Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

De rol van de CEO binnen een start-up

4 kernvaardigheden om te overleven als CEO

CEO zijn van een start-up is een veeleisende, maar ook uitdagende job. De beslissingen die u neemt, hebben niet alleen invloed op de toekomst van uw bedrijf, maar ook op de toekomst van de mensen die op u vertrouwen om de juiste beslissingen te nemen.

Geplaatst op 10 september 2020

Sommige leiderschapskwaliteiten komen vanzelf, terwijl andere vaardigheden voortkomen uit ervaring en verdiende wijsheid. In dit blogartikel geef ik u alvast vier kernvaardigheden mee die u als CEO van een start-up nodig heeft om te kunnen overleven: 

1. Bepaal een duidelijke koers

In de meeste gevallen komt het oorspronkelijke start-up idee voort uit uw eigen ervaring: een uniek inzicht in de sector dat u op het werk heeft geleerd, een uitzonderlijk talent dat u heeft verworven of een zakelijke kans die u kunt benutten. 

Het is uw idee, maar om dit naar een hoger niveau te tillen, moet dat idee opbloeien tot een volwaardige visie. Waar wilt u heen? Hoe wilt u daar komen? Wat is de unieke factor die uw idee onderscheidt van alle anderen op de markt? 

Een succesvolle CEO moet niet alleen deze vragen kunnen beantwoorden, maar moet ook een overtuigend en uitgebreid businessplan kunnen opstellen dat investeerders en potentiële klanten enthousiast maakt.

Uw businessplan opstellen? Doe dit aan de hand van het Business Model Canvas: een hulpmiddel waarmee u beschrijft hoe u waarde creëert en levert voor uw klanten. Lees er alles over in deze blog.

2. Betrek uw medewerkers in uw verhaal

Uw medewerkers willen inhoud en het is aan de CEO om de link te leggen tussen de dagelijkse taken van zijn medewerkers en de missie of visie van de start-up. 

Dit helpt ervoor te zorgen dat de dagelijkse beslissingen en gedragingen van de werknemers de richting van het bedrijf mee ondersteunen. 


3. Neem de leiderschapsrol op

De leiderschapsrol opnemen heeft niet enkel te maken met continu autoriteit uitstralen. Een CEO moet ook een teamgenoot zijn en dat betekent dat u moet begrijpen wanneer u uit uw leiderschapsrol moet stappen. 

Leiders denken vaak dat ze zelf al het gepraat moeten doen, maar dat is een vergissing. De beste leiders praten minder en vragen, luisteren of observeren meer. 

Een goede CEO kan ook loslaten, dit enerzijds uit strategisch oogpunt, maar anderzijds ook om de medewerkers te trainen om op latere basis grotere rollen in de organisatie op zich te nemen. 


4. Zorg ervoor dat iedereen optimaal kan werken

In de klassieke managementliteratuur staan er waarschijnlijk zinnen als "Kom niet naar me toe met een probleem, kom naar me toe met een oplossing!". 

Als u erover nadenkt, is dat precies het tegenovergestelde van wat een effectieve leider zou moeten zeggen. Als een medewerker met een probleem zit, moet u dit probleem als CEO op tafel krijgen, zodat u kunt helpen met het vinden van oplossingen. Door een open en transparante omgeving te creëren, kunnen processen beter verlopen en komt dit de productiviteit alleen maar ten goede. 


Besluit

Zoals u kunt lezen kan een CEO het verschil maken tussen het succes en de mislukking van een start-up. Een goede leider heeft een duidelijke visie en weet zijn ideeën om te zetten in echte succesverhalen. 

Natuurlijk is niet iedereen met leiderschapskwaliteiten geboren, maar dat maakt ook niet uit. Leiderschap is een vaardigheid zoals een andere, en vaardigheden kunt u leren.

Kunnen wij u helpen bij het ontplooien van uw vaardigheden?

Contacteer één van onze experten.

Dit zou u ook kunnen interesseren