Menu
Blog Werkgevers

Succesvolle employer branding start intern

Werkgevers | 05 maart 2021 | Geschreven door Christine Nauwelaers

Een sterke ‘employer branding’-strategie start met de communicatie van uw eigen identiteit. Want wilt u de juiste kandidaat, dan volstaat het niet om uw employer branding alleen op de buitenwereld te richten. U checkt die best eerst intern af. Alleen zo krijgt u een betere ‘fit’ tussen uw kandidaten en uw bedrijf.

Succesvolle employer branding start intern
Hoe vindt u de juiste kandidaten? In de huidige war for talent wilt u als werkgever uiteraard het verschil maken. Maar hoe doet u dat in een arbeidsmarkt die sterk veranderd is? Het volstaat niet meer om een vacature te publiceren en gewoon te wachten tot de juiste kandidaat zich aanmeldt. Wilt u talent aantrekken, dan moet u (pro)actief aan de slag.
 
Breng uw bedrijfsidentiteit in kaartWie bent u als bedrijf? Wat is het DNA van uw organisatie? Vóór u een strategie ontwikkelt, moet u checken waar u als organisatie voor staat.
 
In een eerste fase gaat u aan de slag met uw HR-afdeling. Wat is uw visie, uw strategie? Wat zijn uw doelstellingen als werkgever? U vertrekt hiervoor vanuit de corporate visie van uw onderneming.
 
Uw medewerkers als spiegelVervolgens betrekt u uw medewerkers. Tijdens een workshop buigt een representatieve groep van collega’s uit alle afdelingen zich over de oefening. Herkennen zij zich in uw visie? Komt die overheen met hoe zij de realiteit dagelijks ervaren?
 
Onderschat de waarde van hun bevindingen niet. Soms zullen ze overeenkomen met uw visie. Maar soms zal u merken dat u de bal misslaat. Best confronterend maar uiterst leerrijk en belangrijk.
 
Bewaak uw Employer Value PropositionHoudt u rekening met de resultaten van de oefening, dan zit de boodschap die u wilt uitdragen helemaal goed. Bovendien blijft zo uw ‘Employer Value Proposition’ overeind.
 
Zorg er ook voor dat boodschap correct is en compleet. U bent een dynamisch bedrijf? Oké, maar wat wilt u daar precies mee zeggen? Gaat u zover als een organisatie als Google? Of wilt u de verwachtingen wat temperen en hecht u bijvoorbeeld wel belang aan work-lifebalance maar verwacht u ook veel engagement, inzet, weerbaarheid en motivatie? Zeg dat dan ook zo. Maak zeker geen valse beloften.
 
Breng uw employer brand intern tot levenElke actie in het kader van employer branding heeft ook een intern luik. Je kan immers niet met iets naar buiten treden dat niet intern is geleefd. Breng alle collega’s op de hoogte van de externe branding. Wanneer zij worden aangesproken door vrienden of familie kunnen zij zo uw werkgeversmerk mee ondersteunen. Schakel ook ambassadeurs in. Organiseer samen met hen activiteiten zoals een ‘meet & greet’.
 
Sneller een juiste matchEmployer branding is een noodzakelijke, maar geen vrijblijvende oefening in een veranderende arbeidsmarkt. Wat u vooral bereikt met een sterke ‘employer branding’-strategie? In de eerste plaats een kortere ‘time to fill’ voor uw vacatures. En ook minder maar betere kandidaten die passen binnen uw cultuur en verwachtingen.
 
Wilt u dat de juiste mensen met de juiste motivatie solliciteren? Zorg dan voor een match tussen het beeld dat potentiële kandidaten van u hebben en de werkelijkheid.
 
Ook op lange termijn werpt uw employer banding zijn vruchten af. Uw nieuwe werknemer maakt deel uit van uw organisatie, wil mee-evolueren om ten slotte zelf de lead te nemen
  De juiste kandidaten aantrekken met succesvolle employer branding? Schakel een van onze experten in