Login
Service Contact Lex4You
Login
Werkgevers

Wat zijn de ingrediënten van goed leiderschap?

Is er zoiets dat bestaat als één universeel toepasbare leiderschapsstijl die in elke organisatie altijd tot de gewenste resultaten leidt? Of moet elke organisatie op zoek gaan naar een eigen ‘leadership brand’?

Laatst bijgewerkt op 30 juli 2019 door Frank Vander Sijpe

Kan iedereen overal een goede leidinggevende zijn?

“Het is ‘the right man on the right place at the right moment’. Leiderschap moet compatibel zijn met de bedrijfscultuur, zich bewust zijn van de uitdagingen vanuit de externe context én passen in de strategie waar een organisatie op een gegeven ogenblik voor kiest. Bovendien hangt leiderschap af van de situatie en kan het tegelijkertijd bepaald worden door persoonlijkheid en karakter. Het is een kwestie van aanleg en talent, maar het kan ook ontwikkeld worden door het in de juiste context te brengen. Zoals elk ander talent dus.”

Is er een leiderschapsstijl die altijd kan werken?

“Er is niet zoiets dat bestaat als één universeel toepasbare leiderschapsstijl die in elke organisatie altijd tot de gewenste resultaten leidt. Elke organisatie zal dus op zoek moeten gaan naar een eigen ‘leadership brand’. Leiderschap bestaat uit een aantal elementaire bouwstenen die in een bepaalde verhouding en op maat van een organisatie moeten worden geordend. Vergelijk het met de ingrediënten van een recept. Ingrediënten van persoonlijk leiderschap zijn bijvoorbeeld een zekere mate van empathie kunnen tonen en tegelijkertijd rechtvaardig blijven, of vriendelijkheid of mildheid kunnen combineren met wederkerigheid: “ik sta je graag iets toe, maar ik verwacht wel iets van jou in de plaats…”.

Wat is de relatie met de medewerker en zijn motivatie? 

“Ik ben van oordeel dat leidinggevenden in een organisatie moeten bijdragen tot gezonde, competente en geëngageerde medewerkers door het creëren van een interne context van rechtvaardigheid en transparantie. Een context waarbij duurzame groei in een organisatie hand in hand gaat met het persoonlijk welbevinden, de ontwikkeling en de betrokkenheid van de mensen die erin actief zijn. Een context die aanzet tot intrapreneurship, binnen de mogelijkheden van de bedrijfscultuur en aard van het werk, en ruimte biedt voor autonomie & groei (ontwikkeling en resultaten).”

Voor meer informatie raadpleeg onze pagina over Leiderschap als brand.

Frank Vander Sijpe
Director HR Trends & Insights Securex

Frank Vander Sijpe is op vandaag actief als Director HR Trends & Insights binnen het team van Marketing Intelligence & Innovation. Hij volgt van nabij een aantal evoluties en trends op de arbeidsmarkt, en de impact ervan op het mensbeleid in organisaties. Het gaat onder andere over thema’s als absenteïsme, stress, personeelsverloop, motivatie en hybride werken. Hij is coauteur van de boeken “Mijn werk maatwerk” en “Personaliseren van werk, mythes en feiten” die handelen over hoe als KMO omgaan met de uitdagingen op de arbeidsmarkt van vandaag.

Dit zou je ook kunnen interesseren