Volg zeker ook onze webinar rond het mobilitetsbeleid.
Zijn deze maatregelen al officieel?
Nog niet. In dit artikel gaat het om een maatregel in het regeerakkoord die nog niet is omgezet in wetgeving. Tussen nu en het einde van dit wetgevingsproces kan de voorgestelde maatregel nog veranderen en is deze nog niet wettelijk afdwingbaar. We houden je via Lex4You op de hoogte van de verdere evolutie.
Wat is het mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget is een – op jaarbasis berekend – budget dat de werkgever aan zijn werknemer kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen waarop hij recht heeft, om toegang te verkrijgen tot duurzame vervoerswijzen en -diensten.
Dat budget is gebaseerd op drie pijlers:
- Pijler 1 is een milieuvriendelijke bedrijfswagen
- Pijler 2 is een reeks alternatieve en duurzame vervoerswijzen (zoals fietsleasing, openbaar vervoer en deelmobiliteit)
- Pijler 3 is het saldo van het budget dat overblijft na aftrek van de uitgaven van pijlers 1 en 2.
De maatregel heeft uiteraard tot doel om het aantal bedrijfswagens te verminderen en ervoor te zorgen dat de bedrijfswagens die nog in omloop zijn minder vervuilend zijn.
De werknemer kan vrij kiezen hoe hij zijn mobiliteitsbudget verdeelt tussen de drie pijlers. Dit betekent dat hij opnieuw voor een bedrijfswagen kan kiezen. Hij combineert dan een milieuvriendelijkere bedrijfswagen (eerste pijler) met duurzame vervoerswijzen en -diensten (tweede pijler). Enkel het deel van het mobiliteitsbudget dat niet werd uitgegeven, mag op het einde van het jaar aan de werknemer worden gestort (derde pijler).
Meer info: 'Wat is het mobiliteitsbudget?’
Wat verandert er vanaf 2026?
Als onderdeel van het regeerakkoord 2025-2029 zijn een aantal belangrijke hervormingen van het mobiliteitsbudget aangekondigd. Die maatregelen hebben een dubbel doel: het systeem vereenvoudigen en toegankelijk maken voor een groter aantal werknemers.
Het mobiliteitsbudget wordt verplicht
Tot nu toe lag de beslissing om een mobiliteitsbudget aan te bieden volledig bij de werkgever. Die keuzevrijheid zou moeten verdwijnen. Het regeerakkoord bepaalt immers dat alle werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen vanaf 1 januari 2026 verplicht een mobiliteitsbudget moeten krijgen. Als werkgever bent je dus verplicht om de betrokken werknemers een mobiliteitsbudget aan te bieden.
Werknemers blijven vrij om de oplossing te kiezen die het beste bij hun levensstijl past.
Deze nieuwe verplichting vormt een beslissende stap in de richting van een duurzamere en flexibelere mobiliteit.
Ze sluit volledig aan bij de wens van de regering om de CO₂-uitstoot te verminderen en milieuvriendelijkere transportoplossingen aan te moedigen.
Ons advies
Hoewel de nieuwe regels nog niet officieel zijn, is er alle reden om aan te nemen dat ze op 1 januari 2026 van kracht worden. Wacht dus niet te lang, want de overgang naar een flexibelere mobiliteit kan tijd vragen. Zorg ervoor dat je het mobiliteitsbudget vandaag nog opneemt in je mobiliteitsbeleid.
De wachtperiode van 36 maanden wordt afgeschaft
Op dit moment is het systeem van het mobiliteitsbudget slechts toegankelijk voor werkgevers die al één of meerdere bedrijfswagens ter beschikking hebben gesteld van één of meerdere werknemers gedurende een ononderbroken periode van ten minste 36 maanden die onmiddellijk voorafgaat aan de invoering van het mobiliteitsbudget. Die voorwaarde zou ook moeten verdwijnen vanaf 2026.
Ook hier bestaat het doel erin dit alternatief toegankelijker te maken door het voor werkgevers gemakkelijker te maken om aan deze nieuwe wettelijke verplichting te voldoen.
Bepaalde regels zijn aangescherpt
Tegelijkertijd moeten bepaalde regels worden aangescherpt. Alleen 100% elektrische auto's zullen bijvoorbeeld voortaan worden aanvaard onder de eerste pijler. Het is ook mogelijk dat bepaalde plafonds worden ingevoerd in de tweede pijler.
Naar een mobiliteitsbudget voor iedereen?
Op de langere termijn wil de Arizona-coalitie het mobiliteitsbudget uitbreiden naar alle werknemers, ook degenen die geen recht hebben op een bedrijfswagen. Die hervorming zou iedereen in staat stellen om te kiezen voor een mobiliteitsoplossing die beter past bij hun persoonlijke situatie, zonder dat hierbij een bedrijfswagen komt kijken.
De manier waarop het budget voor deze werknemers zal worden berekend, moet echter nog worden bepaald. Zodra we meer concrete details hebben, laten we het je weten op Lex4You.
Wat doet Securex voor jou?
Denk je dat het opzetten van een mobiliteitsbudget tijdrovend en ingewikkeld is? Niet met de hulp van Securex. We bieden je een service van A tot Z:
- Persoonlijk advies
- Gerichte opleidingssessies
- Opstellen van de vereiste documenten
- Implementatie van de verschillende opties
- Integratie in de loonberekening
Neem vandaag nog contact op met onze consultants via consultinglegal@securex.be
Heb je liever een ander alternatief?
Naast het mobiliteitsbudget zijn er nog veel andere manieren om je mobiliteitsbeleid duurzamer te maken. Bijvoorbeeld:
- Cash for car: werknemers ruilen hun bedrijfswagen in voor een maandelijkse vergoeding
- Wagenpark elektrificeren: overstappen op elektrische voertuigen vermindert CO₂-uitstoot en TCO
- Fietsleasing en deelmobiliteit: aantrekkelijk voor korte afstanden en jonge profielen
Ook hier kunnen onze collega's je deskundige ondersteuning bieden. Neem contact met hen op via consultinglegal@securex.be.