Login
Service Contact Lex4You
Login

Algemene voorwaarden Ondernemingsloket Go-Start

1. TEGENSTELBAARHEID EN TOEPASSINGSSFEER VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN

Tegenstelbaarheid

Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op alle andere algemene voorwaarden die gelden voor alle opdrachten van de vzw SECUREX ONDERNEMINGSLOKET- GO START (hierna “SECUREX ONDERNEMINGSLOKET” genoemd), behoudens andersluidende bijzondere voorwaarden die uitdrukkelijk zijn goedgekeurd door SECUREX ONDERNEMINGSLOKET. Alle verschillende algemene voorwaarden, uitgebreider of andersluidend, die aan SECUREX ONDERNEMINGSLOKET meegedeeld zouden worden, zullen als niet-aanvaard beschouwd worden, behoudens uitdrukkelijke bijzondere bepalingen van de offerten of contracten van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET. Behoudens uitdrukkelijke andersluidende bepaling hebben de bijzondere voorwaarden van de offerten of contracten van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET voorrang – enkel wat het behandelde onderwerp betreft – op de algemene voorwaarden van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET. De klant erkent kennis genomen te hebben van die voorwaarden en aanvaardt ze in hun geheel.

Behoudens andersluidende bepaling strekken deze algemene voorwaarden partijen tot wet en zijn ze van toepassing op alle toekomstige aanhangsels en/of overeenkomsten afgesloten tussen SECUREX ONDERNEMINGSLOKET en de klant.

Toepassingsgebied

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET is een vzw erkend als Ondernemingsloket, om voor haar klanten alle formaliteiten bij de Kruispuntbank van de Ondernemingen te vervullen. Zij biedt ook consultancydiensten aan op domeinen als, onder andere, administratieve en juridische ondersteuning, opleiding, marketing en financiële coaching.

Kwalificatie

Deze overeenkomst wordt beschouwd als een dienstverleningscontract.

De partijen sluiten alle onderlinge banden van ondergeschiktheid uit. SECUREX ONDERNEMINGSLOKET handelt volledig onafhankelijk en zonder exclusiviteit.

2. VERPLICHTINGEN VAN DE PARTIJEN

Verplichtingen van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET:

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om de in de overeenkomst beschreven opdracht uit te voeren, rekening houdend met de specificaties en instructies van de klant. SECUREX ONDERNEMINGSLOKET verbindt zich ertoe om de klant regelmatig op de hoogte te houden van hoe haar opdracht vordert. De verbintenissen van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zijn uitsluitend middelenverbintenissen.

Facturatie en betaling

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET factureert haar prestaties volgens de tarieven die zijn vastgelegd in de overeenkomst en op basis van de reële kosten die worden vastgesteld door rechtvaardigingsstukken. De prijzen van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zijn exclusief btw.

Herziening

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zal de tarieven eenzijdig verhogen bij een stijging van de directe of indirecte loonkosten of van gelijk welke andere factor die de reële loonkosten beïnvloedt; SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zal de tarieven eveneens eenzijdig verhogen bij een stijging van de basisbezoldiging van de consultant, na een loonindexering.

Betalingsvoorwaarden

De facturen van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zijn netto, zonder korting, betaalbaar bij ontvangst en per domiciliatie, behoudens een andersluidende schriftelijke overeenkomst.

Betwistingen

Elke betwisting van een factuur moet worden gemotiveerd en binnen 15 kalenderdagen na de factuurdatum aangetekend naar SECUREX ONDERNEMINGSLOKET verstuurd worden. Als die termijn verstreken is, zal de klacht niet langer ontvankelijk zijn.

Interesten en strafbeding

Als een factuur niet binnen de hierboven vermelde termijn betaald wordt, leidt dat van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling tot de invorderbaarheid van rente wegens verzuim vanaf de vervaldatum overeenkomstig artikel 5 van de Belgische wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties. Bovendien moet de klant in dat geval van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling ook een forfaitaire schadevergoeding betalen van 15 % van de hoofdsom van de factuur.

Invorderbaarheid van de schuldvorderingen

Het feit dat SECUREX ONDERNEMINGSLOKET één of meer keren aanvaard heeft dat een factuur later betaald werd, verleent de klant geen algemeen recht op betalingsvoorwaarden en -termijnen. In alle gevallen, doet de niet betaling op de vervaldag alle toegekende faciliteiten teniet en worden alle aan SECUREX ONDERNEMINGSLOKET verschuldigde bedragen onmiddellijk opeisbaar.

Opschorting van de prestaties 

Wanneer een factuur bovendien niet betaald wordt binnen twee weken na de ontvangst van een betalingsherinnering, kan voorafgaande ingebrekestelling haar prestaties opschorten of de overeenkomst zonder opzegging of schadevergoeding ontbinden. 

