Menu
Blog Ondernemers

Uw eerste klant(en) vinden? Zo pakt u het aan:

Ondernemers | 10 maart 2021

Met de sprong naar het ondernemerschap is uw eerste stap gezet, proficiat! De volgende is mogelijks nog uitdagender: uw klanten vinden. Hoe gaat u daarbij te werk? We schotelen u graag vijf stappen voor!
 

Uw eerste klant(en) vinden? Zo pakt u het aan:

1. Ontdek wie uw ideale klanten zijn

Welke mensen worden beter van uw aanbod? Hoe oud zijn ze en waar wonen ze? Ga na wie uw producten of diensten zou moeten kopen.
 
Hoe meer u een duidelijk beeld krijgt van uw ideale klanten, hoe beter u ze kunt zoeken – en vinden. Is uw ideale klant bijvoorbeeld een modebewuste twintiger, dan zal die waarschijnlijk in de eerste plaats op Instagram of Pinterest vertoeven. En dat brengt ons naadloos bij stap twee.

 

2. Achterhaal waar uw doelgroep zich bevindt

Een groot deel van ons leven speelt zich online af. Allemaal nemen we deel aan Zoom meetings, chatgroepen enzovoort. Wel, ook mogelijke kopers zijn daar aanwezig! Zoek naar online events en webinars in uw sector, en spreek potentiële klanten aan.
 
Al kuierend in de winkelstraten of onderweg met het openbaar vervoer, … ook offline zijn er legio mogelijkheden om uw klanten te bereiken. Experimenteer gerust met traditionele adverteermiddelen zoals flyers, giveaways en merchandising. Alle beetjes helpen om de zichtbaarheid van uw bedrijf te verhogen.
 

3. Zorg ervoor dat anderen uw merk terugvinden

U bent enthousiast over uw aanbod, nu de markt nog! Hoe gaat u ervoor zorgen dat anderen uw producten of diensten terugvinden? U begrijpt het al: u heeft een duidelijk plan van aanpak voor marketing en communicatie nodig. Bepaal een vast budget voor al uw communicatie- en marketingactiviteiten: 
 
  • Een gebruiksvriendelijke website met eventueel een bijbehorende webshop. Dit is het digitale uithangbord van uw zaak. Dus wilt u dat uw doelgroep er alle informatie en producten terugvinden.
  • Sociale media, waar u uw klanten op de hoogte kunt houden van nieuwtjes en aanbiedingen. Laat reacties en vragen niet onbeantwoord, en benut de kans om uw gewenste klanten beter te leren kennen!
  • Online advertenties op sociale media en Google, zodat u sneller opvalt bij de gewenste doelgroep(en). Het geluk een handje helpen, waarom niet?
  • Wedstrijden, evenementen of speciale gelegenheden zoals Black Friday: ze zijn uitgelezen opportuniteiten om uw aanbod in de kijker te zetten.
 
Mensen kopen van mensen, dus durf ook het gezicht van uw zaak te zijn. Neem deel aan panelgesprekken, verstuur opiniestukken naar de pers en praat over uw passie. We kopen allemaal het liefst bij merken die ergens voor staan.
 
Een gouden regel: vraag telkens de contactgegevens van elke bezoeker of geïnteresseerde. Houd hen via sprekende e-mails op de hoogte van aanbiedingen en promoties. Een bestaande klant kan niet alleen terugkomen, hij kan er ook nieuwe aanbrengen. Let er wel op dat u voldoet aan de regels van de GDPR.
 
 

4. Ga door uw bestaand netwerk  

Door uw bedrijf een menselijke dimensie te geven, beseft u misschien dat u al enkele potentiële klanten uit de sector kent. Bel hen vrijblijvend op of stuur een e-mail, want dit is het juiste moment om hen aan te spreken! Momenteel geen interesse? Jammer, maar geen verloren moeite. Want nu bent u op hun radar beland, en kunt u later misschien wél een deal sluiten. En wie weet op welke andere manieren u elkaar eventueel kunt verder helpen.
 
 

5. Vergeet de opvolging niet! 

Klanten vinden is één ding, ze behouden is een ander. Naast een uitstekende dienstverlening is opvolging belangrijk voor een blijvende relatie met uw klanten. Verstuur tevredenheidsenquêtes of spoor uw klanten aan om uw product of dienst online te beoordelen.
 
Geloof ons, tevreden klanten delen hun positieve ervaring graag met anderen. Online, maar ook binnen hun eigen kennissen- en vriendenkring. Die mond-tot-mondreclame trekt op zijn beurt weer nieuwe mogelijke kopers aan.
 

Meer informatie nodig?

We helpen u graag verder! 

Neem contact op met onze experten