Generatie Z, een frisse wervelwind op de werkvloer

Multigenerationeel werken Kijktijd 9 minuten

Generatie Z doet haar intrede op de arbeidsmarkt. Wat typeert deze nieuwkomers, waar hechten ze belang aan, wat verwachten ze van een werkgever en hoe zorg je ervoor dat een Gen Z’er volledig open bloeit? 

Generatie Z doet haar intrede op de arbeidsmarkt. Deze jonge garde is geboren tussen 1995 en 2010 en heeft een nieuwe kijk op het concept ‘werk’. Wat typeert deze nieuwkomers, waar hechten ze belang aan, wat verwachten ze van een werkgever en hoe zorg je ervoor dat een Gen Z’er volledig open bloeit?  

Volgens expert Sylvie Verbruggen, Customer Centricity Director bij Seven Seas, bulkt deze generatie van potentieel. Gen Z is over het algemeen zeer ondernemend, leergierig en creatief. Ondanks hun ambitie, zijn deze jonge werknemers uiterst waakzaam over hun work-life balance. Ze vinden het belangrijk dat ze zichzelf kunnen zijn binnen een fijne werkplek en ze dragen financiële stabiliteit hoog in het vaandel.     

“Dit is de meest diverse generatie die we ooit gekend hebben, daarom verwacht Gen Z dat de werkgever er proactief voor zorgt dat iedereen zich thuis voelt.”

Sylvie Verbruggen - Customer Centricity Director Seven Seas

Na de ‘straffe praat aan het koffieapparaat’, staan we stil bij stellige uitspraken. Wil de jeugd eigenlijk nog wel werken? We polsen naar de mening en ervaringen van een Gen Z’er, haar werkgever en een expert in de rubriek ‘Zwart, Wit of Grijs’. 

Uiteindelijk kunnen we niet ontkennen dat Generatie Z een kritische, leergierige en ondernemende groep werknemers is die mee het verschil kan maken binnen een bedrijf. Wie deze jonge, creatieve multitaskers omarmt, geeft een boost aan de productiviteit van de ganse organisatie.