Het maakt hierbij niet uit of de werknemer al dan niet recht heeft op onderbrekingsuitkeringen van de RVA. Indien het een tijdskrediet zonder uitkeringen betreft, is het immers de taak van de RVA om bij te houden hoeveel tijdskrediet de werknemer al opgenomen heeft.
Wijze en termijn
Elektronisch
De aanvraag dient elektronisch te gebeuren via de portaalsite van de sociale zekerheid. De werkgever dient eerst zijn deel online invullen en nadien kan de werknemer zijn deel invullen. De werknemer moet wel zijn e-box activeren. De aanvraag moet uiterlijk 2 maanden na de aanvangsdatum van het tijdskrediet ingediend zijn.
Vanaf 1 juli 2024 zullen de aanvragen voor uitkeringen van tijdskrediet en thematisch verlof verplicht elektronisch moeten worden ingediend bij de RVA. Deze verplichting geldt zowel voor de werknemer als de werkgever. De nodige bewijsstukken moeten elektronisch worden opgeladen.
Bijkomende documenten
Wanneer de werknemer uitkeringen aanvraagt in het kader van een tijdskrediet omwille van palliatieve zorg, medische zorg of zorg voor een gehandicapt kind, moet de behandelende geneesheer van de betrokken persoon of het betrokken kind, op het aanvraagformulier voor de uitkeringen bevestigen dat de werknemer zich bereid heeft verklaart deze verzorging op zich te nemen. In geval van palliatieve verzorging mag de identiteit van de patiënt niet onthuld worden.
Wanneer de werknemer uitkeringen aanvraagt in het kader van een tijdskrediet omwille van een opleiding moet de Gemeenschap of de opleidingsinstelling op het aanvraagformulier bevestigen dat de werknemer geldig is ingeschreven voor een opleiding die aan de criteria voldoet. Daarnaast moet de werknemer bij de RVA binnen de 20 kalenderdagen na elk kwartaal een attest indienen dat het bewijs levert van regelmatige aanwezigheid in de opleiding. Regelmatige aanwezigheid betekent dat de werknemer niet meer dan 1/10 van de duur van de opleiding in dat kwartaal ongewettigd afwezig mag zijn.