Menu
Blog Werkgevers

Via welke kanalen vindt u uw eerste geknipte medewerker?

Werkgevers | 15 januari 2020

U wilt een eerste medewerker aanwerven maar weet niet goed waar te beginnen? Waar plaatst u uw jobadvertentie? Hoe doet u dat? De ouderwetse methode waarbij u uw vacature in enkele kranten publiceert. Die is verleden tijd. Voor een doeltreffende rekrutering gebruikt u maar beter alle mogelijke communicatietools. Wij geven een overzicht van alle mogelijkheden.

Ons dossier 'Uw eerste werknemer aanwerven'
Via welke kanalen vindt u uw eerste geknipte medewerker?
Met onze stapsgewijze aanpak brengt u uw zoektocht naar de geknipte kandidaat vast en zeker tot een goed einde.
 

#1 Stel de advertentie op

Het maakt niet uit welk kanaal u gebruikt: een samenhangende vacaturetekst die kandidaten warm maakt om bij u te komen werken, is altijd cruciaal. Gewoon de functieomschrijving kopiëren en hopen dat het zal werken, is geen goed idee. Omschrijf de functie, de doelstellingen en de persoonlijkheid die u zoekt. Geef ook een kort overzicht van de voordelen die u te bieden heeft (verlof, telewerk, bedrijfswagen, ...). Wees zo beknopt mogelijk, zodat de kandidaat de vacature tot de laatste zin leest.

Gebruik tot slot de gepaste toon voor de functie. Een boekhouder spreekt u bijvoorbeeld niet op dezelfde manier aan als een community manager. Is uw bedrijf een start-up? Dan kunt u gerust een vleugje humor toevoegen aan uw advertentie om ze nog aantrekkelijker te maken.
 

#2 Publiceer uw advertentie op de jobsites

Zodra uw tekst klaar is, moet u hem ook verspreiden. Maak in de eerste plaats gebruik van de traditionele jobsites. Er bestaan tal van gratis en officiële websites, zoals die van Actiris, Forem of de VDAB. U kunt uw advertentie ook posten op commerciële jobsites (Indeed, Monster, StepStone, Jobat, Références, …). Publiceren is doorgaans gratis, maar soms kan het geld kosten om uw vacature bijvoorbeeld te sponsoren. Doet u dat niet, dan zal uw vacature langzaamaan worden overschaduwd door andere. Ze komt dan wel nog altijd naar boven in de zoekresultaten, maar op een minder goede positie.
 

#3 Deel uw advertentie op de sociale netwerken

Maak gebruik van het brede bereik van sociale netwerken om te laten weten dat u een nieuwe medewerker zoekt. Deel uw advertentie dan ook op alle sociale netwerken. LinkedIn is een professioneel netwerk en dus het meest geschikt. Maar ook Facebook of Instagram (voor de creatievere profielen) kunnen zeer nuttig zijn om snel een groot aantal potentiële kandidaten te benaderen.

Via LinkedIn kunt u ook kandidaten 'sourcen'. Dat betekent dat u zelf op zoek gaat naar de profielen die aan uw criteria voldoen. Als kandidaten de optie 'Beschikbaar' hebben geactiveerd, kunt u rechtstreeks contact met hen opnemen en hen de vacature voorleggen.
Werk ook zeker aan uw 'employer branding'. Uw werkgeversimago is zeer belangrijk op de sociale netwerken, zodat u mee kunt strijden in de war for talent en die witte raaf voor u kiest in plaats van voor uw concurrent.
 

#4 Gebruik uw netwerk 'uit het echte leven'

Naast de sociale netwerken hebt u uiteraard ook een netwerk in het echte leven. Denk maar aan familie, vrienden, kennissen uit de sportclub of een vereniging...  Misschien kennen zij wel iemand die interesse heeft in uw vacature.
 

Eerste aanwerving stap voor stap

Ontdek in deze 5 video’s hoe stap voor stap personeel aannemen en maak van uw eerste aanwerving een succes!

Bekijk de videocursussen gratis
Eerste aanwerving stap voor stap
Dit zou u ook kunnen interesseren: