat werkende Belgen is het alle hens aan dek in deze uitzonderlijke periode.
Zit u thuis of op het werk (mits social distance) aan uw scherm gekluisterd? Beseft u pas ’s avonds bij het afsluiten van uw computer hoeveel spanning u in uw hoofd en lichaam hebt opgebouwd?
 

7 tips voor bewust digiconsumeren in coronatijden
Nu het fysieke contact zo goed als wegvalt, neemt online het helemaal over, niet alleen om te werken, ook om te communiceren, te ontspannen, op de hoogte te blijven. We klikken van de ene Skype meeting naar de andere, volgen online yogales, facetimen met familieleden, checken koortsachtig elke nieuwsupdate. Daardoor gunnen we ons brein geen minuut rust. Dit is nefast voor onze concentratie, productiviteit en efficiëntie. En niet te vergeten voor ons welzijn.
 
Bewust digiconsumerenHoog tijd dus om te digidetoxen! Te wat? Bewust om te gaan met uw digitale media zodat u minder stress ervaart, beter kan focussen en minder uitputting voelt. Niet zozeer digiminderen dus, maar bewust digiconsumeren.
 
Dit geldt niet uitsluitend voor de beeldschermwerker maar voor eenieder die op de ene of de andere manier digitaal geconnecteerd is (lees: zo goed als iedereen). Evenmin beperkt het zich tot de kantooruren.
 
7 eenvoudige tips om u op weg te helpen: Tip 1 - Bepaal uw prioriteiten Stel de juiste prioriteiten in de stroom van to do’s en informatie die op u afkomt. Prioriteiten brengen u dichter bij uw doel. Definieer enerzijds de urgentie en anderzijds de belangrijkheid.

Wat belangrijk en urgent is, veroorzaakt meestal stress. Probeer dus na het blussen van deze brandjes proactief te werken op wat belangrijk en niet urgent is. Hier ligt de basis voor succes. Urgente, niet belangrijke taken zou u moeten weigeren, delegeren, vermijden of afhandelen na belangrijke taken. Niet urgent en niet belangrijk? Elimineren.
 
Tip 2 - Onderscheid olifanten van konijnenDe olifant staat voor de belangrijke taak die u hebt, de kern van uw job. Konijnen zijn de bijkomstige taken en vragen die op je afkomen.

Bepaal eerst uw olifant (het ‘lastige’ maar wel belangrijke werk) en focus u hierop tot een vastgelegd tijdstip. Sluit u af voor rondhuppelende konijntjes, die pakt u daarna aan, ook tijdens een afgelijnd tijdsblok. Door uw dag te starten met de olifant teert u de rest van de dag op enthousiasme en voldoening.

Tip 3 - Deconnecteer & DeleteContinu verbonden zijn is een utopie. Het menselijk brein kan zich hooguit een 45-tal minuten aansluitend  concentreren. Daarna is het toe aan rust. Plan dus digiloze, prikkelarme breinpauzes. Eet een stuk fruit, maak een tekening, sla een praatje, staar naar buiten, luister muziek, neem een koffiepauze, mediteer of… doe niks.

Neemt u deze breinrust niet, dan eist het brein deze pauze wel op en daalt uw productiviteit. Efficiënter werken, betekent dus bewust ontkoppelen én af en toe zelfs deleten
  • deconnecteer van internet wanneer mogelijk
  • schakel pop-ups uit
  • beperk uzelf tot 1 communicatiemiddel per taak.
    Behandel je mails? Schakel alle andere documenten of applicaties uit. Gaat u in gesprek? Schakel uw smartphone uit. Telefoneert u ? Klap dan uw  laptop dicht.
  • Durf overbodige programma’s, apps en connecties op je smartphone of computer deleten
Tip 4 - MonotaskOok multitasken in een illusie. Ons brein is niet in staat meerdere taken gelijktijdig aan te pakken. Denken we te multitasken, dan doen we eigenlijk aan serial tasken, wisselen tussen meerdere taken. Resultaat? Een grotere foutenlast, informatie-, energie- en tijdverlies.

Werk dus één taak tegelijk af en richt uw aandacht er 100% op. Verdeel uw werk in tijdsblokken waarin u zichzelf ongestoord met één taak bezighoudt. Groepeer taken samen die met elkaar te maken hebben, of kleine taakjes die niet met elkaar verbonden zijn. Resultaat? Hogere productiviteit en een beter humeur.

Tip 5 - Stem uw agenda af op uw aandachtscyclusHeeft u er al eens bij stilgestaan wanneer uw aandacht piekt? Of u een ochtend- of avondtype bent?
Stem uw agenda af op uw natuurlijke aandachtcyclus:
  • Aandachts- en tijdsintensieve taken (olifanten) doet u tijdens uw piekmomenten.
  • Brainstormen of vergaderen (konijnen) doet u beter als uw natuurlijke aandacht piek wat lager ligt.
Communiceer uw manier van werken. Waarom bijvoorbeeld geen in-the-officebericht via uw signature wanneer u moeilijk bereikbaar bent. Of een in-the-zoneboodschap waarmee u informeert dat u gefocust werkt en dus minder of niet bereikbaar bent.
 
Tip 6 - Kies een geschikte ringtoneKies op uw smartphone een ringtone die u rustig maakt. Personaliseer ook uw ringtones zodat u meteen kan besluiten of u uw activiteiten onderbreekt voor een telefoongesprek.
Rinkelt of trilt uw smartphone niet en grijpt u ernaar uit verveling? Wacht 5 seconden en bedenk 3 goed redenen om u te connecteren.

Tip 7 - Bouw uw dag afBereid uw lichaam en brein voor op uw nachtrust. De officiële aanbeveling is geen schermtijd meer 2u voor het slapengaan. Blauw licht van tablets, smartphones en computers houden u wakker en het gebruik van deze toestellen activeert uw brein. Zet een blauwlichtfilter en gebruik uw smartphone niet als wekker. Of helemaal spannend: introduceer een schermloze avond.
 
Digidetox vertraagt u niet, het verscherpt u. Elk van deze tips verhoogt uw focus, aandacht en productiviteit. Kies wat voor u het makkelijkst toepasbaar is en boek groot resultaat met een kleine inspanning. Elk succes is een motivator voor een volgende stap. Stapsgewijs beperkt u stress en wint u aan energie.


Meer tips of inspiratie rond bewust digitaal gebruik vindt u in:
  • www.securex.be/thuiswerk
  • Mentaal kapitaal, Elke Geeraerts
  • Digital detox, Florence Pérès
  • Ontketen je brein, Theo Compernolle