Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Uw e-shop wettelijk in orde in 7 stappen

Verkoopt uw bedrijf online? Dan weet u dat uw webshop aan enkele wettelijke informatieplichten moet voldoen. Toch communiceert de overgrote meerderheid van de Belgische webshops niet transparant genoeg, waardoor ze sancties riskeren.

Laatst bijgewerkt op 3 januari 2019 door Frederik Dhont

Deze 7 essentiële aandachtspunten tonen u of u goed bezig bent… of nog extra informatie moet voorzien voor uw webshopbezoekers. 

1. Is uw onderneming makkelijk identificeerbaar?

Een eerste wettelijke verplichting opgelegd door de economische wetgeving is dat uw onderneming duidelijk geïdentificeerd kan worden door elke internetgebruiker die uw onlineshop bezoekt. De volgende informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn op alle pagina's van uw winkel: de identiteit van de onderneming, het ondernemingsnummer (en het btw-nummer, indien van toepassing), de handelsnaam, het geografische adres waar ze gevestigd is, het telefoonnummer en het e-mailadres.

Als de activiteit van uw onderneming onderworpen is aan een vergunningsstelsel, moeten ook de contactgegevens van de bevoegde toezichthoudende instantie meegedeeld worden.

Als uw onderneming onder een gereglementeerd beroep valt, moet op uw website inclusief uw onlineshop ook de beroepsvereniging of -organisatie vermeld worden waarbij uw onderneming ingeschreven is, evenals uw beroepsfunctie en de staat waarin deze toegekend is, alsook een referentie naar de toepasselijke beroepsregels en de kanalen via dewelke deze geraadpleegd kunnen worden.

Hoe wordt al deze informatie in de praktijk meegedeeld? Het volstaat een tab met "juridische informatie" of "over" onderaan uw website te zetten die leidt naar een webpagina die deze informatie bevat.

2. Beschrijft u de basiskenmerken van uw producten?

Alle producten die u online te koop aanbiedt, moeten de essentiële kenmerken van het product vermelden.

Stel, u verkoopt online designmeubelen. Dan mag dit niet ontbreken: de afmetingen, foto's van de buiten- en binnenkant, de houtsoort, het gewicht, de toestand van het meubel, enz.   

Wat vooral niet mag ontbreken is … de prijs! Wanneer u verkoopt aan consumenten, dan is het verplicht om de prijs inclusief btw te vermelden. Zo komt de klant niet voor een vervelende verrassing te staan. Want de btw en andere taksen kunnen het eindtotaal soms flink de hoogte injagen.    

Naargelang de landen waar u levert, zal u ook de toepasselijke btw-wetgeving moeten naleven.

3. Begrijpt de klant de betaal-, lever- en bestelmogelijkheden?

Het wetboek van economisch recht schrijft voor dat alle onlineshops hun klanten moeten informeren over de betaal-, lever- en bestelmogelijkheden, alsook over de termijnen binnen dewelke ze de producten beloven te leveren.

Al deze informatie moet gemakkelijk toegankelijk en begrijpelijk zijn voordat de klant zijn aankoop voltooit.

4. Voorziet u het herroepingsrecht?

Handelaars moeten consumenten duidelijk informeren over hun herroepingsrecht bij online aankopen. Het herroepingsrecht is een bedenktijd van veertien dagen waarbinnen de consument zijn aankoop kan annuleren. Als uw webshop hierover met geen woord rept, dan wordt de bedenktijd met twaalf maanden verlengd in het voordeel van de consument. 

In uitzonderingsgevallen is er geen recht op herroeping, denk maar aan bederfbare of op maat gemaakte producten. In dat geval moet u de consument informeren dat hij geen herroepingsrecht heeft.    

5. Wat doet u met de persoonsgegevens van uw klanten?

In uw webwinkel verzamelt u persoonsgegevens over bezoekers en klanten: de voornaam, naam, adres, e-mailadres etc. Daardoor bent u onderworpen aan de strenge Europese privacyregels van de GDPR (“General Data Protection Regulation”). U moet de betrokkenen informeren over welke gegevens u verzamelt, op welke basis u dat doet, en over de rechten die ze hebben rond hun gegevens.

Concreet? De handigste manier is om een volledige, begrijpelijke privacyverklaring weer te geven op uw website. 

Lees ook: “GDPR voor ondernemingen: 4 cruciale stappen om rekening mee te houden”

6. Zijn alle gegevens leesbaar, duidelijk en begrijpelijk?

Kunnen zowel uw 12-jarig nichtje als uw grootvader lezen en begrijpen wat u op uw webshop schrijft? Zo ja, dan zit het wellicht goed met de leesbaarheid, duidelijkheid en begrijpelijkheid. Zo niet, overweeg dan om de info toegankelijker te maken en denk aan iedereen die uw onlineshop zou kunnen bezoeken.

De economische wetgeving legt dit op aan ondernemingen om de bescherming van de consumenten te versterken. Lange, ingewikkelde en slecht leesbare teksten helpen de consument op geen enkele wijze om te begrijpen hoe uw onlineshop werkt en wat de aankoopmogelijkheden zijn. Schending van die wettelijke vereiste leidt tot  sancties .

7. Is uw onlineshop geïntegreerd in Facebook of een ander platform?

Vandaag is het heel eenvoudig geworden om uw producten te verkopen op diverse platformen en meer bepaald op Facebook. Als u deze soort platformen gebruikt voor dit doel, veranderen uw wettelijke verplichtingen niet en moet u ze ook op deze platformen naleven.

Nu u deze kernelementen tot uw beschikking hebt, waarom kijkt u niet meteen na op uw onlineshop of alles in orde is? Komaan, snel! 

Frederik Dhont
Juridisch schrijver en spreker

Frederik is juridisch schrijver en spreker bij Securex sinds november 2019. Zijn missie? Glashelder uitleggen aan bedrijfsleiders wat de dagelijkse stroom van sociale wetten voor hen betekent. Daarvoor was hij drie jaar lang juridisch adviseur voor startende en gevestigde ondernemers.

Frederik haalde een master in de rechten aan de UGent, met een specialisatie in sociaal recht aan de Université Libre de Bruxelles. Hij voltooide ook een postgraduaat Digital Content & Journalism aan Arteveldehogeschool.

In zijn vrije tijd is hij poppianist en speelt hij keytar in de jaren ’80 tributeband Radio Spandex.

Hulp nodig om uw e-shop juridisch in orde te stellen?

Onze juridische experten helpen u graag verder.

Dit zou u ook kunnen interesseren: