Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

3 checks voor de wettelijke verplichtingen van je website

Als ondernemer kan je niet meer zonder websites of sociale media. Maar weet je aan welke juridische verplichtingen je website of webshop moet voldoen? En hoe zit het met databescherming en privacy? We zetten alles voor jou op een rij.

Geplaatst op 21 oktober 2021

1. Wettelijke vermeldingen voor je website of Facebookpagina

Waarom bestaan er wettelijke vermeldingen? In de eerste plaats is dat om consumenten te beschermen. Een bijkomende motivatie is om online vertrouwen te creëren bij die consumenten. Want als ze in staat zijn om jouw bedrijf te identificeren, zullen ze sneller geneigd zijn om iets te kopen, en daar heeft iedereen baat bij.

Er is echter nog heel wat werk te gaan: uit een controle door de FOD Economie in 2017 bleek alvast dat een derde van 2240 websites niet in orde was.

Welke basisinformatie moet je dus wettelijk verplicht op je website en sociale mediakanalen zetten?

  • De naam van je onderneming
  • Het adres van de maatschappelijke zetel van je onderneming
  • Je ondernemingsnummer. Je btw-nummer hoeft enkel als je activiteit onderwerpen is aan btw.
  • Contactgegevens, zoals een telefoonnummer of e-mailadres.

Denk ook hieraan:

  • Heb je voor je handelsactiviteit een vergunning nodig, denk aan een vastgoedmakelaar, dan moet je ook de gegevens van de toezichthoudende autoriteit vermelden.
  • Heb je een gereglementeerd beroep, dan vermeld je in dat geval ook de beroepsvereniging en de beroepstitel.

Welke contactgegevens mogen niet ontbreken op jouw site en Facebookpagina? Doe nu de check!

2. Verplichtingen in het kader van privacy

Ook in het kader van de Europese privacywetgeving (GDPR) moet je website of webshop aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Maakt je website gebruik van cookies, bijvoorbeeld via Google Analytics of een Facebook Pixel, dan moet je websitebezoekers hiervan op de hoogte brengen en expliciet toestemming vragen voor de verwerking van het IP-adres. Bedrijven doen dat meestal met een cookiebanner.
  • Heb je, zoals de meeste websites, ook een contactformulier? Dan vermeld je beter ook je privacybeleid aangezien je persoonsgegevens verwerkt. Gebruik je de persoonsgegevens ook voor marketingdoeleinden, moet je hier apart toestemming voor vragen.

3. Algemene voorwaarden bij een webshop

Verkoopt jouw bedrijf producten of diensten online? Dan is het aangeraden om transparant te communiceren over:

  • De totaalprijs en de basiskenmerken van jouw producten of diensten
  • Belangrijkste kenmerken en voorwaarden
  • En informatie met betrekking tot levering en betaling

Maak het jezelf niet te moeilijk en bundel deze informatie in een mooie set van algemene voorwaarden. Handig voor jou en voor je klanten. 

Opgelet: kopieer niet zomaar de voorwaarden van een concurrent of van een bron van op het internet. Je riskeert niet alleen een inbreuk op het auteursrecht, maar de kans is groot dat de clausules incorrect of onvolledig zijn, waardoor je ze niet kan afdwingen. Het is veiliger om beroep te doen op een ervaren jurist, dan ben je helemaal zeker.

Wat staat er in algemene voorwaarden, en waar moet je ze plaatsen?

Webshops die dit nalaten, lopen het risico op sancties. Ter illustratie: voor je webshop ben je verplicht de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen te vermelden. Dat wil zeggen dat de consument binnen deze termijn het recht heeft zich te bedenken en het product mag terugsturen in ruil voor de aankoopsom. Laat je het na dat te vermelden, wordt deze termijn, bij wijze van sanctie, met 12 maanden verlengd.

Laat niets aan het toeval over en maak uw webshop transparant in 7 stappen!

Extra tip: beperk je aansprakelijkheid met een disclaimer op je website of webshop

Niet verplicht, maar zeker een goed idee is het plaatsen van een disclaimer op je website of webshop. Hiermee beperkt je jouw aansprakelijkheid voor mogelijk foute informatie – door bijvoorbeeld aan te geven dat de gepubliceerde inhoud vatbaar is voor wijzigingen – op je website. 

Tot slot, wordt er in een disclaimer meestal ook vermeld dat je de intellectuele rechten bezit op de gepubliceerde teksten en foto’s. Met andere woorden, dat ze van jouw hand zijn, of dat jij ervoor betaald hebt.

Twijfel niet langer, en zet deze 4 belangrijke GDPR-stappen

Twijfel je of jouw website of socialemediakanalen in orde zijn?

Boek een gesprek met één van onze juridische experten

Zij helpen je graag verder.