3. AANSPRAKELIJKHEDEN

Verlies van documenten nauwkeurigheid van de gegevens

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET kan in geen enkel geval, verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies of de accidentele vernietiging van de documenten die haar toevertrouwd werden. Behoudens een andersluidende bepaling wordt altijd verondersteld dat het daarbij om kopieën van de door de klant bewaarde originele exemplaren gaat. Alleen de klant is verantwoordelijk om de noodzakelijke maatregelen treffen teneinde zijn gegevens te bewaren.

De klant is verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de gegevens die aan SECUREX ONDERNEMINGSLOKET meegedeeld worden.

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET wijst alle aansprakelijkheid van de hand voor de schade die veroorzaakt zou worden door een onnauwkeurigheid of door de gebrekkige communicatie van alle informatie die nodig of nuttig is voor de uitvoering van haar opdracht.

Niet-uitvoering

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden voor de niet-uitvoering van de verplichtingen van de klant zoals die beschreven zijn in de overeenkomst en/of in de algemene voorwaarden. De klant vrijwaart SECUREX ONDERNEMINGSLOKET van alle schade waarvoor zij tegenover anderen heeft moeten instaan als gevolg van een contractuele nalatigheid van de klant.

Bovendien kan SECUREX ONDERNEMINGSLOKET niet aansprakelijk gesteld worden voor de niet-uitvoering of de gebrekkige uitvoering door de klant van de aanbevelingen van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET of van de aanbevelingen waarvoor SECUREX ONDERNEMINGSLOKET voorbehoud geuit zou hebben. SECUREX ONDERNEMINGSLOKET wijst ook alle aansprakelijkheid van de hand i.v.m . de gevolgen van elke beslissing die de klant genomen zou hebben zonder haar daarvan in te lichten.

Behoudens een andersluidende bepaling in de overeenkomst is de opdracht van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET beperkt tot administratieve taken, beheers- of adviestaken; de klant blijft verantwoordelijk voor de naleving van zijn wettelijke en contractuele verplichtingen, zowel tegenover zijn personeel en klanten als tegenover de RSZ (Belgische Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), de fiscale administratie en andere derden.

Niet-uitvoering of achterstand vanwege SECUREX ONDERNEMINGSLOKET

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van de niet-naleving of de achterstand in de uitvoering van haar verplichtingen wanneer die niet-naleving of achterstand voortvloeit uit een wijziging van de opdracht, een aanvraag tot bijkomende diensten, omstandigheden buiten haar wil, zoals met name een geval van overmacht en willekeurige maatregelen.

Samenloop van aansprakelijkheden

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor fouten die door eventuele andere interveniënten begaan zijn in het kader van de opdracht die haar is toevertrouwd. Indien de klant schade opliep door de verkeerde samenwerking van verschillende tussenkomende partijen, onder wie SECUREX ONDERNEMINGSLOKET, zal die laatste de schade moeten herstellen die uitsluitend door haar fout veroorzaakt is en ten belope van haar aandeel ten opzichte van het aandeel van de andere interveniënten, zonder hoofdelijke aansprakelijkheid of aansprakelijkheid in solidum.

Beperkingen van aansprakelijkheden

In geval van schade die veroorzaakt is door de fout van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET blijft haar aansprakelijk beperkt tot de directe en voorzienbare schade, met uitzondering van alle indirecte schade, zoals met name verlies van een mogelijkheid, winstderving, verlies van klanten, geschonden reputatie, enz. Met uitzondering van lichamelijke schade blijft de aansprakelijkheid van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET beperkt tot het bedrag (zonder btw) dat de klant jaarlijks heeft betaald voor de diensten die de schade veroorzaakt hebben. 

4. VERTROUWELIJKHEID

In het kader van deze overeenkomst verbindt elke partij zich ertoe om de informatie die tijdens de duur van de uitvoering van de opdracht uitgewisseld wordt vertrouwelijk te houden, en ook nog tot 12 maanden na afloop van de opdracht.

Bijgevolg verbindt elke partij er zich meer bepaald toe om de inhoud van deze overeenkomst (zoals meer bepaald de informatie die ontvangen wordt tijdens de uitvoering van de opdracht, de aard van de uitgevoerde opdracht, de vragenlijst en de vragenlijst antwoorden, de resultaten en conclusies van het werk) niet openbaar te maken zonder de voorafgaande en schriftelijke instemming van de andere partij, tenzij die daar krachtens een wettelijke of reglementaire bepaling niet toe verplicht zou zijn.

In dat laatste geval moet de andere partij op voorhand ingelicht worden over de aard en de inhoud van de meegedeelde informatie.

De bepalingen over de vertrouwelijke informatie gelden niet voor gegevens die: 

  • onder het publiek domein vallen; 
  • de ontvangende partij al kent zonder die gegevens rechtstreeks of onrechtstreeks van de andere partij ontvangen te hebben; 
  • de ontvangende partij op een geldige manier ontving van een derde.

