Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

4 punten waar u rekening mee moet houden bij e-commerce

Een webshop opstarten is een leuk idee, echter moet u ook rekening houden met enkele belangrijke zaken. Ontdek de 4 essentiële aandachtspunten voor uw webshop.

Laatst bijgewerkt op 15 april 2019 door Oliver Op de Beeck

1. Hanteer een duidelijk retourbeleid

Sinds 2014 zijn er nieuwe consumentenrechten van toepassing. Het herroepingsrecht is daarbij een belangrijk onderdeel geworden.

Wat wil dit concreet zeggen?

Uw klant heeft een bedenktijd van 14 dagen. In deze periode mag de klant het product retourneren, zonder een reden te moeten geven. U bent verplicht om het aankoopbedrag en de verzendkosten terug te betalen. U kunt wel kosten in rekening brengen voor het retouren, alsook een schadevergoeding vragen als het product niet meer in perfecte staat is.

Zorg er dus voor dat uw retourbeleid overzichtelijk op uw website staat. De FOD Economie controleert dit en deelt boetes uit wanneer de regels niet gerespecteerd worden.

2. Investeer in marketing

“Als ik het bouw, dan komt de consument wel.” Dit was vroeger de denkwijze bij webwinkels. Ondertussen is er al een pak meer concurrentie, waardoor u best kunt investeren in marketing om klanten naar uw webshop te lokken.

Denk bijvoorbeeld eens na over een campagne op Google. Zo bereikt u mensen die op zoek zijn naar gelijkaardige producten.

Verkoopt u gitaren? Dan  kunt u advertenties tonen wanneer prospecten “gitaar kopen” in Google typen. Zo is uw marketing relevant en hebben uw bezoekers al een koopintentie.

U kunt uiteraard ook flyeren, uw winkel delen op Facebook of een nieuwsbrief uitsturen. De beste webwinkels blijven in het hoofd zitten van hun klanten. Denk dus na over een marketingstrategie waarbij u online aanwezig bent.

3. Wees bereikbaar

Niets lastiger dan onbeantwoorde vragen. Als uw bezoekers een vraag of probleem hebben, is het voordelig om meteen bereikbaar te zijn. U kunt dit doen door uw telefoonnummer te publiceren op uw website. Een livechat is nog beter. Zo kunt u meteen in conversatie gaan met de klant in kwestie en zijn/haar probleem oplossen.

Bezoekers appreciëren een snelle bereikbaarheid en gaan daardoor meer en vaker aankopen in uw webwinkel. Dit zorgt er ook voor dat ze positief over uw webwinkel zullen praten met familie en vrienden.

4. Verras uw klanten

Probeer op te vallen door uniek te zijn. Stel dat u een klant heeft die veel aankoopt in uw webshop, dan kunt u die persoon een eigen kortingscode geven. Ook kunt u een postkaartje opsturen met een handgeschreven bedankje.

Door u menselijk op te stellen, verbetert u de relatie met uw bezoekers.

Een cadeautje bij de bestelling werkt ook altijd goed. Denk bijvoorbeeld aan een tester van een ander product. Zo leert uw klant meteen het gehele aanbod kennen. Doordat u dit kosteloos meestuurt, is de klant aangenaam verrast.

U kunt ook de verjaardag van uw bezoekers vragen als ze een account registreren. Zo kunt u een klein verjaardagscadeau opsturen. Dit is niet enkel een kost, door u te binden met uw klanten, kopen ze meer aan in uw webwinkel.

Investeren in een persoonlijke touch, zorgt ervoor dat de klant zich betrokken voelt bij uw winkel. Hierdoor zullen zij uw winkel aanbevelen in hun omgeving. Betere marketing bestaat niet.

Oliver Op de Beeck
Stichter/zaakvoerder van Kreatix

Oliver Op de Beeck (23) is de stichter/zaakvoerder van Kreatix. Opgericht in 2014 ontpopte dit internetbureau zich razendsnel van VOF tot BVBA, van startup tot bedrijf, van passionele hobby tot 150+ klanten in binnen- en buitenland.
 
Kreatix bouwt websites, webshops, doet aan digitale marketing en voorziet een strategie voor je bedrijf online.

Dit zou u ook kunnen interesseren: