Login
Blog Werkgevers

9 tips voor een optimale mentale veerkracht

Werkgevers | 06 januari 2022

Het welzijn in een bedrijf hangt in de eerste plaats af van de medewerkers. Mentale en fysieke gezondheid zijn vandaag onlosmakelijk met elkaar verbonden. En ze zijn onmisbaar voor hun innerlijke rust. Wat doet u concreet, als werknemer en als leidinggevende, om de mentale gezondheid te bevorderen?
Ontdek onze 9 tips* hieronder.

9 tips voor een optimale mentale veerkracht

1. Vind uzelf oké

Voelt u ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streeft u ook perfectie na en wilt u ook alles steeds onder controle hebben? Dat is onmogelijk. U hoeft helemaal niet perfect te zijn. Niemand is het. U bent uniek en u verdient respect zoals u bent.

Een eenvoudige oefening om u hierbij te helpen:
Neem elke avond de tijd om te noteren wat u die dag allemaal goed hebt gedaan. Zoek het niet te ver, het zijn vaak de “kleine succesjes” die tellen: een vriendelijke goeiedag tegen een buur, uw collega helpen een zware doos te verplaatsen… Doe dit gedurende een aantal weken en u zult merken: u krijgt vanzelf meer oog voor uw positieve eigenschappen.

Tip voor de werkgever:

U kan uw medewerkers ondersteunen bij het verhogen van mentale veerkracht. Tijdens interactieve opleidingen kunt u aan de hand van tips en oefeningen concreet aan de slag rond positieve gedachten, (zelf)waardering, grenzen trekken…
 

2. Praat erover

Uw gevoelens overweldigen u, ze dringen zich op, halen u uit uw concentratie en verstoren uw nachtrust. Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heeft u er vat op. U ziet beter wat er aan de hand is en wat u eventueel kunt doen.

Tip voor de werkgever:

Veiligheid en vertrouwen in de werkomgeving maken het verschil. Het aanmoedigen van communicatie gebaseerd op vertrouwen brengt meer authenticiteit, oprechtheid en mildheid in relaties en bevordert uitwisseling van spontane feedback.

Door als leidinggevende regelmatig informele overlegmomenten in te plannen, staat u dichter bij uw team. Overloop daarin niet enkel de lopende taken / projecten, maar neem ook de tijd voor een informele babbel vanuit een oprechte interesse in uw medewerker.
 

3. Beweeg

Piekert u zich soms ook suf? Gaat al uw energie naar dat stomme gepieker? Wel, u kunt er iets tegen doen!

Kies een bewegingsactiviteit die u leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen, of een andere vorm van sport of beweging… U gaat vanzelf minder piekeren, u verhoogt uw energiepeil én uw doorzettingsvermogen. Bovendien krijgt u er een heerlijk ontspannen gevoel van. Gezonde vermoeidheid verbetert ook uw slaap.

Tip voor de werkgever:

Ook als werkgever heeft u heel wat mogelijkheden om medewerkers te stimuleren naar meer bewegen. Hebt u er al eens aan gedacht om een wandelvergadering te organiseren (ideaal voor een klein groepje), met de collega’s deel te nemen aan een loopwedstrijd, tijdens de middagpauze een yogales te voorzien…?
 

4. Probeer iets nieuws

Misschien droomt u ervan om Spaans te leren? Of wilt u de tango leren dansen?

U hoeft geen kunstenaar te zijn om iets nieuws te creëren. Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen. Doe iets of maak iets. Gebruik uw fantasie. Het geeft u het gevoel dat u uniek bent en dat u leeft.

Tip voor de werkgever:

Ook als werkgever kun u heel wat initiatieven nemen om dit te stimuleren. Door opleidingen aan te bieden. Of door een “talentenbeurs” te organiseren: medewerkers zetten hun hobby of talent in the picture in een workshop of demo voor collega’s. Door met het team eens een leuke activiteit buiten het werk te doen. Of door leidinggevenden aan te leren ook regelmatig te polsen naar toekomstdromen van de medewerker.
 

5. Reken op vrienden

Zolang u het zelf niet zegt, kunnen uw vrienden ook niet weten hoe u zich voelt en hoeveel behoefte u heeft aan contact. Hebt u het moeilijk, dan kost het meer energie om naar hen toe te stappen, maar u moet het absoluut doen.

Er is niets dat meer kracht geeft dan u door uw vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Mensen genoeg: collega’s, teamgenoten, kennissen, buren, kameraden, vrienden. Met iedereen deelt u wel iets. Sociale contacten houden u in leven.

Tip voor de werkgever:

Ook als werkgever kan u hier uw steentje bijdragen, door initiatieven te stimuleren die de sociale contacten op het werk ten goede komen: een gezamenlijke lunch organiseren waarbij iedereen iets zelfgemaakt meebrengt, een spelletje petanque in de zomer… er zijn zoveel mogelijkheden.
 

6. Durf neen zeggen

Op lange termijn loont een nee. Pas als u nee durft te zeggen, ervaart u zichzelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Pas als u nee durft te zeggen, krijgt u respect.

Als nee kan, wordt ja een woord waar u echt plezier aan beleeft. Dan doet u weer dingen in volle vrijheid en geniet u ervan.

Tip voor de werkgever:

Uw medewerkers helpen om assertief te communiceren verhoogt hun mentale veerkracht. Er bestaan heel wat opleidingen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, aan de hand van zeer praktische oefeningen. Er wordt gewerkt rond positieve gedachten, (zelf)waardering, grenzen trekken…
 

7. Ga ervoor

Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft. Er bestaan 1001 manieren om je te engageren: een film bekijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, je dochter helpen bij haar huistaak, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging.

De groep zorgt ervoor dat u kan opgaan in een activiteit. De activiteit helpt u om bij de groep te horen.

Tip voor de werkgever:

Het is interessant om de werk – en organisatiekenmerken in kaart te brengen die een impact hebben op het engagement van uw medewerkers. Op basis hiervan kan u als werkgever aan de slag om concrete acties te nemen die bijdragen tot het engagement van specifieke teams en uw volledige organisatie.
 

8. Durf hulp vragen

U kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat u zichzelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. U zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met u meedenkt.

Ga bij uzelf na waarvoor u precies hulp kan gebruiken en wie u daarvoor het best kunt aanspreken.

Tip voor de werkgever:

Als werkgever speelt u hier een belangrijke rol. U kan uw medewerkers ondersteunen en aansporen om hulp te vragen.
 

9. Uw hoofd boven water

Zit u in een periode dat alles tegenvalt? Dan kan u soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden: gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor uzelf.

Tip voor de werkgever:

Gaat een van uw medewerkers door een moeilijke periode? Dan is het belangrijk dat uw medewerker ook voelt dat er steun en begrip kan zijn in de organisatie. Dit helpt ook te voorkomen dat medewerkers ziek worden en (langdurig) uitvallen.



* Bron: Tips uit het 10 stappenplan “Fit in je hoofd, goed in je vel” - Vigez