Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

De Automatische Externe Defibrillator (AED)

Tot hiertoe zijn bedrijven noch openbare besturen niet verplicht een AED te voorzien op de werkvloer. Kan het echter nuttig zijn ?

Laatst bijgewerkt op 28 mei 2025

In België krijgen gemiddeld 30 mensen per dag een hartstilstand. In afwachting van de externehulpdiensten kan het gebruik van een AED een belangrijke rol spelen in de overlevingskansen van deze slachtoffers.

Risicobeoordeling

Een specifieke risicoanalyse is de beste manier om na te gaan of het voorzien van een AED in jouw bedrijf nuttig kan zijn voor je werknemers.

Hieronder volgen enkele te evalueren criteria :

  • Zijn er veel werknemers van boven de 50 jaar aanwezig? Komen er in uw bedrijf dikwijls oudere bezoekers? Het risico op een hartstilstand neemt immers toe met de leeftijd.
  • Is het werk voor je werknemers een zware belasting voor het hart?
  • Is er een verhoogd risico op elektrocutie op de werkvloer?
  • Is het bedrijf moeilijk te bereiken voor de externe hulpdiensten of duurt het eerder lang om deze ter plaatse te hebben?

Aanschaf van een AED - Belangrijke punten om te bekijken

Heeft u beslist ? Je gaat een AED aanschaffen ? Om je bij dit proces te helpen, zijn hier een paar belangrijke punten om in gedachten te houden.

Welke te kiezen ?

Er zijn verschillende soorten AED’s op de markt:

  • Categorie 1: toestellen kunnen door iedereen worden gebruikt.
  • Categorie 2: toestellen mogen enkel door medisch personeel worden gebruikt.
  • Semi-automatisch: de gebruiker moet zelf op een knop drukken om de patiënt een schok toe te dienen.
  • Volautomatisch: reageert volledig automatisch.

Ons advies: plaats enkel volautomatische toestellen van categorie 1!

Waarop moet je letten?

  • Taal: Kies de taal van de AED die past bij je werkomgeving. Als je personeel meerdere talen spreekt, kies dan voor een meertalig toestel met duidelijke visuele instructies zodat het voor iedereen gemakkelijk te gebruiken is. 
  • Opbergdoos: er zijn verschillende opbergmogelijkheden: draagtas, binnenkast, buitenkast, enz. De keuze hangt af van de plaats waar het apparaat wordt geïnstalleerd. Ons advies? Bevestig de kast aan de muur en voorzie hem van een hoorbaar alarmsysteem om te signaleren dat de kast wordt geopend.
  • Elektroden: Zorg voor een paar reserve elektroden. Als de AED zich op een plek bevindt waar veel kinderen komen, zorg dan voor elektroden die speciaal voor kinderen zijn ontworpen.
  • EHBO doos: Zorg dat je een schaar, scheermes, wegwerpmasker, enz. bij de hand hebt.
  • Installatie: installeer de AED op een gemakkelijk toegankelijke plaats met duidelijke bewegwijzering.
  • Bewegwijzering  : let op het AED-pictogram      Une image contenant texte, Panneau de signalisation, symbole, Police

Le contenu généré par l’IA peut être incorrect. 
  • Dienst na verkoop, onderhoud en service: vraag je leverancier hiernaar (vervanging van elektroden, batterijen, periodieke controles, enz.) 

Heb je andere vragen over de functies van een AED? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je leverancier..

Wettelijke verplichtingen bij aanschaf van een AED

Hoewel de leverancier van de AED in de praktijk vaak een deel van deze verplichtingen op zich neemt, is het toch interessant om ze op te sommen::

  • Registreer je AED bij FOD Volksgezondheid met het daartoe bestemde officiële formulier.
  • Bij de brief die je dan krijgt betreffende de toekenning van het registratienummer ontvangt je ook een memento waarin de werkwijze van een AED wordt uitgelegd. Bewaar dit inlichtingenblad in de AED koffer.
  • Kleef de sticker met het registratienummer op de koffer en het apparaat.
  • Bevestig een voldoende groot pictogram op de koffer van de AED, zodat deze duidelijk herkenbaar is. Zit de AED nog in een bijkomende verpakking, bevestig ook daarop dan eenzelfde pictogram.
  • Vermeld de volgende informatie op de kast:
    • Contactgegevens van de eigenaar
    • De vermelding: “Enkel te gebruiken indien de persoon bewusteloos is en niet normaal ademt”
    • Eveneens de vermelding: “Verwittig altijd de hulpdiensten via het nummer 100 of 112 bij gebruik van een AED.
  • Controleer het toestel maandelijks en na elk gebruik. Noteer deze controles in een register.
  • Plaats het toestel in een afgesloten koffer of kast, samen met de batterij en de elektroden en dit volgens de instructies van de fabrikant.
  • Registreer elk gebruik van je AED en stuur deze gegevens elk jaar door naar het Directoraat Generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer. Stuur ze  ook door naar de behandelende arts van de patiënt die een defibrillatie heeft ondergaan , echter enkel op vraag van het slachtoffer.

Naast deze administratieve verplichtingen voorzie je best ook een aantal maatregelen om het gebruik van zo’n AED door iedereen in het bedrijf te bevorderen:

  • Zorg voor een duidelijke instructies en communiceer deze;
  • Plaats het toestel op een strategische plaats met een duidelijke signalisatie;
  • Organiseer aangepaste opleidingen voor het personeel. Onze externe preventiedienst organiseert deze opleidingen. Meer informatie: academy@securex.be.

Een kleine uitzondering ?

Werkgevers zijn momenteel niet verplicht om een automatische externe defibrillator (AED) in hun bedrijf te installeren. Voor bepaalde infrastructuren, zoals sportinfrastructuur, kunnen echter specifieke vereisten gelden, afhankelijk van regionale regelgeving en veiligheidsaanbevelingen.