Heeft u een persoon aangeworven die in België woont en ook voornamelijk in België zal werken? Dan zullen de Belgische regels van toepassing zijn. Sociale zekerheid en belastingen zullen in België berekend, aangegeven en betaald moeten worden.
Voor u deze werknemer laat starten in België, moet u er natuurlijk wel voor zorgen dat alle wettelijke zaken in orde zijn. Welke zijn dit zoal?
1. Registratie van uw firma in België
Dit is een zeer belangrijke stap. U moet uw onderneming inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Zo krijgt u een ondernemingsnummer dat u op alle officiële handelsdocumenten moet vermelden.
2. Een geldig Belgisch arbeidscontract
Als de werknemer in België woont en werkt, is het steeds aangeraden om een Belgisch contract af te sluiten omdat u de publieke regels van het Belgisch arbeidsrecht zult moeten opvolgen. Het gaat bijvoorbeeld over: arbeidstijd, proefperiode, opzegperiodes, vakantie en dergelijke.
Het laat toe om geen interpretaties te hebben of om verschillende wetgevingen te mengen met elkaar, wat uiteraard duidelijkheid schept voor alle partijen.
3. Een arbeidsongevallenverzekering afsluiten
De kosten bij een arbeidsongeval kunnen wel eens hoog oplopen. In België worden deze kosten niet gedekt door de algemene sociale zekerheid. Daarom dient u deze verzekering afzonderlijk af te sluiten zodat uw werknemer vanaf dag 1 verzekerd is voor ongevallen die gebeuren op de werkvloer of op weg ernaartoe.
4. Een RSZ-nummer aanvragen
Zodat u gekend bent bij de sociale-zekerheidsinstanties in België.
5. Een aansluiting bij een sociaal secretariaat
Het Sociaal secretariaat is de partij die uw salarisadministratie maandelijks verzorgt en de juiste berekeningen en aangiftes doet naar de overheid toe. Tevens helpen ze met payroll en HR- gerelateerde vragen.
6. Een aansluiting bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk
Als werkgever moet u zich aansluiten bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming. En u wilt dat uw medewerkers gezond blijven en in een veilige werkomgeving vertoeven. Door het welzijn op de werkvloer te verhogen zijn uw medewerkers maximaal inzetbaar en dragen ze bij aan uw bedrijfsdoelstellingen.
7. Een arbeidsreglement opstellen
Het arbeidsreglement is een verplicht document in België waarin de regels binnen een bedrijf worden vastgelegd. Het is een praktische vertaling van de afspraken die in de arbeidsovereenkomst staan. Concreet gaat het dan om regels met betrekking tot ziekte en verlof bijvoorbeeld, of hoe de werkschema’s eruitzien. Ook vindt men hierin heel wat wettelijke informatie zoals de wettelijke opzegperiodes.
SECUREX Be.lance, your guide for employment in Belgium Wilt u uw bedrijfsactiviteiten uitbreiden naar België en gaat u personeel tewerkstellen? Met Be.lance regelen wij alle administratieve verplichtingen rond de opstart van uw Belgische tak en verzorgen uw internationaal HR-management. Wilt u meteen aan de slag met Be.Lance? Krijg advies. |