Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Waarom is een goede nieuwsbrief zo belangrijk?

Nieuwsbrieven zijn een belangrijk kanaal voor het uitbouwen van klantrelaties. Als merk geven ze u bovendien de mogelijkheid om direct in contact te staan met uw doelgroep buiten de algoritmes van Google en Facebook om.

Laatst bijgewerkt op 24 oktober 2019 door Oliver Op de Beeck

Het algemene doel van zowat elke nieuwsbrief is het informeren van de lezers over updates van de website en het leveren van extra informatie. Een goede nieuwsbrief fungeert eigenlijk als een soort relatiemagazine.

Bovendien kunnen nieuwsbrieven een rol spelen in het opbouwen en in stand houden van de relatie van de gebruikers met een website. Nieuwsbrieven worden telkens verspreid per e-mail en zijn een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing.

E-mailmarketing zit in de lift. Dat is duidelijk. Het is de ideale manier om snel en efficiënt veel (potentiële) klanten te bereiken en een duurzame relatie met hen op te bouwen. 

Merkwaardig als u erbij nadenkt. Anno 2019 worden we immers gebombardeerd met e-mails en nieuwsbrieven. Onze inbox barst uit zijn voegen. Toch blijft e-mailmarketing een extreem doeltreffend instrument.

Hoe dan? Een onweerstaanbare nieuwsbrief is hierin het heilmiddel. Hoewel het versturen van een nieuwsbrief één van de meest gebruikelijke methodes is om aan e-mailmarketing te doen, is het tegelijkertijd ook één van de moeilijkste methodes. 

Een goede nieuwsbrief vergt immers expertise en ervaring. We zetten daarom een aantal praktische tips voor u op een rijtje. 

1. Denk aan de behoeften van uw doelpubliek

De klant is koning. Neem als uitgangspunt dan ook de behoeften van de klant en laat eigenbelang zeker niet primeren. Een heleboel bedrijven sturen jammer genoeg nog steeds één en dezelfde nieuwsbrief naar iedereen in het bestand. 

Deze nieuwsbrief houdt echter geen rekening met de individuele behoeften en het profiel van de ontvanger. Hij/zij heeft dan ook weinig aan uw boodschap. Vermijd daarom ten allen tijd bulkacties. Des te groter de volumes, des te slechter de resultaten. Massa verzendingen naar uw hele bestand zijn contraproductief. 

Kies voor de juiste boodschap naar de juiste persoon en op het juiste moment. Less is more. Des te beter een nieuwsbrief bij de specifieke interesses en voorkeuren van de individuele ontvangers aansluit, des te groter de acceptatie en bijgevolg de kans op succes.

Een gedetailleerde segmentatie en personalisatie van uw nieuwsbrieven is daarom van essentieel belang. Deel uw bestand met ontvangers in in verschillende segmenten. U kunt ontvangers onder andere segmenteren op basis van demografische gegevens, interesses of op basis van interactie. Pas vervolgens de producten en aanbiedingen in de nieuwsbrief aan aan de respectievelijke doelgroep. 

2. Bepaal het concrete doel van de nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief begint bij het formuleren van een doelstelling. Wat wilt uw bedrijf  ermee bereiken? Wilt u een doelgroep informeren & op de hoogte stellen van nieuws en evenementen? Wilt u meer verkeer naar de website lokken? Wilt u meer conversies of leads scoren?

Formuleer duidelijk uw doelstellingen. Een grote valkuil hierbij is dat bedrijven vaak te veel doelen willen bereiken aan de hand van één nieuwsbrief. Zulke nieuwsbrieven zijn immers niet effectief: ze zijn rommelig en ongestructureerd. Blijf daarom trouw aan een specifiek onderwerp en leg de focus op één doel. 

3. Leg de focus op contentcreatie

De inhoud van uw nieuwsbrief zou idealiter moeten bestaan uit 90% educatieve content & 10% uit promotie. Focus op het vertellen van een verhaal. Promoties zijn in dit verhaal ondergeschikt. 

Uw ontvangers willen immers niet constant lastig gevallen worden met de producten of diensten die u aanbiedt. Vermijd zelfpromotie en leg de focus op contentcreatie. Alleen op die manier creëert u een meerwaarde voor uw ontvangers. 

Zorg dus voor een goede balans tussen zelfpromotie en content. Uiteraard mag uw nieuwsbrief een reclameboodschap bevatten, maar het mag zeker niet de hoofdboodschap zijn.

Ontvangers van zulke nieuwsbrieven voelen zich echter gepusht. Het is echter geen rocket science om te weten dat aandringen een averechts effect heeft op consumenten.

Benieuwd naar nog meer tips? In onze volgende blog laten wij er nog 6 extra op u los.
Oliver Op de Beeck
Stichter/zaakvoerder van Kreatix

Oliver Op de Beeck (23) is de stichter/zaakvoerder van Kreatix. Opgericht in 2014 ontpopte dit internetbureau zich razendsnel van VOF tot BVBA, van startup tot bedrijf, van passionele hobby tot 150+ klanten in binnen- en buitenland.
 
Kreatix bouwt websites, webshops, doet aan digitale marketing en voorziet een strategie voor je bedrijf online.

Dit zou u ook kunnen interesseren: