Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

7 redenen om te groeien als onderneming

Een hogere omzet behalen en een mooie winst opstrijken, daar zijn vele ondernemers dagdagelijks op gefocust. Op zich is hier niets mis mee, maar is dit voldoende om op een gestructureerde en succesvolle manier meer omzet te genereren en dus te groeien als onderneming?

Laatst bijgewerkt op 11 januari 2018 door Levie Van Laeken

Een hogere omzet behalen en een mooie winst opstrijken, daar zijn vele ondernemers dagdagelijks op gefocust. Op zich is hier niets mis mee, maar is dit voldoende om op een gestructureerde en succesvolle manier meer omzet te genereren en dus te groeien als onderneming? Vaak niet. En dat is jammer, want groei is voor elke ondernemer belangrijk.

Maar waarom is groei zo interessant?

1. Meer zekerheid en toekomst voor uw bedrijf

Door op een positieve manier groei te genereren, creëert u meer draagkracht voor uw bedrijf. Dit kan op termijn voor meer zekerheid zorgen bij uw leveranciers, personeel en stakeholders.

2. Betere service en kwaliteit voor uw klanten

Meer groei betekent ook vaak meer middelen. Deze middelen kan u dan onder andere inzetten in een betere dienstverlening en/of kwaliteit voor uw klanten.

3. Meer en sneller rendement uit grotere investeringen

Indien u grote investeringen heeft gedaan (machines, materiaal, softwaresystemen…), zal u deze makkelijker en sneller terug kunnen terugverdienen door de groei die u genereerde en uw sterkere (markt-)positie.

4. U kan u laten ondersteunen en sneller schakelen

Op een bepaald moment zal u personeel aanwerven omdat het niet meer mogelijk is om alles zelf uit te voeren en te regelen. Dit kan er voor zorgen dat u sneller kunt reageren op bepaalde vragen en proactief bepaalde problemen uit de weg kunt gaan.

Lees ook: “5 voordelen van werkgever worden”

5. Een sterkere positie voor uw onderneming

Dankzij uw groei zal u een betere en sterkere marktpositie kunnen krijgen. U krijgt meer aanzien en de impact van uw acties wordt ook veel groter. Bijgevolg kan u bijvoorbeeld betere tarieven onderhandelen bij uw leveranciers.

6. Meer ruimte voor innovatie en automatisering

Meer middelen = meer mogelijkheden. U krijgt meer ruimte voor innovatie en automatisering in uw bedrijf. Nog meer kans om u te onderscheiden dus!

7. De verkoopwaarde van uw onderneming stijgt

De gecreëerde draagkracht en sterkere positie van uw onderneming brengen meer vertrouwen met zich mee. Dit heeft als resultaat dat investeerders meer interesse kunnen tonen in uw bedrijf en dat de waarde dus ook omhoog zal gaan.

Blijven groeien als onderneming is een must om te kunnen overleven. Ook al gaat het langzaam. Indien uw onderneming er niet op vooruit gaat, valt ze op een dag stil. En dat kan vaak niet de bedoeling zijn. De markt verandert, de concurrentie komt steeds met nieuwe dingen op de proppen en uw klant wilt ook wel eens wat nieuws. Het is dus van belang hier als ondernemer een antwoord op te bieden.

Maar hoe kan u de groei het best aanpakken?

Er zijn drie zaken die hier een belangrijke rol in spelen

1. Waar een wil is, is een weg

Alles begint bij uw ingesteldheid en uw doorzettingsvermogen. Zonder een positieve spirit en wat ambitie, zal er van groei niet veel in huis komen.

2. Strategie en planning

Om groei te genereren moet u eerst en vooral goed weten waarom u wilt groeien en hoe u dit wenst aan te pakken.

3. Klant blijft Koning

Het klinkt misschien cliché, maar toch blijft het belangrijk de klant centraal te plaatsen. Groeien is goed, maar het blijft belangrijk om een antwoord te bieden op de wensen van de klant. Alleen zo kan u die extra meerwaarde bieden.

Genoeg redenen dus om te groeien als bedrijf. Wenst u meer informatie over hoe u dit nu best aanpakt of heeft u vragen? Neem dan zeker contact met op met één van onze groeicoaches. Zij helpen u graag verder.

Levie Van Laeken
Segment Manager Ondernemers

Levie is Segment Manager voor het segment Ondernemers bij Securex. Ze is verantwoordelijk voor het naar buiten brengen van al onze diensten voor ondernemers. Daarnaast is ze continu bezig met het zoeken van nieuwe manieren die het leven van onze ondernemers kunnen vergemakkelijken. Haar doel? Onze (toekomstige) ondernemers zo goed mogelijk inspireren en motiveren over het ondernemerschap en hen zo optimaal mogelijk te informeren over onze dienstverlening. Voordien was Levie aan de slag als consultant in Sales & Marketing en richtte ze zelf enkele ondernemingen in bijberoep op. Haar motto? “Dream it, wish, do it!”.