Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Hoe zorg ik ervoor dat mensen me serieus nemen als jonge ondernemer?

“Waarom zou ik met u samenwerken, terwijl uw concurrent meer dan 20 jaar ervaring heeft in de sector?”

Een vraag die jonge ondernemers dikwijls voorgeschoteld krijgen. Serieus genomen worden als jonge ondernemer is dan ook een belangrijke uitdaging. 

Laatst bijgewerkt op 6 februari 2020 door Oliver Op de Beeck

In dit blogartikel geef ik drie concrete tips mee die ervoor zullen zorgen dat uw kennis vanaf heden niet meer in twijfel getrokken wordt.


1. Zorg ervoor dat uw administratie op orde is

Als u offertes opmaakt, zorgt u best ook voor een sterke lay-out met alle legale vereisten. Beginnersfouten zorgen ervoor dat u het vertrouwen bij klanten verliest. Geef uw klanten geen reden om hun vermoeden bevestigd te zien

Daarom hamer ik erop dat u uw administratie op orde moet maken. Als u correct factureert, op tijd antwoordt op e-mails en een professionele houding hanteert op het vlak van uw bedrijvigheid, scoort u al veel punten.


2. Toon uw ervaring aan de hand van case-studies

20 jaar ervaring staat niet per definitie garant voor kwaliteit en andersom. Het is niet omdat u geen 20 jaar ervaring heeft, dat u niet weet waar u mee bezig bent.

Een handige manier om het aantal jaren ervaring te omzeilen, is het opstellen van case-studies. Dit kan een document of presentatie zijn waarin u aantoont wat u reeds gedaan heeft voor andere klanten. 

Bent u een jonge bouwheer en specialiseert u zich in zwembaden? Toon dan aan met foto’s en context waarom u het project op die manier heeft aangepakt. 

Waarom koos u voor die tegel en waarom is de vorm van het zwembad een ovaal? Wanneer u dit kunt aantonen met een heldere redenering, zullen potentiële klanten uw kunnen minder in twijfel trekken. Zeg niet alleen dat u kennis heeft van het vak, maar toon het ook aan.


3. Straal zelfvertrouwen uit

Uw lichaamshouding is allesbepalend. Als u tijdens een afspraak met een klant een onverwachte vraag krijgt, probeer dan niet te improviseren en een antwoord te verzinnen. Spreek vanuit uw ervaring, of durf toe te geven dat u het niet weet maar dat u erop zult terugkomen.

Door zelfvertrouwen uit te stralen, laat u aan uw prospect merken dat u weet waar u mee bezig bent. Kunnen toegeven dat u niet alles weet, siert u dan weer. Mensen werken niet graag samen met allesweters. Dat komt al snel heel onnatuurlijk over. 

Sta daarom in uw kracht en laat merken dat u weet waarover u spreekt binnen uw niche, zonder te bluffen. Niemand weet zomaar alles. Er is altijd ruimte om bij te leren. Weet u iets niet? Geef dat dan eerlijk toe.


Besluit

Wilt u als jonge ondernemer au sérieux genomen? Neem dan zeker deze drie tips ter harte. Er staat geen leeftijd op het kunnen uitstralen van professionaliteit. Het is slechts een kwestie van hoe u ermee omgaat.


Wilt u als (jonge) ondernemer graag advies van een expert? Zit u met bepaalde vragen?

Contacteer ons
Oliver Op de Beeck
Stichter/zaakvoerder van Kreatix

Oliver Op de Beeck (23) is de stichter/zaakvoerder van Kreatix. Opgericht in 2014 ontpopte dit internetbureau zich razendsnel van VOF tot BVBA, van startup tot bedrijf, van passionele hobby tot 150+ klanten in binnen- en buitenland.
 
Kreatix bouwt websites, webshops, doet aan digitale marketing en voorziet een strategie voor je bedrijf online.

Dit zou u ook kunnen interesseren