Login
Service Contact Lex4You
Login
Werkgevers

Blunders bij een eerste aanwerving

Personeel vinden, selecteren en aanwerven is niet eenvoudig. Geen wonder dat er bij een eerste aanwerving nogal wat blunders gebeuren.

Geplaatst op 9 januari 2018
Ons dossier 'Je eerste werknemer aanwerven'

Personeel vinden, selecteren en aanwerven is niet eenvoudig. Geen wonder dat er bij een eerste aanwerving nogal wat blunders gebeuren. Onder het motto “een gewaarschuwd mens is er twee waard”, vermijd je in de toekomst best onderstaande fouten.

De vacature

1. Een onduidelijke functiebeschrijving

Te algemene omschrijvingen zijn niet ideaal. Ze zullen meer sollicitanten aanspreken, maar ook veel ongeschikte mensen aantrekken. Veel kwantiteit, weinig kwaliteit. En dus veel overbodige werklast om het kaf van het koren te scheiden. Daarom is het beter om de functiebeschrijving kort en duidelijk te houden.

2. Clichés

Vacatures smijten al te graag met clichés als “innovatief”, “dynamisch” en “ambitieus”. Laat deze links liggen. Ze zijn immers te vaag. Omdat vrijwel iedereen ze gebruikt, hebben deze woorden hun waarde verloren. Bovendien zijn er meer concrete adjectieven om de juiste medewerker aan te trekken.

Het selectie-gesprek

1. Geen voorbereiding

De meeste sollicitanten bereiden zich grondig voor. Als werkgever doe je dat best ook. Doe wat opzoekwerk over de persoon die zich komt voorstellen. Deze info zal je helpen bij het volgende puntje.

2. Klassieke vragen

Vragen als “wat zijn jouw zwaktes” en “waar zie je jezelf binnen vijf jaar” komen in vrijwel elk interview terug. Probeer creatievere vragen te stellen. Pols bijvoorbeeld naar uitdagingen in vorige functies of projecten. Ook hobby’s kunnen inzicht geven in de persoonlijkheid van de sollicitant.

3. Geen ruimte voor discussie

Een interview hoeft geen eenrichtingscommunicatie te zijn. Tijdens een korte discussie kun je vaak meer leren over een kandidaat dan via een klassiek vraag-antwoordgesprek.

4. Te veel focus op onvolmaaktheden

Dikwijls is er weinig ruimte voor de goede eigenschappen. Peil dus ook naar positieve kantjes en verborgen talenten.

De beoordeling

1. Te subjectief

Tijdens de beoordeling neemt je eigen subjectiviteit soms de bovenhand. Dat zorgt voor een oneerlijke evaluatie. Probeer steeds zo objectief en eerlijk mogelijk te zijn en evalueer of de kandidaat een aanvulling is voor het bedrijf, jezelf en jouw team.

2. Uitsluitend focus op kennis en ervaring

Staar je niet blind op de ervaring en kennis van een bepaalde kandidaat. De juiste motivatie en attitude zijn minstens even belangrijk. “Hire for attitude, train for skills,” is hierin een goede raad. Attitude is moeilijk te veranderen. Kennis en vaardigheden bijschaven gaat veel makkelijker.

Zorg bovendien dat je iemand kiest die op dezelfde golflengte zit als het team waarin hij/zij terechtkomt.

De eerste werkdagen

1. Geen onthaalbeleid

Laat een nieuwe werknemer niet aan zijn/haar lot over, maar zorg voor een warm onthaal. Op deze manier voelt hij/zij zich meteen welkom.

2. Ontbrekend materiaal

Elke werknemer heeft bepaalde zaken nodig, zoals een bureau, pc, telefoon, badge, veiligheidsschoenen… Zorg dat alles klaarligt voor de eerste werkdag.

3. Onwetende collega’s

Verras medewerkers niet met een nieuwe werknemer. Breng iedereen op de hoogte en bespreek alvast de taakverdeling.

4. Starten zonder rondleiding

Een rondleiding is een van de belangrijkste introductiemomenten. Wandel met de nieuwe medewerker door het gebouw en stel alle collega’s voor.

Meer weten? Zo zorg je voor een gastvrij onthaal van jouw eerste medewerker.

Dit zou je ook kunnen interesseren