Menu
Blog Werkgevers

Eenvoudige reflexen om de dagelijkse stress door de coronacrisis te beheersen

Werkgevers | 17 november 2020

De gezondheidscrisis beïnvloedt ook onze mentale gezondheid. Gelukkig zijn er eenvoudige en doeltreffende oefeningen om de stress en angst te bestrijden die de onzekerheid van de crisis teweegbrengt, en om ondanks de omstandigheden positief te blijven.

Eenvoudige reflexen om de dagelijkse stress door de coronacrisis te beheersen

Bij alle maatregelen die de overheid en de bedrijven nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, speelt het psychologische aspect voortaan een erg belangrijke rol. We weten vandaag dat de lockdown, maar ook de onzekerheid die de crisis met zich meebrengt, gevolgen hebben voor ons mentale welzijn. De coronacrisis veroorzaakt heel wat stress, angst, rusteloosheid en allerlei zorgen.

Hoewel het normaal is om bang te zijn, is het belangrijk om niet in een vicieuze cirkel terecht te komen die kan leiden tot uitputting, burn-out of zelfs depressie. Dit voorkomen doet u zo:
 
#1  Let op signalenLichamelijke symptomen zijn de eerste signalen van een psychologisch onbehagen. Slaapproblemen en slapeloosheid kunnen vaak gelinkt worden aan angst, waardoor u alleen nog maar negatief kunt denken. Fysieke klachten en spanningen ter hoogte van de nek en schouders geven aan dat het lichaam het overneemt daar waar onze geest het niet meer aankan. Een buik die in de knoop zit als u voortdurend aan uw problemen denkt ... Al deze signalen proberen u duidelijk te maken dat er iets mis is. Als u ze op tijd ernstig neemt, is het makkelijker om u te laten helpen en niet in een negatieve spiraal terecht te komen.
 
#2  Vermijd een overdosis aan infoIn het angstklimaat waarin we al maandenlang leven, is het echt niet nodig om nog meer angst toe te voegen aan onze dagelijkse hoeveelheid stress. Informeer u daarom, maar wel met mate. Een keer per dag is ruim voldoende. Volgens psychologen verergert de overvloed aan informatie onze angst en mentale problemen.
 
#3  Ga bewust offlineMeer nog dan de overvloed aan informatie die we binnenkrijgen, zorgt het feit dat we voortdurend verbonden zijn ervoor dat onze hersenen geen moment rust hebben. We worden constant aan de crisis herinnerd, en dat meestal op een slecht moment ... Door alle social media, videocalls en apps verhindert die permanente verbinding u om echt te ontspannen. Las daarom om de 45 minuten een pauze in voor uw hersenen, zonder scherm. Maak van de gelegenheid gebruik om een tekening te maken, een praatje te slaan, naar buiten te kijken, muziek te beluisteren, een koffiepauze te nemen of om helemaal niets te doen. Uw hersenen zullen u dankbaar zijn!
 
#4  Doe uzelf plezierHet is belangrijk om uzelf plezier te blijven doen, zelfs als het niet goed gaat, als uw bedrijf zijn deuren moest sluiten of als uw financiële vooruitzichten weinig rooskleurig zijn. U moet kost wat kost vermijden dat u zich helemaal in uzelf keert en datgene opgeeft waar u plezier aan beleeft. Kleine gewoontes, zoals regelmatig sporten, helpen u om u beter te wapenen tegen de onrustigheid die u wellicht ervaart.
 
#5  Praat vrijuit over wat u verontrustU bent uiteraard niet de enige die getroffen wordt door deze gezondheidscrisis. Het is dan ook van belang dat u vrijuit kunt praten over wat u zorgen baart, om zo die mentale last te verlichten. Dat kan met iemand uit uw nabije omgeving, met een vriend of zelfs met een professional. U hoeft niet noodzakelijk maandenlang psychotherapie te volgen, maar een korte periode van coaching of therapie kan al helpen om u terug inzicht te geven en op een meer serene manier verder te gaan.
 
#6 Adem diep in en uit om u te concentreren op het hedenMindfulness meditatie is een goede manier om angsten en twijfels te relativeren die ontstaan door die onzekerheid. Door korte, dagelijkse ademhalingsoefeningen leert u zich te concentreren op het heden. Zo maakt u niet alleen komaf met gepieker over het verleden, maar ook met negatieve verwachtingen voor de toekomst. Het gaat hier niet zozeer over de controle verliezen, maar wel om loslaten om uw ogen te openen en u te concentreren op de essentie.
 

Psychosociaal welzijn verbeteren?

In coronatijden biedt Securex u oplossingen om het psychosociale welzijn van uw medewerkers te verbeteren.

Ontdek ze hier!