Inloggen
Service & Contact e-Shop Securex.be
Inloggen
Ecocheques

Welke informatie moeten de werknemers verplicht krijgen?

Bij de eerste overhandiging van de ecocheques en bij uitdiensttreding moet uw werknemer bepaalde inlichtingen ontvangen.

Laatst bijgewerkt op 29 april 2022

Bij de eerste overhandiging van ecocheques

De werknemers moeten bij de eerste overhandiging van ecocheques ingelicht worden over de inhoud van de lijst met producten en diensten die aangekocht kunnen worden met de ecocheques.

Hoewel er geen informatieverplichting bestaat wanneer deze lijst aangepast zou worden, raden we de werkgever toch aan om dit te doen elke keer de sociale partners de lijst van deze producten aanpassen.

Bij de uitdiensttreding van de werknemer

Daarnaast moet elke werknemer bij het einde van zijn arbeidsovereenkomst ge├»nformeerd worden over het aantal cheques waar hij recht op heeft en het moment waarop hij deze zal ontvangen. U vindt een modelbrief die u hiervoor kan gebruiken in de downloadsectie van deze pagina.

Deze verplichting is bedoeld om te vermijden dat de werkgever vergeet om zijn werknemers die uit dienst gaan, de ecocheques te geven waarop ze recht hebben[1].

[1] In bepaalde sectoren neemt het sociaal fonds de ecocheques (gedeeltelijk) ten laste en/of berekent het fonds het aantal cheques en/of kent het de ecocheques rechtstreeks toe. De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg heeft laten weten dat zelfs in dat geval de werkgever verantwoordelijk blijft voor de informatieplicht en dus niet het sociaal fonds.

Alle artikelen over Ecocheques