Menu
Blog Ondernemers

Wat betekent het nieuwe normaal voor professionele communicatie?

Ondernemers | 16 juli 2020 | Geschreven door Magali De Reu

Afgelopen maanden vroegen om aangepaste marketing en communicatie, dat weet u intussen al. Maar nu het nieuwe normaal langzamerhand zijn intrede doet, is het hoog tijd om na te denken over uw post-corona communicatie.

Wat betekent het nieuwe normaal voor professionele communicatie?
Hoe gaat u best te werk met al uw stakeholders? U ontdekt het hier! 

Klanten gelukkig maken en houden? Blijf positief en constructief Ik weet het: de kans is groot dat u afgelopen weken en maanden te maken kreeg met flinke verliezen. Ook de komende tijd is voor sommige zelfstandigen nog één groot vraagstuk. U gelooft het misschien niet, maar optimisme kan u redden! Niet alleen omdat u zo bepaalde zaken kunt aanpakken waar u wél een invloed op heeft, ook qua imago loont een positieve mindset de moeite. U wilt toch dat uw klanten gelukkig worden van de samenwerking? Bovendien hebben zij waarschijnlijk zélf tal van onzekerheden.

Probeer gesprekken en e-mailcommunicatie vooral constructief te houden. Emotioneel geladen boodschappen zijn misschien eerlijk, maar een permanente stroom aan negativiteit creëert een averechts effect. Een minder aangename mail ontvangen? Weigert een van uw klanten te betalen? Denk even na voordat u reageert, zodat u die later kunt beantwoorden met een frisse blik. 

En voor ik het vergeet: let op met ‘coronakorting’ en soortgelijke goedbedoelde voordelen. Veel mensen - jawel, ook uw klanten - kampen momenteel met ‘coronamoeheid’. Uw intentie is dan wel goed, de connotatie van coronaboodschappen net iets minder. 

Relaties met leveranciers of onderaannemers behouden? Wees eerlijk en transparant Natuurlijk wilt u dat uw klanten diensten of producten blijven afnemen. Maar uw eigen leveranciers hopen net hetzelfde bij u. Werkt u normaal regelmatig samen met leveranciers en onderaannemers, bijvoorbeeld consultants? Maar laat uw huidige financiële situatie dat momenteel niet toe? Laat u dan niet vangen door de mogelijke reflex om een eerlijk gesprek uit de weg te gaan. Uitstel van executie heeft gewoonweg geen zin, want dan komt de uitgestelde boodschap net harder aan. 

Probeer dus zo snel mogelijk klare wijn te schenken. Wees eerlijk, maar reik uw helpende hand aan. Misschien kent u een ondernemer die op dat moment wél op zoek is naar een profiel zoals uw onderaannemer. En wie wordt er nu niet gelukkig van een win-win situatie? 

Personeel in dienst? Bied duidelijkheidVeel zelfstandigen die een of meerdere medewerkers in dienst hebben, moesten die onlangs tijdelijk op gedeeltelijke of volledige werkloosheid zetten. In sommige bedrijven was er zelfs sprake van noodgedwongen ontslag. 

Uiteraard is dat pijnlijk. Want u moet plots alle ballen in de lucht houden door een verminderde capaciteit, maar uw werknemers hebben misschien tijdelijk of voorgoed geen werkzekerheid meer. 

Maar als werkgever kunt u die situatie draaglijker maken. Uw personeel zit dan wel thuis, dat betekent niet dat u geen moeite hoeft te doen om de banden te onderhouden. Zeker omdat de war for talent harder woedt dan ooit tevoren. De lockdown was voor veel mensen een periode om na te denken over hun verdere ontwikkeling en toekomst. Wilt u uw waardevolle medewerkers aan boord houden? Bied dan duidelijkheid over de hervatting van het werk. 

Communiceer daarom tijdig over de nieuwe of aangepaste manier van werken in uw organisatie. Voorzie preventiemaatregelen, voldoende mogelijkheden voor thuiswerk, motiveer uw team vanop afstand, respecteer de social distancing richtlijnen en hou vooral rekening met de work-life balance van uzelf én iedereen die in uw bedrijf werkt. Geloof mij, ze zullen hun waardering zeker en vast tonen. 
 
Nood aan meer advies, helemaal op maat van uw zaak? Stel uw vraag aan een van onze experts!