Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen
Maaltijdcheques: praktische vragen

Wat moet de werknemer doen in geval van diefstal of verlies van de drager van zijn maaltijdcheques?

Wanneer de werknemer de drager van zijn elektronische maaltijdcheques verliest of deze wordt gestolen, dan kan hij via een noodnummer de drager laten blokkeren.

Laatst bijgewerkt op 17 januari 2024

Blokkering van de drager

Vindt hij zijn kaart nadien terug kan hij deze via hetzelfde noodnummer weer deblokkeren.

Binnen de 10 werkdagen na de melding door de werknemer moet de uitgever een nieuwe drager ter beschikking stellen. Voor de vervanging van deze drager kunnen eventueel wel kosten aangerekend worden aan de werknemer, maar enkel wanneer de voorwaarden hieromtrent vastgesteld zijn in een collectieve arbeidsovereenkomst op sectoraal of ondernemingsvlak of in het arbeidsreglement wanneer de toekenning van de elektronische maaltijdcheques geregeld is bij individuele overeenkomst.

Ongeacht wat in de CAO of het arbeidsreglement vermeld wordt, mag de kost van de vervangende drager nooit meer bedragen dan de waarde van één maaltijdcheque. De prijs voor deze nieuwe drager mag bovendien niet van de maaltijdchequerekening worden afgehouden. De uitgever zal dit dus dienen te factureren aan de werknemer.

Op onze e-Shop kan u een model van cao of een bijlage bij het arbeidsreglement betreffende de diefstal of het verlies van de drager van de maaltijdcheques bestellen.

Verlenging geldigheidsduur maaltijdcheques

Vanaf de melding van diefstal of verlies wordt het aantal maaltijdcheques op de rekening vastgezet. Via de nieuwe drager die de werknemer ontvangt, zal hij vervolgens het saldo aan maaltijdcheques dat nog op zijn rekening stond vóór de melding, kunnen gebruiken. Om verval van deze cheques tegen te gaan, wordt hun geldigheidsduur verlengd met 10 werkdagen, dit is de tijd om de nieuwe drager te verkrijgen.

 

Alle artikelen over Maaltijdcheques: praktische vragen