Duurzame mobiliteit door vergroening fiscaliteit
In 2023 nam de regering al een reeks maatregelen richting een meer ecologische mobiliteit. Sinds 1 juli 2023 gelden extra fiscale en sociale regels met een grote impact op de vergroening van het wagenpark.
Aftrekbaarheid van bedrijfswagens
- Elektrische voertuigen besteld vóór 1 januari 2027 blijven 100% aftrekbaar. Worden ze later besteld, dan wordt dit voordeel geleidelijk afgebouwd tot 67,5% in 2031.
- Wagens op fossiele brandstof, besteld tussen juli 2023 en december 2025, verliezen hun aftrekbaarheid volledig vanaf 2028.
- Wordt een wagen op fossiele brandstof besteld vanaf 2026? Dan is er helemaal geen recht meer op aftrek.
Plug-in hybrides
Bovendien staat er in het wetsontwerp diverse bepalingen dat de brandstofkosten voor plug-in hybrides die gekocht, gehuurd of geleased worden vanaf 1 januari 2026 niet meer als beroepskosten aftrekbaar zullen zijn. Vennootschappen behouden echter de huidige afbouwregeling (75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027, 0% vanaf 2028).
Verplicht mobiliteitsbudget
Vanaf 2026 wordt het mobiliteitsbudget verplicht voor alle bedrijven die nu al bedrijfswagens aanbieden. Deze maatregel maakt deel uit van het streven naar een flexibelere en milieuvriendelijkere mobiliteit.
Bedrijfsmobiliteit: een veranderende mentaliteit
Het zijn niet alleen fiscale maatregelen die verandering brengen. Ook maatschappelijke tendensen spelen mee. Sinds de pandemie is telewerk stevig ingeburgerd, waardoor de auto vaker stilstaat. Tegelijk blijven files helaas een dagelijkse realiteit.
De auto blijft dus belangrijk, maar wie aantrekkelijk wil blijven als werkgever, kijkt verder dan het wagenpark. Medewerkers verwachten groene keuzes én de vrijheid om hun mobiliteitsbudget zelf te besteden. Dat hoeft niet altijd een (elektrische) wagen te zijn.
Mobiliteitsoplossingen: een stand van zaken
Duurzaam wagenpark
Bedrijfswagens blijven in trek. Als extralegale verloning bieden ze medewerkers veel voordelen: geen aankoopkosten, geen zorgen over onderhoud, reparaties of verzekering. Ook voor werkgevers blijven bedrijfswagens een populaire manier om het nettoloon te verhogen – vooral wanneer het om emissievrije wagens gaat.
Investeren in elektrische wagens? Het is duidelijk een sterke trend. De hogere aankoopprijs blijft een struikelblok, net als vragen rond laadinfrastructuur. Toch loont het: wie kijkt naar de Total Cost of Ownership (TCO) ziet dat de totale levenscycluskost vaak gunstig uitvalt, dankzij fiscale aftrekbaarheid en lagere laadkosten.
Bedrijfsfiets of fietslease
Steeds meer medewerkers kiezen voor een (elektrische) fiets. Dat is niet alleen gunstig voor het milieu, maar ook voor de gezondheid, stressreductie en productiviteit. Voor werkgevers is het bovendien fiscaal interessant: bedrijfsfietsen en aanverwante kosten zijn 100% aftrekbaar.
Zijn er veel fietsers in je bedrijf? Dan loont het om te investeren in faciliteiten zoals kleedkamers, douches en beveiligde fietsenstallingen.
Bedrijfsfiets kopen of leasen? In ons e-book ontdek je met welke factoren je rekening moet houden om die knoop door te hakken.
Mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget is een van de meest opvallende nieuwigheden. Als werkgever ken je dit toe als alternatief voor de bedrijfswagen. Het grootste voordeel? Keuzevrijheid en flexibiliteit. Medewerkers kunnen het bedrag besteden binnen een wettelijk systeem van drie pijlers:
- Pijler 1: een milieuvriendelijke bedrijfswagen
- Pijler 2: een brede waaier duurzame opties: openbaar vervoer, fiets, elektrische motor, deelauto, of zelfs huur/hypotheek als de medewerker dicht bij het werk woont (of voornamelijk telewerkt).
- Pijler 3: saldo van het budget dat overblijft na aftrek van de eventuele bestedingen in pijlers 1 en 2. Het deel van het mobiliteitsbudget dat de werknemer niet heeft gebruikt voor de financiering van een milieuvriendelijke bedrijfswagen en/of duurzame vervoermiddelen, zal hem één keer per jaar in geld worden uitbetaald. Het saldo van het mobiliteitsbudget wordt niet onderworpen aan gewone socialezekerheidsbijdragen en is volledig vrijgesteld van belastingen. Er is wel een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07% verschuldigd.
Conclusie
De wereld verandert en mobiliteit evolueert mee. Eén ding is zeker: elektrische wagens en fietsen winnen aan belang. Werknemers vragen ernaar én de overheid stimuleert ze actief. Als werkgever volg je dit best van nabij: zo versterk je de duurzaamheid van je bedrijf en bied je je medewerkers echte meerwaarde.