Menu
Blog Ondernemers

Een onweerstaanbare nieuwsbrief? 6 tips

Ondernemers | 31 oktober 2019 | Geschreven door Oliver Op de Beeck

In onze vorige blog las u waarom een goede nieuwsbrief zo belangrijk is. Ze helpen u om relaties op te bouwen met uw (toekomstige) klanten. Onmisbaar dus!

Een onweerstaanbare nieuwsbrief? 6 tips
Hieronder geven we u nog 6 extra tips om van uw nieuwsbrief een pareltje te maken.

1. Wees creatief met onderwerpregelsPer seconde worden er wereldwijd maar liefst 2 miljoen e-mails verstuurd. Het is dan maar te hopen dat uw e-mail genoeg opvalt. Zorg dus voor een eyecatcher. Gepersonaliseerde onderwerpregels hebben overduidelijk een positieve invloed hierop. 

Gebruik een onderwerpregel die meteen helder maakt waar de nieuwsbrief over gaat. Vermijd spamwoorden zoals gratis of wees snel. De spamfilter van uw mailbox kan zulke mails namelijk detecteren als spam. 

Maak uw onderwerpregel ook steeds zo kort mogelijk. Een goede vuistregel hiervoor is maximum 50 tekens. Een lange onderwerpregel wordt immers vaak over het hoofd gekeken. Bovendien kan een te lange onderwerpregel op mobiele apparaten automatisch ingekort worden door die in het midden van een zin af te breken.

2. Zorg voor een duidelijke call-to-actionHet is van essentieel belang om call-to-actions in uw nieuwsbrief te implementeren. Aan de hand van call-to-actions probeert u lezers te verleiden om door te klikken naar uw website om vervolgens actie te ondernemen. Een sterke call to action spoort lezers aan om een actie te ondernemen die aansluit bij het doel van uw e-mail. 

3. Maak het eenvoudig om uit te schrijven (opt-out)Geef uw doelpubliek altijd de kans om zich uit te schrijven voor een nieuwsbrief. Op die manier zorgt u ervoor dat uw mailinglijst enkel bestaat uit relevante adressen. 
Bovendien werkt het in uw voordeel. Des te meer ongeïnteresseerde ontvangers zich afmelden, des te groter het doorklikpercentage. 

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, toch? Een ongeïnteresseerde ontvanger heeft geen boodschap aan uw nieuwsbrieven en zal zich bijgevolg irriteren indien hij/zij zich niet kan uitschrijven. 

4. Wees persoonlijk Durf uw doelgroep persoonlijk aan te spreken. Door uw ontvangers enerzijds persoonlijk aan te spreken en anderzijds content op maat aan te bieden, creëert u een grote kans op interactie. Op die manier stelt u namelijk een nieuwsbrief samen die naadloos aansluit bij het profiel van de ontvanger. 

Bovendien kan uit eigen naam schrijven ook bijdragen aan de personalisatie van uw nieuwsbrief. U ziet het steeds vaker verschijnen: Sofie van Zalando of Cora van Mora. Het zijn namen die blijven hangen. Door de afzender te personaliseren, verhoogt u de kans op het openen van uw nieuwsbrief.

Maak tenslotte geen gebruik van no-reply, maar zorg dat de ontvanger kan terugmailen naar iemand die persoonlijk antwoordt.

5. Kies voor een uitnodigende opmaakMaak uw nieuwsbrief zeker niet te lang. Klanten zullen dan snel afhaken en de informatie die erin verwerkt wordt, zullen ze snel als irrelevant bestempelen. Vermijd daarom wollige, lange zinnen en vakjargon. Geef de voorkeur aan kort en bondig. 

Sterke titels bieden veelal een stimulans om verder te lezen, maar ook afbeeldingen, citaten of opvallende woorden/zinnen in een tekst dragen hieraan bij. Verwerk aantrekkelijke visuals in uw nieuwsbrief en zorg voor duidelijke buttons. Houd hierbij ook zeker de huisstijl van uw bedrijf in het achterhoofd. Dat zorgt voor herkenning. 

Tenslotte is het belangrijk om structuur aan te brengen in uw nieuwsbrief. Werk daarom met titels, tussentitels en alinea’s. Durf ook te variëren: giet uw nieuwsbrief eens in een lijstvorm, zoals een top 5 bijvoorbeeld. 

6. Volg uw resultaten nauwkeurig op Meten is weten. Het is uitermate belangrijk nadat uw nieuwsbrief de wijde wereld ingestuurd werd om verschillende statistieken bij te houden:
  • Hoeveel ontvangers hebben uw nieuwsbrief geopend?
  • Hoeveel van hen hebben vervolgens effectief doorgeklikt naar uw website?
  • Hoeveel aankopen zijn er tenslotte voortgekomen uit uw nieuwsbrief? 
Gebruik deze gegevens om een uitgebreide analyse te maken. Op die manier kunt u zien welke soort mails het beter doen dan andere of wat werkt en wat niet werkt bij uw doelgroep. Hier kunt u dan bijgevolg op inspelen met het oog op optimalisatie in de toekomst.
 
  • Met deze tips en de tips uit de blog Waarom is een goede nieuwsbrief zo belangrijk? kunt u concreet aan de slag om een onweerstaanbare nieuwsbrief te maken.

  • Belangrijk: staar u niet blind op deze tips. Deze tips zijn tenslotte maar een leidraad. Alleen u weet wat werkt voor uw bedrijf. Net zoals verschillende culturen, geven verschillende groepen abonnees de voorkeur aan verschillende dingen.

    Gebruik deze best practices dus als startpunt en experimenteer vervolgens om te achterhalen wat het beste voor uw bedrijf werkt. 
     
    0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
    Geen reactie.
    Geef een reactie