5. ONTBINDING

Indien een partij één of meer van haar essentiële contractuele verplichtingen niet nakomt, zoals bijvoorbeeld de niet-betaling van facturen op hun vervaldatum, de schending van de vertrouwelijkheidsverplichting, enz. en indien die niet- naleving niet binnen twee weken na de verzending van een ingebrekestelling rechtgezet wordt, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst te beëindigen ten koste van de in gebreke blijvende partij, door middel van een kennisgeving aan die in gebreke blijvende partij, zonder dat dat afbreuk doet aan het recht van de kennisgevende partij om een schadevergoeding te eisen als genoegdoening voor de geleden schade.

In geval van faillissement, insolvabiliteit of opheffing van de activiteiten van één van de partijen zal de andere partij er van mogen uitgaan dat de overeenkomst van rechtswege zonder enige rechtsvorm beëindigd is, behalve in geval van gerechtelijk akkoord waarbij de overeenkomst van rechtswege ontbonden zal zijn indien de commissaris niet binnen twee weken na de aanmaning om zijn houding te bepalen, verklaart de verplichtingen van het contract op zich te nemen.

6. WIJZIGING VAN DE OPDRACHT EN BIJKOMENDE DIENSTEN

Elke door SECUREX ONDERNEMINGSLOKET aanvaarde aanvraag van de klant voor een wijziging van de opdracht van SECUREX ONDERNEMINGSLOKET zoals die is vastgelegd in de overeenkomst en/of voor de prestatie van bijkomende diensten moet op papier worden gezet.

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET behoudt zich het recht voor om een aanvraag voor de wijziging van haar opdracht of voor bijkomende diensten te weigeren als daarbij afbreuk zou gedaan worden aan de essentie van de overeenkomst.

Elke wijziging van de opdracht en/of elke verlening van bijkomende diensten zal leiden tot een toeslag overeenkomstig de tarieven die zijn vastgelegd in de overeenkomst en op basis van de reële kosten.

7. INTELLECTUELE RECHTEN EN VOORBEHOUD VAN EIGENDOM

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET is en blijft eigenaar van alle auteursrechten, meer bepaald de auteursrechten op opleidingsmateriaal, vragenlijsten, databases, modeldocumenten, enz., in welke vorm ook, die SECUREX ONDERNEMINGSLOKET ontwikkelt of gebruikt in het kader van haar diensten aan de klant.

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET is en blijft de exclusieve eigenaar van alle rechten, meer bepaald de intellectuele rechten, op opleidingsmateriaal, vragenlijsten, databases, modeldocumenten, enz. die zij heeft ontwikkeld, tot op het ogenblik van de volledige betaling van hun prijs, hoofdsom, interesten en kosten. De klant zal pas na de betaling van hun prijs, hoofdsom, interesten en kosten, over een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht beschikken voor opleidingsmateriaal, vragenlijsten, databases, modeldocumenten, enz., en dit uitsluitend voor interne doeleinden.

SECUREX ONDERNEMINGSLOKET behoudt zich het recht voor om opleidingsmateriaal, vragenlijsten, databases en modeldocumenten die voor de klant opgesteld zijn te gebruiken voor heel andere doeleinden en/of ten bate van andere klanten.

8. BESCHERMING VAN DE PERSOONSGEGEVENS

Securex verbindt zich ertoe als verwerkingsverantwoordelijke uw persoonsgegevens te verwerken overeenkomstig de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (hierna ‘algemene verordening gegevensbescherming’).

Securex verwerkt de door de klant doorgezonden persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • Aanvullende diensten van het ondernemingsloket, juridische en administratieve ondersteuning, business coaching en opleiding, eerstelijnsadvies omtrent verplichtingen en kosten, optimalisatie van bedrijfsprocessen en de organisatie structuur.
  • Klantenbeheer (verwerking die noodzakelijk is voor de uitvoering van het contract) met inbegrip van het geschillenbeheer (op basis van het gerechtvaardigd belang van Securex)
  • Direct marketing (verwerking verantwoord op basis van het gerechtvaardigd belang van Securex). Op te merken valt dat voor deze doelstelling uitsluitend de gegevens van de contactperso(o)n(en) bij de klant worden bedoeld.

In alle gevallen waarin de verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van het contract, kan Securex het contract met de onderneming-klant niet uitvoeren indien deze verzuimt om de vereiste informatie te verstrekken. De betrokken persoonsgegevens worden bewaard gedurende 10 jaar na het einde van de contractuele relatie met de klant.

