Menu
Blog Ondernemers

SMART doelstellingen voor ondernemers

Ondernemers | 03 augustus 2017 | Geschreven door Levie Van Laeken

Als ondernemer bent u hoogstwaarschijnlijk erg gericht op het verwezenlijken van uw doelen. En dat is ook zeer positief!

SMART doelstellingen voor ondernemers

Zonder het vooropstellen van duidelijke doelen wordt uw leven als ondernemer een aaneenschakeling van gebeurtenissen waarvan u de controle zal verliezen. Uw onderneming wordt dan een speelbal van het lot. En dat wilt u uiteraard vermijden, toch?

Wanneer u als ondernemer succesvol wilt zijn, is het belangrijk uw doelstellingen duidelijk, realistisch en eenvoudig op te stellen. Ze moeten meetbaar zijn en in tijd bepaald. Dit kan u eenvoudig doen via het SMART-principe: een eenvoudige en eenduidige manier om het opstellen en controleren van uw doelstellingen te vergemakkelijken.

Hoe stel ik mijn doelstellingen SMART op?

Doelstellingen die opgesteld zijn volgens het SMART-principe zijn makkelijk beschreven en eenvoudig op te volgen. Ze zijn duidelijk en controleerbaar. Het principe werkt op basis van 5 criteria. Elke doelstelling moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn.

Elk doel dat u voor ogen hebt, kan in principe SMART worden opgesteld. Of het nu gaat om een groter geheel of een kleinere tussenstap binnen een groots project.

1. Specifiek

Het eerste wat u moet doen bij het opstellen van uw doelen, is nauwkeurig gaan bepalen wàt u exact wilt bereiken. Stel uzelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wanneer wil ik het bereiken?
  • Wie heb ik nodig op het te bereiken?
  • Wat zijn mijn beperkingen?
  • Waarom wil ik dit doel bereiken?

Wees wel voorzichtig! Maak een duidelijk onderscheid tussen uw doelen en uw resultaten. De nuance is vaak erg moeilijk te zien. Bijvoorbeeld, als u zegt: ‘ik wil een bloeiende onderneming hebben', dan is dit geen doel. Om een ‘bloeiende onderneming’ te bekomen, is uw doel ‘het opstarten van uw eigen zaak’.

En vergeet niet: hoe specifieker uw doel is beschreven, hoe groter de kans is dat u uw doelen ook zal bereiken.

2. Meetbaar

Om zoveel mogelijk uit uw doelstellingen te kunnen halen, splitst u ze best op in meetbare elementen. Dit helpt u om nadien na te gaan of u op de goede weg bent of niet.

Stel uzelf de vraag wat u wil bereiken na bepaalde fases: hoeveel producten wilt u verkopen, welk groeipercentage heeft u voor ogen, hoeveel medewerkers wenst u aan te werven, welke winst wilt u behalen, enzovoort.

3. Acceptabel

In een derde fase moet u nagaan of uw doelen acceptabel zijn. Zijn ze in uw ogen – en in die van uw omgeving – mogelijk? Hier gaat u best na of hetgeen wat u wil bereiken uiteindelijk wel tot een goed einde kan worden gebracht, rekening houdend met uw andere verplichtingen. Privé of in uw werkomgeving.

Ga na of u over voldoende middelen beschikt: heeft u voldoende kapitaal, tijd, ondersteuning? Zo voorkomt u de grote teleurstelling achteraf.

Uiteraard moet dit u niet verhinderen om de dingen groot te zien. Wees alleen realistisch in de planning ervan. Moeilijkere doelen kunnen zeker op lange termijn worden bekeken en opgesplitst worden in kleinere tussenfases.

Lees de blog: 5 belangrijke valkuilen voor startende ondernemers

4. Realistisch

Als ondernemer heeft u ongetwijfeld grote doelen en projecten voorop gepland. U wilt van uw onderneming een succes maken! Natuurlijk is het belangrijk om stil te staan bij de relevantie van uw doelen: zijn uw doelen wel haalbaar en uitvoerbaar?

Wanneer u pas opstart als zelfstandige moet u niet meteen te hoge verwachtingen creëren voor uzelf. Wees realistisch. U kan bijvoorbeeld niet verwachten dat u meteen een marktaandeel van 20% kan behalen op amper 1 jaar tijd.

De enige die deze doelen goed kan oordelen, bent u uiteraard zelf. Maar let op, ga niet steeds uit van uw eigen standpunt. Betrek anderen en vraag hun mening. Alleen zo kan u een verantwoorde keuze maken.

5. Tijdsgebonden

De laatste stap is om te gaan bepalen wanneer u al uw doelen wenst uit te voeren: tegen wanneer moeten de doelen uitgevoerd zijn?

Wanneer u deze stap zou overslaan, heeft u geen punt om naartoe te werken. Niet echt motiverend dus. Plan de dingen dus goed in. Dit geeft u bovendien achteraf ook een duidelijk overzicht van al uw projecten!

De vijf bovenstaande zaken kunnen u dus helpen met het opstellen van uw toekomstplannen. Uiteraard hangt niet alles hier aan vast, maar het biedt alvast een mooie leidraad. Wat u vooral ook moet voorzien is een back-up plan: wat als uw plan – door onvoorziene omstandigheden – uitloopt? Wees flexibel en pas snel aan waar nodig!

En vergeet niet: hoe specifieker uw plan, hoe meer u zichzelf kan motiveren en hoe sneller u uw doelen zal bereiken!

Veel succes!


Mocht u nog vragen hebben bij het opstellen van uw doelstellingen als ondernemer, contacteer ons! Onze Business Coaches staan staan voor u klaar.


0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie