Menu
Blog Ondernemers

Een webshop: hoe begint u eraan?

Ondernemers | 14 maart 2019 | Geschreven door Oliver Op de Beeck

E-commerce is aan een stevige opmars bezig. In 2018 was het maar liefst 11,84 miljard euro waard in België. Webwinkelen haalt een jaar-op-jaargroei van 12%.  De gemiddelde belg koopt voor €1.700 per jaar aan producten via webwinkels. Meer dan 53% shopt online.
Het is dus belangrijk om in te zetten op deze nieuwe trend. Maar hoe begint u hieraan? Hieronder lijsten we een aantal vereisten op die nodig zijn om te scoren met een webwinkel.
 

Een webshop: hoe begint u eraan?
1. Bepaal uw concept
De basis van e-commerce is het bepalen van een duidelijk concept. Heeft u al een bedrijf? Om te starten met een webwinkel kunt u best uw populairste producten verkopen. Een overaanbod zorgt voor keuzestress.
 
Bent u bezig met een nieuw concept? Zoek dan naar iets wat nog niet gesatureerd is. T-shirts met opschriften verkopen is leuk, maar zo zijn er al duizenden winkels. De juiste niche bepalen is belangrijk.
 
Een interessante tip die ik kan meegeven is om simpelweg uw concept te Googlen. Stel dat u gouden kandelaars  wilt verkopen, zoek dan eens op “gouden kandelaars” om een idee te krijgen van uw concurrentie. Zijn dat uitgebreide sites of zijn ze eerder amateuristisch? Hoeveel advertenties krijgt u te zien? Als er bijvoorbeeld 4 advertenties zijn, dan is de markt reeds gesatureerd. Als er geen ads te zien zijn, heeft u een speciale niche gevonden.
 
Het is ook belangrijk om niet té specifiek te gaan met uw concept. Bepaal eerst een duidelijke doelgroep en ga op zoek naar wat zij missen in het dagelijkse leven. Als u te precies te werk gaat, kan het zijn dat u eerst zelf een markt moet creëren voor uw product. Dat is zeer tijdsintensief en kan jaren duren.

2. Kies een programma voor uw webshop
U heeft een aantal opties om zelf uw webwinkel op te zetten. De populairste tools voor beginners in België zijn:
 
Uiteraard zijn er nog meer opties, maar dit zijn mijn favorieten om een webwinkel op te starten.
 
Shopify is Amerikaans en heeft veel functies. U betaalt voor een maandelijks abonnement en zij regelen de rest. U kunt makkelijk een website ontwerpen dankzij hun tool. Minpuntje is dat Shopify een gesloten systeem is. Dit wil zeggen dat hun wil wet is. U bent afhankelijk van welke richting zij uitgaan met hun platform. Als u extra functies wilt, kunt u tools integreren. Deze hebben vaak een extra maandelijks tarief. De kosten kunnen dus snel oplopen.
 
WooCommerce is een uitbreiding van Wordpress, een website-software. Mijn persoonlijke favoriet, al is wat technische kennis wel vereist. Bijkomend voordeel is dat u dit simpelweg in uw bestaande Wordpress-website kan toevoegen. U moet dus geen verschillende tools gebruiken. Ook is het een open systeem en kunt u vaak gratis uitbreidingen terugvinden. U kiest zelf de richting waarmee u uitgaat met uw WooCommerce-webwinkel.
 
Lightspeed komt uit Canada, maar zet zich ook in op de lokale markt. Door de Nederlandstalige support kunt u snel geholpen worden. Dit is een pure webwinkelsoftware en heeft daarom nagedacht over welke functies nu echt tellen voor ondernemers. Ook een gesloten systeem, maar met een diepe integratie voor fysieke verkoop met een point-of-sale.
 
U moet dus de afweging maken of u kiest voor gebruiksgemak en een hogere kostprijs, of technisch moeilijker maar met een lagere kostprijs.

3. Vermeld de wettelijke vereisten op uw webshop 
U kunt best aan een gespecialiseerde jurist of advocaat vragen welke juridische informatie u op uw webshop moet vermelden. De wetgeving verandert namelijk regelmatig.
 
Echter is het wel verplicht om uw algemene voorwaarden, privacybeleid en retourvoorwaarden te publiceren op uw website. Deze moeten ook makkelijk terug te vinden zijn. Tot slot is het ook belangrijk om een makkelijke manier voor contact te voorzien, alsook het adres van uw bedrijf.

 
0 Reactie(s) Verberg/toon commentaren
Geen reactie.
Geef een reactie