Login
Service Contact Lex4You
Login
Werkgevers

Vier ingrediënten voor succesvol leiderschap

Is leidinggeven een aangeboren talent? Niet per se.
Wij geven je vier ingrediënten voor goed leiderschap in jouw organisatie.

Geplaatst op 19 mei 2022

Sterke leidinggevenden? Sterke bedrijfsresultaten!

Je onderneming staat of valt met goed leiderschap. Overdreven statement? Toch niet. Sterke leidinggevenden spelen een cruciale rol in het motiveren van je team en halen het beste in je medewerkers naar boven. Daardoor zitten zij goed in hun vel en presteren ze beter. Ook moeten ze oog hebben voor een goede retentiestrategie, om zo talenten binnen je bedrijf te behouden. Allemaal bevorderlijk voor de groei en rendabiliteit van jouw organisatie.

Goed leiderschap effent het pad naar succes. Maar wat ís goed leiderschap? Vroeger associeerde men het met aanleg, met charisma. Ja, die zijn mooi meegenomen. Maar wist je dat er vier ingrediënten zijn die iedere leidinggevende sterker in zijn schoen laat staan?

Vier op een rij

1. Leider

Goed leiderschap start bij de leidinggevende zelf. Wil hij zijn rol glansrijk vervullen? Dan houdt hij zich een spiegel voor: wie ben ik als leider en hoe laat ik mijn waarden aansluiten bij die van de organisatie? Hij kent zijn eigen sterktes en zwaktes. En weet perfect welke impact zijn gedrag heeft op zijn medewerkers.

2. Klimaat

Een goede leidinggevende creëert het juiste interne klimaat. Eentje dat klaar is voor ver­anderingen en uitdagingen, en waarin welzijn en succes centraal staan. De leiding­gevende stelt daarvoor de juiste werkmiddelen ter beschikking, motiveert creativiteit en ondernemerschap én integreert een feedbackcultuur.

3. Acties

Hoe zorgt een leidinggevende dat zijn medewerkers doen wat ze moeten doen?

Door zelf de daad bij het woord te voegen. Een sterke leider:

  • ondersteunt – Hij is geen supervisor, maar een coach. Hij staat niet boven maar naast zijn team.
  • managet – Hij legt collectieve doelstellingen vast op korte en lange termijn en biedt daar­voor het juiste werkkader aan.
  • inspireert – Hij promoot een cultuur van verandering en vernieuwing,  en stimuleert zijn medewerkers om te ondernemen.
  • geeft het goede voorbeeld – Hij doet wat hij zegt en weet perfect wanneer hij moet leiden en wanneer hij moet volgen.

4. Meerwaarde

Meerwaarde creëren voor alle stakeholders van je organisatie: ook dat moet de ambitie van een leidinggevende zijn. Dat doet hij door zijn visie op ondernemerschap te implementeren. Door te innoveren en te experimenteren. En door het aan te durven om fouten te maken.

Afgestemd op jouw organisatie

De vier ingrediënten voor goed leiderschap ken je. En nu? Nu verfijn je zelf het recept. Want dé leiderschapsstijl die past voor elke organisatie bestaat natuurlijk niet. Elke onderneming – ook de jouwe – heeft haar eigen DNA. Onder meer afhankelijk van je geschiedenis, je type product of dienst, je bedrijfscultuur en het profiel van je mede­werkers. Aan jou om samen met de leidinggevenden tot een passende stijl te komen. Om je eigen leadership brand te creëren.

Team bepaalt mee kans op slagen

Staat je leadership brand op punt? Dan is het nog een kwestie om die verkocht te krijgen aan je teams. Want ook al zijn je leidinggevenden van goeie wil en doen ze hun uiterste best, als de teamleden dwarsliggen, wordt het een extra moeilijke uitdaging.

Externe context zet ons aan het denken

Waarom wij het nu met jou over leiderschap hebben? Omdat zich vandaag een resem veranderingen voordoen die ons daartoe dwingen. Om er enkele op te noemen:

  • kenniseconomie – We leven in een maatschappij waarin dienstverlening op maat centraal staat. Permanente kennisvernieuwing is daarbij een must.
  • technologische vooruitgang – De digitalisering stelt ons in staat om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Dat nieuwe werken vormt voor de leiding­gevenden een extra uitdaging.
  • demografische evoluties – De stijgende levensverwachtingen en de verkleuring van de samenleving zorgen voor een ongeziene diversiteit op de werkvloer.
  • The war for talent - Het talent dat in je bedrijf aanwezig is, moet je daar ook proberen houden. De leidinggevenden spelen daar een grote rol in want "Employees don't leave companies, they often leave managers".

Zo’n veranderde externe context vraagt om een veranderde manier van leidinggeven.

Wil jij graag jouw leadership stijl boosten? Ontdek ons opleidingsaanbod!

Dit zou je ook kunnen interesseren