Login
Service Contact Lex4You
Login
Werkgevers

Hoe houdt u uw medewerkers gemotiveerd?

U had geen andere keuze: u moest medewerkers ontslaan. Dat is geen prettige opdracht. Ook bij achterblijvende collega’s laat dit sporen na. Hoe vangt u dat op en hoe houdt u hen gemotiveerd? Enkele tips.

Laatst bijgewerkt op 4 augustus 2020 door Eva Vandenheede

Laat ruimte voor emoties

Na ontslag heerst er altijd angst en onzekerheid bij achterblijvende collega’s. Dat kan zelfs aanvoelen als een rouwproces waar ze door moeten. Geef uw medewerkers hier de ruimte voor. Maak duidelijk dat ze altijd bij u terecht kunnen.

Ga zowel in team als tijdens individuele briefings van start met een check-in. Vraag uw collega’s om te delen hoe ze zich voelen, wat er leeft, of ze met vragen zitten … Toon dat u deze emoties erkent. Maar, let op dat u hier niet te ver in meegaat. Met een duidelijke toekomststrategie kunt u zich hiervoor behoeden.

Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?

Communiceer uw toekomststrategie op een positieve manier. Vertrek van de vraag: ‘Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?’.

Betrek uw medewerkers hierin. Bekijk in team wat u kunt leren uit deze crisis.

Minder collega’s betekent ook: het werk anders organiseren. Wie weet beschikt uw medewerker wel over waardevolle talenten die u kunt inzetten? Breng dit goed in kaart.

Stimuleer intrinsieke motivatie

Hoe houdt u de motivatie in deze moeilijke tijden hoog? Die motivatie moet in de eerste plaats vertrekken vanuit uw medewerker. Drie factoren zijn hierbij belangrijk:

1. Autonomie

Laat uw medewerker zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen nemen. Geef hem de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht uit te voeren. Bijvoorbeeld door de keuze voor thuiswerk bij hem te leggen of door hem een werkplanning te laten opstellen. Uiteraard bekijkt u voor elk individu en voor elk team welke mate van autonomie geschikt is.

2. Competentie

Zet in op blijvende ontwikkeling en groei van uw medewerkers. Zorg dat ze zich competent voelen in hun job. Nemen ze nieuwe taken op? Reik hen dan de juiste ondersteuning aan. Dat hoeven niet per se klassieke opleidingen te zijn. Denk ook eens aan blended learning, peer-coaching …

3. Verbondenheid

Cruciaal in tijden van crisis: sociale verbondenheid. Creëer een omgeving waarin uw medewerkers zich op een veilige manier verbonden voelen met elkaar. Zorg voor voldoende overlegmomenten en stimuleer persoonlijke contacten.

Door in te spelen op deze drie aspecten, verhoogt u de autonome motivatie bij uw medewerkers. Gevolg? Ze zullen handelen omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn, omdat ze het écht willen. Ze zien de duidelijke meerwaarde van hun taken in. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ondersteuning nodig om de motivatie op peil te houden tijdens of na de crisis? Contacteer ons!

Leiderschap: bron van motivatie

Je wil dat je leidinggevenden je medewerkers gemotiveerd blijven aansturen na ontslag? Wij ondersteunen je zodat je kan bouwen op én met een optimaal inzetbaar management.
 

Eva Vandenheede
Health & Safety Senior Consultant

Eva Vandenheede werkt als consultant Duurzame Inzetbaarheid projecten uit bij klanten die gericht zijn  op het langer inzetbaar maken van medewerkers, dit meer specifiek door in te spelen op de fysieke en  mentale gezondheid van medewerkers. Eva is gedreven door alles wat een invloed heeft op het welzijn  van medewerkers en is zowel in haar job als daarbuiten heel actief rond gezondheid. Zij heeft zelf een passie voor lopen en gezonde voeding en volgde al vele opleidingen rond mentale gezondheid. Deze  passie deelt zij met klanten die willen werken rond duurzame inzetbaarheid. 

Dit zou je ook kunnen interesseren