Securex mag de persoonsgegevens bekendmaken aan de volgende ontvangers:

  • ontvangers binnen de aangesloten onderneming of die met die onderneming zijn verbonden;
  • overheden en rechtbanken;
  • tussenpersoon aan wie betrokkenen een volmacht heeft gegeven om gegevens te beheren;
  • sub-verwerkers die voor Securex handelen.

Securex verwerkt de betrokken persoonsgegevens enkel binnen de Europese Economische ruimte. De betrokkene beschikt over de volgende rechten (onderworpen aan de toepassingsvoorwaarden die in de geldende wetgeving zijn beschreven):

recht op inzage in en rectificatie of wissen van persoonsgegevens die op hem betrekking hebben, of op beperking van de hem betreffende verwerking;

  • recht op overdraagbaarheid van de gegevens;
  • recht om zijn toestemming te allen tijde in te trekken;
  • recht om een klacht in te dienen bij de gepaste toezichthoudende autoriteit;
  • recht om zich kosteloos te verzetten tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing.

Om die rechten uit te oefenen, moet de betrokkene de van toepassing zijnde wettelijke voorwaarden naleven. Meer informatie hierover kan worden opgevraagd per e-mail naar: privacy@securex.be.

9. OVERDRACHT EN ONDERAANNEMING

Geen van de partijen mag de rechten en plichten die uit deze overeenkomst voortvloeien gedeeltelijk noch volledig overdragen zonder de voorafgaande en uitdrukkelijke instemming van de andere partij.

De klant geeft SECUREX ONDERNEMINGSLOKET de toelating om haar opdracht geheel of gedeeltelijk in onderaanneming te geven aan een derde.

10. OVERMACHT

De uitvoering van de respectieve verplichtingen van de partijen wordt opgeschort indien zich gebeurtenissen voordoen zoals elektriciteitsstoringen, onderbrekingen van werking, transport of levering, stakingen, lock-out, aanslagen, slechte weersomstandigheden, en meer algemeen alle gebeurtenissen van soortgelijke aard die de partijen treffen en waardoor de uitvoering van hun respectieve verplichtingen vertraagd wordt of onmogelijk gemaakt wordt. De partij die een dergelijke gebeurtenis inroept, moet de andere partij zo snel mogelijk het bewijs van die gebeurtenis leveren. De uitvoering van haar verplichtingen zal worden opgeschort tot ze het einde van die gebeurtenis aan de andere partij meedeelt; hieromtrent wordt overeengekomen dat een partij geen enkele schadevergoeding kan eisen van de andere partij. De partijen moeten alles doen wat ze kunnen om de moeilijkheden en/of veroorzaakte schade te beperken. Als de overmacht meer dan 30 werkdagen duurt, moeten de partijen alles doen wat in hun mogelijkheden ligt om een latere uitvoering van het verkoopcontract overeen te komen. Indien zij daar geen overeenstemming over bereiken, zal elke partij het recht hebben om de overeenkomst te beëindigen door de andere partij daar schriftelijk van op de hoogte te brengen.

11. NIETIGHEID

De nietigheid of niet-toepasbaarheid van één van de clausules van deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op de geldigheid of toepasbaarheid van de andere clausules. In voorkomend geval verbinden de partijen zich ertoe om de nietige of niet-toepasbare clausule te vervangen door een wettige clausule die economisch het dichtst mogelijk aanleunt bij de nietige of niet-toepasbare clausule.

12. VOLLEDIGHEID VAN HET AKKOORD

De overeenkomst, met inbegrip van deze algemene voorwaarden, vormt het volledige akkoord van de partijen over het onderwerp dat erin beschreven staat. Dit akkoord annuleert en vervangt elke eerdere schriftelijke of stilzwijgende overeenkomst over het onderwerp van deze algemene voorwaarden.

13. KENNISGEVING

Elke mededeling of kennisgeving tussen de partijen moet op een wettige manier gebeuren met een aangetekende brief, per fax of via e-mail, met bericht van ontvangst; voor SECUREX ONDERNEMINGSLOKET geldt daarvoor het volgende adres:

Adres: Sint-Michielswarande 30 te 1040 BRUSSEL 

BTW nr: BE 0480.270.952

E-mail: starter@securex.be

14. AFSTAND EN WIJZIGING

Elke afwijking of afstand van een bepaling van deze algemene voorwaarden mag niet worden beschouwd als een afstand van de andere clausules van deze algemene voorwaarden; die blijven dan ook volledig van toepassing.

In geval van een wijziging van deze algemene voorwaarden zal de nieuwe versie van deze algemene voorwaarden aan de klant meegedeeld worden, en die versie zal de vorige versie vervangen, behoudens een andersluidende overeenkomst tussen de partijen.

15. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

Deze overeenkomst wordt geregeld door het Belgische recht.

Alleen de gerechtshoven en rechtbanken van Brussel zijn bevoegd voor geschillen over de onderhandeling, vorming, interpretatie, uitvoering en ontbinding van deze overeenkomst.