Login MySecurex
FAQ Contact Lex4You
Login MySecurex

Begeleiding na arbeidsongeschiktheid

Met vertrouwen en zorgzame begeleiding re-integreren

Terug aan het werk gaan na een lange periode van arbeidsongeschiktheid vergt moed en doorzettingsvermogen. Via het Terug Naar Werk-fonds (TNW) biedt Securex professionele en menselijke ondersteuning aan om de eventuele re-integratie op de arbeidsmarkt te vergemakkelijken.

Wat is het Terug Naar Werk-fonds?

Het Terug Naar Werk-fonds (TNW) is een financieringssysteem voor gespecialiseerde dienstverlening op maat zoals onder andere loopbaanbegeleiding of gepersonaliseerde coaching voor wie arbeidsongeschikt erkend is en van wie de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht is beëindigd op initiatief van de werkgever (vanaf 1 april 2024) of voor wie langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt erkend is als werknemer of werkzoekende (vanaf 1 april 2025). Het heeft als doel om de professionele re-integratie van arbeidsongeschikten te vergemakkelijken.

Wie kan er gebruik maken van het Terug Naar Werk-fonds?

Specifiek kunnen de volgende personen beroep doen op dit fonds:

  1. Vanaf 1 april 2024: Werknemers van wie de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht door de werkgever is beëindigd. 
  2. Vanaf 1 april 2025: Werknemers en werkzoekenden die langer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn. 

Je verplichtingen als werkgever

Wanneer je een contract wegens medische overmacht beëindigt, moet je :

  • Het RIZIV informeren over de beëindiging.
  • Een bijdrage betalen van €1.800 aan het Terug Naar Werk-fonds.
  • De betrokken werknemer op de hoogte stellen van zijn recht op specifieke begeleiding.

Opgelet: Indien je een medewerker hebt die langer dan een jaar arbeidsongeschikt is, moet je als werkgever geen financiële bijdrage leveren, maar is het raadzaam dat je je werknemer van het bestaan van het TNW-fonds op de hoogte brengt.

Meer informatie over het Terug Naar Werk-fonds

Waarom Securex als partner kiezen?

Als erkend dienstverlener, staan onze professionele coaches klaar om mensen te helpen bij hun re-integratie op de arbeidsmarkt.

Onze toegevoegde waarde

  • Een menselijke en persoonlijke aanpak 
  • Ervaren coaches gespecialiseerd in re-integratie
  • Een programma op maat 
  • Het uitgebreide dienstenaanbod van Securex
    Bijvoorbeeld als je als zelfstandige wil starten, kan Securex als erkend ondernemingsloket je hierbij helpen.

Onze aanpak

Onze professionele coaches begeleiden de betrokkenen gedurende het ganse traject. Ze ondersteunen hen bij het vergroten van hun zelfvertrouwen, het verbeteren van hun vaardigheden en het opstellen van een carrièreplan dat past bij hun ambities.

Hoe kan de arbeidsongeschikte ondersteuning aanvragen?

  1. Kies de dienstverlener: Securex selecteren uit de officiële RIZIV-lijst (Terug Naar Werk-fonds). 
  2. Vraag een voucher aan bij het RIZIV binnen 6 maanden na het ontslag wegens medische overmacht of na 1 jaar arbeidsongeschiktheid. Dit kan via een elektronisch aanvraagformulier dat beschikbaar is op hun website.
  3. De aanvraag wordt behandeld: binnen maximaal 45 dagen ontvangt de arbeidsongeschikte een beslissing van het RIZIV.
  4. De arbeidsongeschikte ontvangt een voucher met een waarde tot € 1.800. 
  5. Deindividuele begeleiding wordt opgestart met een Securex-coach

Een programma op maat

Tijdens de eerste sessie bepaalt de arbeidsongeschikte samen met de coach het programma dat het beste aansluit bij de noden. 

De verschillende formules: 

  • Individuele begeleiding (min 7u) + mogelijkheid om deel te nemen aan 5 groepssessies (17,5u) = 24,5u 
  • Individuele begeleiding (8u) + mogelijkheid om deel te nemen aan 4 groepssessies (14u) = 22u
  • Individuele begeleiding (9u) + mogelijkheid om deel te nemen aan 3 groepssessies (10,5u) = 19,5u
  • Individuele begeleiding (10u) + mogelijkheid om deel te nemen aan 2 groepssessies (7u) = 17u
  • Individuele begeleiding (11u) + mogelijkheid om deel te nemen aan 1 groepssessie (3,5u) = 14,5u
  • Eén-op-één ondersteuning op maat: volledig individuele begeleiding (max 12u)

Het stappenplan:

  1. Eerste gesprek: om kennis te maken, de noden te bespreken om zo samen een programma vast te leggen. 
  2. Individuele sessies (2-3 sessies van 1 tot 2u): bespreken van levensloop, competenties, sterktes en ontwikkelingspunten, prioriteiten en de mogelijkheden voor een nieuwe job.
  3. Individuele sessies (1-2 sessies van 1 tot 2u): bepalen van een actieplan, de nodige ressources, de geschatte tijdsinvestering en de verwachte resultaten.
  4. Individuele of groepssessies: Deze zijn vrij te kiezen uit ons dienstenaanbod.
  5. Individuele follow-upsessie (1 tot 2u): De evolutie opvolgen en waar mogelijk bijsturen.
  6. Afsluitende sessie (1u): Bespreken van het afgelegde traject, de bereikte resultaten, de lessons learned en bepalen van de mogelijke volgende stappen voor duurzame re-integratie.

Tijdens dit hele traject staan onze coaches klaar om de betrokkenen aan te moedigen, te ondersteunen en te begeleiden naar succes.

Een gevarieerd dienstenaanbod

Onze modules bundelen workshops en diensten die inspelen op de verschillende aspecten van professionele re-integratie. Tijdens het traject komen onder andere de volgende thema’s aan bod.

Succesvolle terugkeer naar het werk

Ons team staat klaar om de arbeidsongeschikte te ondersteunen en wegwijs te maken in het traject en de voorwaarden van het Terug Naar Werk-fonds.