Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Professioneel advies nodig?

Ondernemers hebben nood aan advies en begeleiding bij het nemen van belangrijke beslissingen in hun bedrijf. Vaak durven zij geen beroep doen op experts omdat zij denken dat zij te duur zijn.

Laatst bijgewerkt op 15 juni 2017 door Frederik Dhont

Professioneel advies heeft een prijs. Maar dankzij overheidssteun is dit advies niet duur. Het loont de moeite na te gaan welke tussenkomsten er op regionaal vlak bestaan.

In Vlaanderen

In Vlaanderen kan een gevestigd ondernemer beroep doen op de “kmo-portefeuille”.

De kmo-portefeuille is een subsidie voor ondernemingen die in Vlaanderen gevestigd zijn. Met de kmo-portefeuille krijgt u een tussenkomst van 30%  (middelgrote ondernemingen) tot  40% (kleine ondernemingen) van de kostprijs voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners of voor opleidingen voor u en uw personeel.

Kleine ondernemingen kunnen zo jaarlijks 10 000 euro uitsparen met de kmo-portefeuille en middelgrote ondernemingen zelfs 15 000 euro!

Zo kan u bijvoorbeeld genieten van deze tussenkomst door beroep doen te doen op Securex als geregistreerde dienstverlener voor opleidingen (bv. nieuwigheden sociale wetgeving, EHBO-bedrijfshulpverlener) of voor advies (bv. ondersteuning bij de opmaak van een commercieel plan, haalbaarheidsstudie, investeringsanalyse, personeelsorganisatie…)

De Vlaamse Overheid stimuleert ook het ondernemerschap door diverse projecten te financieren. Zo kan u bijvoorbeeld dankzij het project “Boost2Success” als starter, ondernemer of overlater beroep doen op advies tegen een sterk verlaagd tarief (of zelfs gratis) en kan u kosteloos deelnemen aan een aantal workshops en netwerkmomenten.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ondersteunt eveneens de ondernemers die nood hebben aan advies en coaching.

Starters die advies willen inwinnen of een (haalbaarheids-)studie willen laten uitvoeren kunnen beroep doen op de “preactiviteitssteun” of premie van de haalbaarheidsstudie.

De “tussenkomst voor extern advies” voorziet een interventie in een consultancy-opdracht die een gerichte behoefte betreft of die een optimalisatie van de functionering beoogt van de gevestigde onderneming.

De eerder technische, economische of financiële studies die tot doel hebben om een investeringsbeslissing te nemen (aankoop van een nieuwe machine, ontwikkeling van een nieuw product...) kunnen worden gesubsidieerd door de premie van de haalbaarheidsstudie.

Tenslotte kan een zelfstandige die een opleiding wil volgen om ter verbetering van de werking of de competiviteit van de onderneming, de “tussenkomst voor de externe opleiding” aanvragen. Deze tussenkomst is enkel geldig voor kmo’s in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, mag geen deel uitmaken van de uitgesloten sectoren, en moet beroep doen op een externe consultant die minstens twee jaar professionele ervaring beschikt in het desbetreffend domein.

De interventie bedraagt 50% van de kosten en is geplafonneerd voor advies tot 15 000 euro per opdracht. Het is mogelijk om, per kalenderjaar, twee aanvragen voor extern advies en één voor een haalbaarheidsstudie in te dienen.

Zo kan u dus beroep doen op een Securex business coach voor een specifiek advies of haalbaarheidsstudie voor uw onderneming en 50% van de kosten van dit advies recupereren.

Frederik Dhont
Juridisch schrijver en spreker

Frederik is juridisch schrijver en spreker bij Securex sinds november 2019. Zijn missie? Glashelder uitleggen aan bedrijfsleiders wat de dagelijkse stroom van sociale wetten voor hen betekent. Daarvoor was hij drie jaar lang juridisch adviseur voor startende en gevestigde ondernemers.

Frederik haalde een master in de rechten aan de UGent, met een specialisatie in sociaal recht aan de Université Libre de Bruxelles. Hij voltooide ook een postgraduaat Digital Content & Journalism aan Arteveldehogeschool.

In zijn vrije tijd is hij poppianist en speelt hij keytar in de jaren ’80 tributeband Radio Spandex.