Menu
Blog Ondernemers

6 prijsstrategieën voor freelancers

Ondernemers | 03 december 2020 | Geschreven door Jenny Bjorklof

Een van de extraatjes van het freelancen is dat u zelf kunt beslissen hoe u aan uw klanten factureert. Er zijn veel manieren om klanten voor uw werk te laten betalen. Verschillende klanten en/of projecten kunnen echter uiteenlopende prijsstrategieën vereisen.

6 prijsstrategieën voor freelancers
In mijn 3 jaar als freelancer heb ik diverse prijsstrategieën uitgeprobeerd. Ik hoop dat deze blogpost u helpt bij het bedenken van nieuwe manieren om uw freelance tarieven te bepalen.

Hieronder vindt u een gestructureerd overzicht van de zes meest voorkomende prijsmethodes voor freelancers en wanneer u die best toepast. 
 
 
Prijsstrategie

Uitleg
Wanneer toepassen
 Opmerkingen
 
Prijzen op basis van tijd
De prijs wordt per uur of per dag bepaald. Het werk is voornamelijk operationeel. Uw verdienpotentieel is beperkt aangezien ook uw tijd beperkt is. U wordt 'gestraft' voor uw efficiënte arbeid (minder factureerbare uren).
 
Prijzen op projectbasis
De prijzen zijn gebaseerd op resultaten binnen een bepaalde tijd. De resultaten zijn duidelijk. Vergeet niet erbij te vermelden wat u aanrekent als u extra werk moet doen of als het project langer duurt.
Prijzen combinatie/pakket Bepaal een combinatieprijs, bijvoorbeeld een mix van prijzen op basis van tijd en van resultaten. Wanneer een deel van het project duidelijke resultaten vooropstelt en een deel ervan operationeel is. Uw klant kan merken dat de kosten op projectbasis hoger zijn dan het uurtarief.
 
Provisie
De klant betaalt voor uw beschikbaarheid. Op basis van ofwel tijd ofwel resultaten. Er is voortdurend behoefte aan werk, maar het is nog niet duidelijk wat precies.                          Zorg ervoor dat u een goede raming geeft van de bestede tijd.
Prijs op basis van resultaten Bij het behalen van bepaalde resultaten krijgt de freelancer een commissie. U kunt factoren beheersen die bijdragen tot het resultaat. Resultaten kunnen meten is cruciaal, wees duidelijk over de vooropgestelde doelstellingen.
 
Prijs op basis van waarde
Een project met een vaste vergoeding op basis van de waarde die aan de klant  geleverd wordt. U kunt eenvoudig vaststellen hoeveel de klant met uw werk verdient. Er zijn sociale, economische en technologische factoren waarop u geen vat heeft. Wees duidelijk over hoe u de waarde definieert.
Dit overzicht heeft me door de jaren heen enorm geholpen, omdat ik deze methoden meestal combineer in mijn contractvoorstellen.

Persoonlijk houd ik er niet van mijn tijd bij te houden en vind ik het zonde om dat te doen, dus heb ik de neiging om zuiver op tijd gebaseerde prijzen te vermijden. Ik gebruik wel een schatting van een uurtarief om te berekenen hoe lang het duurt om een bepaald resultaat te behalen. Houd er rekening mee dat uw tarief zou moeten afhangen van de volgende factoren:
 
  • Het type werk ; 
  • De vereiste expertise ;
  • Hoe graag wil ik deze opdracht ;
  • In welke mate wil de klant met mij werken ;
  • Verhouding tussen vraag/aanbod ; 
  • Concurrenten en geldende markttarief ;
  • Deadline en benodigde tijd ;
  • Type klant (grotere klanten krijgen doorgaans meer bedrijfswaarde, wat betekent dat ik meer kan aanrekenen) ; 
 
Ik heb elk van de prijsstrategieën meermaals gebruikt, soms zelfs bij of voor dezelfde klant. Er zijn geen goede of foute factureringsmethoden, maar sommige werken wel het best in bepaalde situaties. Probeer u ongeacht de factureringsstrategie altijd te richten op de waarde die u de klant biedt.
 
Heeft u nog vragen over uw freelancetarief? Word lid van de Faceboek-groep Freelancers in België en vraag ernaar bij uw collega's freelancers.
 

Meer advies nodig over het opstarten en runnen van uw freelancebedrijf?

Boek een gratis videogesprek met een van onze Start2Freelance coaches!

Boek een videogesprek
Wilt u graag advies krijgen over het opstarten en runnen van uw freelancebedrijf?