Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Pop-up Stores: helemaal niet zo tijdelijk!

Pop-up stores zijn tegenwoordig onderdeel van onze winkelcentra en -straten en bieden ze een nieuwe dynamiek aan onze steden. Maar hoe onderscheiden deze tijdelijke winkels zich nu eigenlijk van de traditionelere winkels?

Laatst bijgewerkt op 11 mei 2017 door Zoltán Jánosi

Het is nu al meer dan 10 jaar geleden dat de pop-up stores in de grote steden als paddenstoelen uit de grond schoten, van Los Angeles (met het merk Vacant) tot Tokyo (Comme Des Garçons) via Londen, Berlijn, Warschau en Parijs. Deze nieuwe stijl van tijdelijke winkels kent ook een explosieve groei in ons land.

In 2010 opende Chronostock de eerste Belgische winkel in Louvain-la-Neuve. Sindsdien is het Franse merk ook te vinden op een aantal grote avenues in België, zoals de Gulden-Vlieslaan in Brussel. Hun bijzondere werkwijze: tijdelijk leegstaande ruimtes huren en daar hun voorraad verkopen.

Buzz creëren en snel verrassen

De pop-up stores vestigen zich op verrassende locaties en zorgen voor opschudding in de buurt; de verkoop van producten is niet meer hun enige doel. Hun ontwerpers proberen om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken door bijzondere producten aan te bieden of door de lancering van een nieuwe collectie te testen. Hierbij wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van advertenties. Bekende merken profiteren ook van dit modefenomeen door het opnieuw lanceren van oude collecties.

De keuze van de locatie

Pakhuizen, lege winkels en sinds kort treinstations: deze ongebruikelijke locaties hebben de ene keer een tijdelijk aanbod (soms slechts een weekend!), dan weer een trendy, maar vaak exclusief aanbod.

Foodtrucks kunnen indirect ook onderdeel uitmaken van dit concept dankzij het tijdelijke karakter van hun locatie. Zo biedt deze nieuwe tijdelijkheid de klant een zekere exclusiviteit.

Minimaal risico

Het openen van een traditionele winkel is voor veel ondernemers een obstakel – denk aan langetermijnhuurcontracten! -, waarbij een pop-up store het idee bij uitstek lijkt om dit te overbruggen.

Geen ingewikkelde inrichting meer, maar een effectvol en aantrekkelijk minimalisme.

De pop-up store wordt een magisch laboratorium waar feedback van gebruikers het oorspronkelijke businessplan verbetert. Doordat het in een zeer korte tijd getest en gevalideerd is, kan het concept snel doorslaggevend zijn. De “pop-upper” heeft niet meer te kampen met buitensporige kosten zoals een langetermijnhuur, en beperkt zijn kosten door op verschillende locaties verschillende doelgroepen te testen.

Het totaalplaatje zal ook zijn naam als maker, zijn product of zijn merk beïnvloeden. De pop-up omgeving biedt deze korte tijdelijke etalage, van een dag tot een jaar, om op deze manier eenvoudig en direct een publiek aan te spreken wat via de online verkoop niet zou lukken.

De fysieke verkoop komt helemaal tot zijn recht tijdens evenementen die om de winkel heen worden gecreëerd: elke opening wordt een uniek moment en het mooie verhaal eromheen kan op de sociale media in het klein herbeleefd worden. De betrokkenheid van de bezoekers wordt er nog groter door.

Het merk zal ook naast het web geliefd zijn omwille van de exclusiviteit in de winkel. De subtiele combinatie tussen het aanbod, voor een korte tijd, en de onmogelijkheid het elders te vinden (en dat voor deze prijs!) zal vanzelfsprekend mensen aantrekken.

Samen is het nog beter

We hebben het onlangs bij de trends over coworking gelezen, het is veel voordeliger om met andere creatieve ondernemers samen te werken, om in een plek te investeren. Eenzelfde pop-up store kan dus meerdere verschillende verkopers hebben die voor de gelegenheid met elkaar samenwerken. Het resultaat is vaak succesvol dankzij een gevarieerder publiek en lagere kosten. Aantrekkelijk toch?

Mogelijke nadelen zijn het gebrek aan klantenbinding op lange termijn en over klantenservice.

Het ontstaan van nieuwe diensten

Zoeken naar leegstaande ruimtes kan tijdrovend zijn. Sinds enkele jaren zijn er online tools te vinden waarmee je de ideale tijdelijke plek kunt vinden: Pop This Place, Entrakt en Nomadness zijn erg actief in België.

Een aanhoudende dynamiek

Het Vlaamse Gewest heeft het belang van deze pop-up stores begrepen en heeft onder andere een nieuw soort huurcontract van maximaal een jaar ingevoerd.

  • Antwerpen biedt veel projecten voor ondernemers die de wens hebben hun activiteiten te lanceren (zoals in Merksum op de Bredabaan).
  • Gent heeft de procedures voor pop-up stores die maximaal 90 dagen open zijn vereenvoudigd: geen enkele bouwaanvraag mag ertussen komen. Let wel, de aankomende pop-upper moet altijd andere wettelijk papieren kunnen tonen zoals zijn ondernemersnummer, zijn HORECA certificaat, zijn verzekeringen, enz. Ook stelt Gent van 1 mei tot en met 31 december 2017 de volledig vrije ruimten van de oude stadsbibliotheek beschikbaar; een duidelijke bereidwilligheid om 8 maanden lang een boost te bieden voor startups, kunstenaars, wijk- en culturele verenigingen, bijvoorbeeld. De Gentse bestuurders geven hier een mooi voorbeeld van het beschikbaar stellen van ruimte en van middelen.

Atrium.Brussels publiceerde een heel interessante studie over de situatie van deze nieuwe tijdelijke winkels.

Het Waalse Gewest biedt tot 6000 euro subsidie aan degene die dit soort commerciële activiteiten wil ontwikkelen. Met het idee om de stedelijke ruimte opnieuw te dynamiseren en de vrije ruimten die vaak leeg zijn weer te vullen.

Een stralende toekomst?

Je hebt het begrepen: er liggen nog mooie dagen voor de pop-up stores in het verschiet. Het concept zal zich met de tijd zeker nog verder ontwikkelen. Maar wat zou er gebeuren als alle winkels in tijdelijke winkels zouden veranderen?

Zoltán Jánosi
Senior Communication Consultant @Hive5

Als activator van talenten in de Hive5 Coworking space, adviseert Zoltán zelfstandigen en bedrijfsleiders voor een betere beheersing van hun identiteit en hun communicatie. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe technologieën, entrepreneurship, reizen en muziek, deelt hij ook zijn passies met anderen via het schrijven van blogs en het in verbinding brengen van mensen. Hij is onder meer co-stichter van het Café Numérique (= Digitaal Café) in 2009.