Login MySecurex
FAQ Contact Lex4You
Login MySecurex

Elektrische fiets: groot succes op 10 jaar tijd

De elektrische fiets is op 10 jaar tijd uitgegroeid tot hét vervoermiddel. Uit cijfers van Traxio blijkt dat in 2014 ongeveer 1 op de 7 verkochte fietsen een elektrische fiets was. In 2023 lag het aantal verkochte elektrische fietsen in België voor het eerst hoger dan het aantal klassieke fietsen: 290.419 tegenover 279.186. 

Laatst bijgewerkt op 15 oktober 2025 door Stef Willems

Elektrische fiets in woon-werkverkeer 

De elektrische fiets maakt langere afstanden haalbaar en is toegankelijk voor ouderen, dankzij trapondersteuning. Senioren gebruiken hem eerder als een vervanging van de klassieke fiets dan van de auto.  

De gemiddelde leeftijd van elektrische fietsers is 53 jaar, tegenover 36 jaar bij niet-elektrische fietser. Al zien we de laatste jaren dat bij jongere doelgroepen de elektrische fiets aan populariteit wint. 

Dat zorgt ervoor dat de elektrische fiets vaker langere verplaatsingen mogelijk maakt. Het gaat over recreatieve verplaatsingen, maar ook over woon-werk verkeer.  De fiets wordt, mede door de populariteit van fietsleasing, een volwaardig alternatief voor de wagen een duurzamere keuze voor werknemers én werkgevers.  

In dat kader heeft Vias recent Securex bijgestaan bij de ontwikkeling van de Duurzame Mobiliteitsindex (DMI). De DMI toont in één oogopslag hoe duurzaam het woon-werkverkeer van medewerkers is. Hij analyseert verplaatsingen en de gebruikte vervoerswijzen binnen bedrijven, en vergelijkt deze met regionale duurzaamheidsdoelstellingen en geeft zo een duidelijke score. Deze score helpt bedrijven te begrijpen waar ze staan in hun transitie naar duurzamere mobiliteitsoplossingen. 

Ontdek jouw mobiliteitsscore

Bereken hoe duurzaam het woon-werkverkeer van jouw medewerkers is én welke oplossingen wij je bieden om het te verbeteren.

Mobility - simulatortool

Zijn elektrische fietsen gevaarlijker? 

Is er nu een wezenlijk verschil qua verkeersveiligheid tussen een klassieke fiets en een elektrische fiets? De stijging van het gebruik van de elektrische fiets en het feit dat hij voor langere ritten dient, leidt tot meer geregistreerde ongevallen. Zo steeg het aantal letselongevallen van 1.802 in 2019 naar 3.425 in 2024.     

Dit blijft een onderschatting aangezien de meeste ongevallen gebeuren zonder tegenpartij en nooit geregistreerd worden. Bij verwondingen gaat die persoon vaak rechtstreeks naar dokter of spoed.  

Die cijfers moeten we in het juiste perspectief plaatsen. Het risico is op een letselongeval per kilometer blijft nagenoeg gelijk tussen klassieke en elektrische fietsen. Recent onderzoek op Vlaamse ongevalscijfers toont wel aan dat het risico op een dodelijk ongeval als je met een elektrische fiets rijdt bijna dubbel zo hoog is als op een gewone fiets. 

Wanneer we kijken naar alle gehospitaliseerde fietsers, zien we weinig verschil tussen elektrische en niet elektrische fietsers. Hoofdletsels komen bij beide groepen vaak voor. Bij de zwaargewonde fietsers heeft ongeveer 40% een ernstig hoofdletsel. Vandaar het advies om steeds een fietshelm te dragen. Een helm verlaagt het risico met 60%.

Blijf fietsen, blijf gezond 

We kunnen het niet genoeg benadrukken: blijf vooral fietsen. De baten voor gezondheid zoals minder hart-en vaatziekten wegen veel zwaarder dan de mogelijke negatieve effecten van verkeersongevallen.  

Hoe meer mensen fietsen, hoe groter het ‘voordeel’ voor de maatschappij, zeker als verplaatsing met de wagen vervangen door een fietsverplaatsing. Op individueel niveau zorgt fietsen ervoor dat mensen fitter en vaak relaxter zijn. De frisse buitenlucht op weg naar het werk helpt werknemers beter geconcentreerd hun werkdag te starten.  

Tips voor veilig fietsen met een elektrische fiets 

Een stuur, een zadel en twee pedalen. Op het eerste gezicht zijn er geen grote verschillen tussen een klassieke fiets en een elektrische fiets, behalve de trapondersteuning. Toch zijn er aandachtspunten. 

Het begint met de keuze voor een elektrische fiets. Maak altijd een proefrit in een open ruimte om te wennen aan gewicht en manoeuvre. Vertrek altijd in de laagste trapondersteuning, anders kan de fiets plots vooruitschieten.  

Een elektrische fiets rijdt sneller, zeker bij een forse trapondersteuning. Duitse studies tonen dat gebruikers gemiddeld slechts 2 km/u sneller rijden dan traditionele fietsers. Toch rijden sommige fietsers beduidend sneller. Wees je bewust dat hogere snelheid ook een langere remafstand en kortere reactie betekent. Elektrische fietsen zijn meestal uitgerust met schijfremmen. De impact van zo’n schijfrem is ook wezenlijk anders dan die van een klassiek remblokje. 

Hoffelijkheid in het verkeer is essentieel. Dat geldt voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van fietsers, maar ook tussen fietsers onderling. Anticipeer op tragere fietsers, maak intenties kenbaar en hou voldoende afstand bij inhalen 

Al deze tips en tricks en nog veel meer ontdek je zeer gemakkelijk in een gerichte opleiding. Bij Vias academy vind je praktische fietsopleidingen, persoonlijke coaching met je elektrische fiets op de openbare weg en interactieve sessies over sensibilisering met VR-brillen. – een meerwaarde voor werknemers én werkgevers. Meer info hier

Stef Willems
woordvoerder Vias institute 

Stef Willems (1981) is al bijna 10 jaar de woordvoerder van verkeerinstituut Vias. Hij vertolkt in de media de resultaten en de standpunten van deze onafhankelijke onderzoeksinstelling. 

Vind de ideale mobiliteitsoplossing voor jouw bedrijf